Google Keyword Planner

Afgelopen week was ik te gast op de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs in Utrecht. Ik verbaasde mij na een lezing die ik gevolgd had over de vele vragen die gesteld werden over de Google Keyword Planner. Daarom leek het mij handig om in een blog hier dieper op in te gaan en een uitleg te geven hoe je deze gratis tool van Google kunt inzetten om de juiste zoekwoorden te vinden voor je website of webshop.

In plaats van zoekwoorden zou ik graag gebruik maken van de term zoektermen. Waarom? Omdat een zoekwoord niet hoeft te bestaan uit maar één woord. Een zoekterm kan bijvoorbeeld zijn ‘beste WordPress webdesigner’. Zoals je ziet dekt “zoekwoord” dus niet de gehele lading, het zijn namelijk meerdere woorden.

Als je een website of webshop hebt wil je natuurlijk graag dat deze ook gevonden wordt. Maar hoe zorg je dat je gevonden wordt? Het meest simpele antwoord is: door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden. Wat wil dit zeggen? Dat je jouw pagina’s optimaliseert met zoekwoorden waar ook daadwerkelijk op gezocht wordt. Je zult denken, dat is wel heel simpel! Maar hoe kom ik erachter waar mensen op zoeken? Er zijn diverse tools voor. Een van de tools waar je mee kunt starten is de zoekmachine Google zelf. En vervolgens kun je ook gebruik maken van de Google Keyword Planner. Een fantastische tool die gratis beschikbaar is als je een Google account hebt. Hoe het werkt? Dat lees je verderop in deze blog.

Zoekwoordenonderzoek met Google

Je hebt het hierboven al kunnen lezen. Google zelf is ook te gebruiken als tool waarin je globaal kunt zien hoe vaak er gezocht wordt op bepaalde zoektermen. Hoe werkt dit? Als je iets intypt in Google krijg je een dropdown menu te zien met mogelijke relevante zoektermen. Google zoektermen onderzoek

Dit zijn zoektermen waar dus blijkbaar vaker op gezocht word. Het zijn suggesties van Google die onder andere gedaan worden op basis van trends. Dit is dus al de eerste winst die je eenvoudig kunt behalen zonder gebruik te maken van andere tools.Laat deze kans dus zeker niet onbenut en experimenteer ermee.

Google Mijn Bedrijf vermelding

Als je toch bezig bent met zoekwoordenonderzoek, typ dan ook eens je eigen bedrijfsnaam in bij de zoekmachines. Als je dan aan de rechterkant geen scherm ziet zoals je op de schermafdruk ziet dan wordt het tijd om aan de slag te gaan met je Google Mijn Bedrijf vermelding. Of er is iets niet goed gegaan bij het aanmaken of deze is nog helemaal niet aangemaakt. Ook deze vermelding is belangrijk voor je zoekmachineoptimalisatie.


 

Google Keyword Planner

Naast het zoekwoordenonderzoek met Google is er dus nog een tool gratis beschikbaar waarmee je kunt bekijken wat de zoekvolumes en concurrentie op bepaalde zoektermen zijn. Hiermee kun je dus inschatten of het nut heeft om je WordPress pagina of bericht te optimaliseren rondom een bepaalde zoekterm of dat je mogelijk een andere zoekterm beter kunt gebruiken om het beste in de zoekmachines te scoren.

Waar vind je de Google Keyword Planner?

De tool is te vinden op: https://adwords.google.nl/keywordplanner. Je kunt inloggen met je Google account. Dit kan een jemailadres@gmail.com maar je kunt ook hier je eigen mailadres koppelen met Google om zo in te kunnen loggen op de keywordplanner, deze is onderdeel van Google Adwords. Je hoeft geen betaalde account te hebben om gebruik te kunnen maken van de gratis keywordplanner.

Voordat je begint met het inzetten van de tool raad ik je aan de onderstaande links te lezen, deze worden ook aangeboden door Google zelf nadat je ingelogd bent:

Bepaal je zoektermen

Waar wil je op gevonden worden? Dat is van belang. Mijn advies is om vooraf een lijstje te maken met mogelijke zoektermen die je op je website of in je webshop wilt gebruiken.

Stappenplan Google Keyword Planner

Nieuwe zoekwoorden zoeken

 

1. Klik  ‘nieuwe zoekwoorden zoeken met  woordgroep, website of categorie’

 

Zoekwoordenonderzoek

 

2. Geef de volgende waarden in:

  1. Een zoekterm
  2. Je website. Kan ook een specifieke pagina op je website zijn
  3. De locatie waarop je gevonden wilt worden. Dit zal vaak Nederland zijn. Maar heb je een webshop die ook levert aan bijvoorbeeld België of Duitsland? Voer deze dan ook in
  4. Taal, afhankelijk van de taal van je zoekterm. Houd er rekening mee dat er ook veel mensen zijn die hun standaard browser ingesteld hebben op de Engelse taal.

Klik vervolgens op Ideeën opvragen.


3. Zoekresultaten Google Keyword Planner

Als je om ideeën gevraagd hebt aan Google dan krijg je die ook. Maar hoe lees je deze resultaten?

  1. Belangrijk in de zoekmachinewereld zijn trends. Hier kun je bijvoorbeeld denken aan trends qua seizoen. In de winter zal er weinig gezocht worden op de zoekterm ‘parasols’. En in de zomer zal er weinig op de zoekterm ‘skipakken’ gezocht worden. Dit zijn logische trends. Google doet erg zijn best om trends te voorspellen en past hier regelmatig de algoritmes op aan. Bij punt 1 kun je het algemene beeld van Google zien hoeveel er in de afgelopen maanden gezocht is.  Als je meer uitgebreide informatie wilt over de trens kun je hier https://www.google.nl/trends kijken.
  2. Hier staat wat het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand is op de ingegeven zoekterm ‘webdesign waddinxveen’
  3. Wil je weten hoeveel kans je maakt? Kijk dan vooral naar de concurrentie op jouw zoekterm. De concurrentie die hier weergegeven word is wel de concurrentie voor de betaalde Adwords campagnes. Maar je krijgt in ieder geval een indicatie van de concurrentie.
  4. Naast de resultaten voor de door jou ingegeven zoekterm krijg je van Google ook suggesties voor mogelijke zoektermen die vergelijkbaar zijn met die van jou. Ook hier wordt meteen het gemiddelde aantal zoekresultaten en de concurrentie op deze termen weergegeven

Gemiddelde zoekopdrachten

Zoekwoordentools en -programma’s

Je had het vast niet verwacht maar de Google Keyword Planner is natuurlijk niet de enigste tool die je kunt gebruiken voor je zoekwoordenonderzoek. Ik zal niet alle tools hier onder toelichtten, mocht je een goede aanvulling hebben laat deze dan in een reactie achter onder deze post zodat andere mensen hier ook mee aan de slag kunnen.

Er zijn globaal twee verschillende opties. Je hebt desktop en online programma’s. Uiteraard heb je voor de desktopinstallaties een werkende internetverbinding nodig.

De meeste hieronder benoemde tools hebben een trial of freemium optie. Wil je het serieus aanpakken dan zijn de betaalde opties in veel gevallen betere oplossingen. Maar dan nog blijft het een feit blijft dat je vaak met combinaties van meerdere tools het beste resultaat behaalt door de data die je ophaalt te combineren voor een volledig beeld.

Op http://www.themarketertoolbox.com/tools-categories/seo/ vind je een overzicht van alle tools en plugins rondom SEO. Vergeet deze link niet in je favorieten op te slaan! Je zult hem vanaf nu regelmatig gaan gebruiken, dat beloof ik.

Zelf zoekwoordenonderzoek doen

Had je voordat je deze blog gelezen hebt nog nooit een zoekwoordenonderzoek gedaan voor je eigen bedrijf? Dan lijkt het mij nu de hoogste tijd dat je daarmee gaat starten. Begin met de gratis Google Keyword Planner en bouw dit verder uit met andere tools die hierboven genoemd zijn.

Heb je vragen of wil je hulp bij het zoekwoordenonderzoek? Neem dan direct contact op!

4 antwoorden
  1. Marten
    Marten zegt:

    Ik trachtte het te doorlopen zoals je zei. Maar als je naar Google Adwords gaat, moet je eerst een campagne aanmaken compleet met budget, betaalgegevens etc. Dus je kunt geen zoekwoordplanner gebruiken, zonder dat je al een campagne start… dus van tevoren kan je het onderzoek niet doen.
    En het zou handig zijn, als je het voor een klant van je zou kunnen doen ipv voor je eigen website.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *