Op een WooCommerce webshop afrekenpagina heb je standaard geen optie om het aantal producten te wijzigen. Omdat je gebruik maakt van de meest flexibele software voor je webshop heb je natuurlijk de mogelijkheid om dit met een plugin alsnog toe te voegen. Deze plugin vind je hier.
Een voorbeeld van de plugin in actie zie je in het screenshot hieronder.
WooCommerce checkout aanpassen zonder plugin
Als je liever geen WordPress plugin gebruikt zijn er ook functies te vinden die je bijvoorbeeld toevoegt aan de functions.php van je thema om dit mogelijk te maken.
Tenslotte is het niet noodzakelijk om overal een volledige plugin voor te installeren, om de snelheid van je webshop optimaal te houden is het zelfs af te raden om zomaar allerlei plugins toe te voegen.
Automatisch aantal updaten in winkelmand WooCommerce
Nu heb je de mogelijkheid om het aantal producten aan te passen tijdens het afrekenen. Maar als je het aantal producten wijzigt mis je de knop ‘winkelmand bijwerken’ zoals je die misschien kent. Hoe voeg je die toe? WooCommerce heeft hiervoor de premium betaalde plugin Auto Update Cart for WooCommerce.
Gebruikelijk in een WooCommerce webshop is dat als een bezoeker op de knop ‘in winkelmand’ klikt dat de pagina dan herladen wordt. Je hebt binnen WooCommerce ook de mogelijkheid om je bezoeker direct naar de winkelmand te sturen, dit kun je met een vinkje in de WooCommerce-instellingen aanzetten.
Maar is dit voldoende voor jouw webshop? Wat ons betreft niet voor ieder soort webshop. Je belast een bezoeker die wil afrekenen met een extra stap die je conversie kan beïnvloeden. Bij sommige producten of een zeer beperkt assortiment is dit simpelweg overbodig.
Landingspagina knop
Ons advies is om de knop die je gebruikt op de landingspagina direct door te laten sturen naar de afrekenpagina. Hiervoor zijn verschillende oplossingen te vinden, de eerste is een plugin met de naam WooCommerce Direct Checkout. Een andere optie is een stukje code toevoegen aan de URL van de button als je deze mogelijkheid hebt. Dit is iets ingewikkelder en niet in alle gevallen mogelijk maar heeft wel de voorkeur boven een extra plugin.
Als laatste is er ook de optie om in de WooCommerce-instellingen jouw afrekenpagina in te stellen als winkelmandpagina. Je verwijdert dus in principe de echte winkelmandpagina en vervangt deze voor de afrekenpagina. Dit zijn beiden standaard pagina’s in WooCommerce.
Bij die laatste optie moet je er wel rekening mee houden dat als je deze methode gebruikt, een bezoeker in principe niet meer de mogelijkheid heeft om het aantal te bestellen producten nog te wijzigen. Gelukkig is hier ook een oplossing voor, deze vind je hier.
Als je een e-mail wilt sturen naar de klanten die jouw product besteld hebben dan is het wel fijn als dit e-mailadres ook klopt. De bezoekers hebben dit e-mailadres zelf ingevoerd in de webshop maar het gebeurt regelmatig dat hier typefouten in zitten waardoor mails niet aankomen. Wat kun je hier aan doen?
Bevestig het e-mailadres in WooCommerce checkout
Hoe voorkom je dit en hoe bevestigt een klant zelf het e-mailadres in een WooCommerce webshop? Er zijn verschillende WordPress plugins te vinden die een extra veld toevoegen waarin het e-mailadres veld gevalideerd wordt.
In principe heb je hier geen extra WordPress plugin voor nodig en is een simpel stukje code voldoende. Hiervan zijn er diverse te vinden op het internet. Bijvoorbeeld deze code van Businessbloomer die je in bijvoorbeeld in de functions.php van je thema kunt plaatsen.
/**
* @snippet Add "Confirm Email Address" Field @ WooCommerce Checkout
* @how-to Get CustomizeWoo.com FREE
* @author Rodolfo Melogli
* @testedwith WooCommerce 7
* @community https://businessbloomer.com/club/
*/
// ---------------------------------
// 1) Make original email field half width
// 2) Add new confirm email field
add_filter( 'woocommerce_checkout_fields' , 'bbloomer_add_email_verification_field_checkout' );
function bbloomer_add_email_verification_field_checkout( $fields ) {
$fields['billing']['billing_email']['class'] = array( 'form-row-first' );
$fields['billing']['billing_em_ver'] = array(
'label' => 'Confirm mail Address',
'required' => true,
'class' => array( 'form-row-last' ),
'clear' => true,
'priority' => 999,
);
return $fields;
}
// ---------------------------------
// 3) Generate error message if field values are different
add_action( 'woocommerce_checkout_process', 'bbloomer_matching_email_addresses' );
function bbloomer_matching_email_addresses() {
$email1 = $_POST['billing_email'];
$email2 = $_POST['billing_em_ver'];
if ( $email2 !== $email1 ) {
wc_add_notice( 'Your email addresses do not match', 'error' );
}
}
Het resultaat ziet er dan zo uit.
Geen hoofd of kleine letters
Zorg dat het validatieveld geen rekening houdt met hoofdletters en kleine letters. Een e-mailadres werkt namelijk altijd, onafhankelijk van hoofdletters en kleine letters.
Als een bezoeker de automatische invulfunctie van de browser gebruikt is de kans groot dat het e-mailadres met een hoofdletter geschreven wordt.
Mocht deze bezoeker in het validatieveld dan een kleine letter gebruiken, dan zal de validatie niet kloppen als hier niet naar gekeken wordt in het script. En dit betekent weer e-mails van klanten die niet kunnen bestellen.
Het kan heel vervelend zijn als je er na het bestellen achterkomt dat je adres niet goed ingevoerd is in de webshop. Dit levert jou als webshopbeheerder ook een hoop extra werk op omdat je alle mails hierover af moet handelen en de gegevens moet aanpassen.
WooCommerce Postcode Checker
Hoe voorkom je dat er een onjuist adres of postcode ingevoerd worden? Maak gebruik van een postcodechecker in het afrekenproces van je webshop.
Een postcodecheck voor WooCommerce die wij bij veel webshops inzetten is de WooCommerce Postcode Checker van WPOvernight.com. Deze is voor één webshop te koop vanaf 39 dollar per jaar.
Binnen deze plugin heb je verschillende postcode-databases beschikbaar die je kosteloos kunt raadplegen. Je selecteert deze in de backend van de plugin.
Bij navraag bij de ontwikkelaars kregen we dit als tip, doe hier je voordeel mee: Postcode.tech verkiezen boven BAG/Kadaster. Net zo gratis (vereist wel eenmalige registratie), maar vele malen sneller en betrouwbaarder!
Postcode Checker in WooCommerce
Hiermee heb je het probleem van verkeerd ingevulde adressen voor een groot deel getackeld wat je een hoop e-mails kan besparen weten wij uit ervaring.
Hoeveel producten mogen er per bestelling in de webshop besteld worden? Je wilt toch voorkomen dat er ineens honderden besteld worden en je jouw producten voor woekerprijzen terugvindt op andere websites als je product zich hiervoor leent?
Als er maximaal 1 product besteld kan worden heb je geen extra plugin nodig, deze optie is al standaard in WooCommerce te vinden onder het product.
WooCommerce Min/Max Quantities plugin
Als je onvoldoende hebt aan de optie ‘individueel verkocht’ kun je de plugin WooCommerce Min/Max Quantities bestellen en installeren. Je kunt dan per product de onderstaande opties instellen.
Als je het dus helemaal aantal zelf in de hand wilt hebben raden wij je aan om gebruik te maken van de plugin WooCommerce Min/Max Quantities. Met deze plugin kun je ook op categorie niveau of op individueel productniveau bepalen hoeveel een bezoeker minimaal en maximaal kan bestellen.
Een landingspagina is een speciale pagina in je WordPress website of WooCommerce webshop die ontworpen is met één specifiek doel voor ogen: bezoekers converteren naar klanten door hen aan te moedigen een actie te ondernemen.
Dit kan bijvoorbeeld het kopen van een product zijn, inschrijven voor een nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. In tegenstelling tot de reguliere pagina’s op je website, zoals de homepagina of productpagina’s, is een landingspagina gericht op één boodschap en één actie. Hierdoor wordt de aandacht van de bezoeker niet afgeleid en wordt de kans op conversie vergroot.
Landingspagina doel
Met een landingspagina kun je gericht inspelen op specifieke marketingcampagnes en acties. Dit is handig omdat je de pagina precies kunt inrichten op het doel van die campagne. Denk bijvoorbeeld aan:
Promoties en acties: Je kunt een landingspagina maken voor tijdelijke aanbiedingen, zoals een Black Friday actie of een kerstkorting. De pagina bevat dan alleen informatie over die specifieke aanbieding, zoals de producten die in de aanbieding zijn, de looptijd van de actie, en een duidelijke call-to-action (bijv. ‘Shop nu en krijg 30% korting!’). Meer over korting in WooCommerce lees je hier.
Productlanceringen: Wanneer je een nieuw product of een nieuwe collectie lanceert, kun je dit promoten via een landingspagina. De focus ligt dan helemaal op het nieuwe product, met aantrekkelijke foto’s, video’s, en informatie over de voordelen.
Informatie verzamelen: Je kunt een landingspagina ook gebruiken om informatie van bezoekers te verzamelen, bijvoorbeeld door hen te laten inschrijven voor een nieuwsbrief of een exclusieve voorverkoop. Dit is ideaal als je je mailinglijst van bijvoorbeeld Mailchimp of Mailerlite wilt uitbreiden en je gericht bezoekers naar een lead magneet wilt leiden, zoals een gratis e-book of korting bij aanmelding.
Landingspagina in je webshop?
In een webshop is een landingspagina een effectief middel om bezoekers direct te leiden naar de actie die je van hen wilt. Hier zijn enkele voorbeelden van hoe je een landingspagina kunt inzetten:
Seizoensgebonden acties: Heb je een specifieke actie zoals een Sinterklaas- of kerstcampagne? Maak een landingspagina waar je enkel de producten toont die binnen deze actie vallen. Zo ziet de klant meteen welke producten in de aanbieding zijn en hoeveel korting ze kunnen krijgen, zonder dat ze door de hele webshop hoeven te navigeren.
Bestverkopende producten bundelen: Een landingspagina kan ook een overzicht bieden van de bestverkopende producten in je webshop. Dit kan klanten helpen een keuze te maken en inspireert hen om direct een van deze populaire items te kopen. Je kunt hierbij reviews, productvideo’s en bundelkortingen toevoegen om klanten te overtuigen.
Speciale thema pagina’s: Voor feestdagen zoals Valentijnsdag, Pasen of Moederdag kun je een landingspagina maken die volledig gericht is op cadeaus voor die gelegenheid. Deze pagina bevat dan specifieke cadeau-ideeën, pakketten en unieke producten die passen bij het thema van die feestdag, allemaal met de bedoeling om de klant te inspireren en aan te moedigen iets te kopen.
Tips voor een effectieve landingspagina
Houd de boodschap helder: Een landingspagina moet een duidelijk doel hebben en een heldere boodschap. Laat bezoekers in één oogopslag zien wat de aanbieding is en wat ze moeten doen (bijvoorbeeld ‘Shop nu’ of ‘Schrijf je in’).
Visueel aantrekkelijk: Gebruik aantrekkelijke beelden en video’s die passen bij de sfeer van je campagne. Dit trekt de aandacht van bezoekers en maakt de pagina aantrekkelijker om te bekijken.
Call-to-action (CTA): Een goede landingspagina bevat altijd een sterke CTA, zoals een knop of formulier die duidelijk aangeeft wat de volgende stap is. Deze CTA moet opvallen en verleiden om direct actie te ondernemen.
Interne links in een WordPress webshop?
Interne links zijn van belang voor de zichtbaarheid en vindbaarheid van je WordPress webshop in zoekmachines zoals Google. Het lukraak toevoegen van links zal geen vruchten afwerpen. Door op een intelligente manier interne links te gebruiken, kan men echter de posities in zoekresultaten significant verbeteren. Het is belangrijk om te zorgen dat de geplaatste links relevant en adequaat zijn.
Plaatsing van interne links
Binnen je WordPress webshop zijn er veel mogelijkheden om interne links effectief te plaatsen. Hier zijn enkele plaatsen waar je interne links kunt integreren om de gebruikerservaring en SEO te optimaliseren.
Productomschrijvingen: Het integreren van interne links in de beschrijvingen van je producten kan de klant naar gerelateerde producten of relevante informatie leiden.
Footer van de webshop: De footer is een uitstekende locatie voor links naar belangrijke pagina’s zoals contactinformatie, algemene voorwaarden, en privacybeleid.
Categorie omschrijving: Plaats links in de omschrijvingen van categorieën om bezoekers te helpen bij het vinden van gerelateerde productcategorieën.
Producttag beschrijving: Interne links binnen producttag beschrijvingen kunnen de vindbaarheid van andere producten met vergelijkbare eigenschappen verbeteren.
Interne links op pagina’s
Naast de bovengenoemde plaatsingsmogelijkheden kun je ook interne links integreren op de aanvullende pagina’s van je webshop. Zo kan je op de ‘Over Ons’-pagina een link maken naar je shop overzichtspagina. Dit draagt bij aan een grotere duidelijkheid en een betere navigatie voor je bezoekers.
Hier een voorbeeld van een footer in een webshop te vinden op wastafelmarkt.nl.
Vindbaarheid
Een goede navigatiestructuur is onmisbaar voor een webshop. Wanneer een bezoeker binnen twee klikken kan vinden wat hij of zij zoekt, bevind je je op de goede weg op het gebied van de vindbaarheid van je webshop.
Tevreden bezoekers zijn waarschijnlijk ook meer geneigd om een aankoop te doen en terug te keren voor toekomstige aankopen.
Best practices voor interne links
Relevantie: Het is van belang dat interne links altijd relevant zijn. Links moeten een toegevoegde waarde hebben voor de bezoeker en logisch zijn in de context van de inhoud.
Gebruik van ankertekst: De ankertekst, de klikbare tekst van een link, moet duidelijk en beschrijvend zijn. Het moet de bezoeker een goed idee geven van wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken.
Balans en duidelijkheid: Overmatig gebruik van interne links kan contra-productief werken. Het is belangrijk om een evenwicht te vinden en duidelijk te zijn over de bestemming van de link.
Door het implementeren van goed doordachte interne links verhoog je niet alleen de vindbaarheid en zichtbaarheid van je webshop in zoekmachines maar verbeter je ook de gebruikerservaring, wat kan leiden tot hogere conversieratio’s en klanttevredenheid.
Net als bij een blogbericht kun je in een WooCommerce webshop tags toevoegen aan je producten. En het mooiste is dat je dit ook positief in kunt zetten voor de vindbaarheid van je webshop. Hoe werkt het en wat kun je optimaliseren?
Koppel je producten aan relevante producttags. Het makkelijkst is uiteraard om de producttags direct mee te verwerken wanneer je de webshop bouwt of nieuwe producten plaatst. Als voorbeeld de webshop van Bohostijl: alle gold plated oorbellen zijn getagd. Eén tag is sowieso de kleur van de oorbellen. Er zijn hier andere opties voor zijn, maar dit voldoet voor deze webshop prima. Er zijn dus tags met ‘goldplated’, ‘groen’ etc. Als je deze tags toevoegt ontstaan er aparte overzichtspagina’s van deze tags.
Ook deze pagina’s met producttags kun je weer optimaliseren voor de vindbaarheid, net als een productcategorie. Plaats ook hierop een duidelijke omschrijving en maak gebruik van H1 en H2 koppen om de content op te delen in duidelijke alinea’s. Waarom zou je hier geen interne links toevoegen? Weer een extra mogelijkheid om het spinnenweb van je website helder te maken voor bezoekers en Google.
Producttags in je menu
Je kunt producttags ook inzetten in het menu. Je kunt bijvoorbeeld in het menu onder oorbellen alle kleuren weergeven op basis van producttags. Je zult hiervoor handmatig aangepaste links moeten maken in je menu. Maar het is heel duidelijk voor je bezoekers wat jouw aanbod is en het scheelt een zoektocht op de kettingen overzichtspagina van je webshop. Sneller naar hun doel = meer kans op conversie omdat ze vinden wat ze zoeken.
Nog een laatste tip om producttags in te zetten. Plaats onderaan je categoriepagina een lijst met links bijvoorbeeld gesorteerd op alfabetische volgorde. Dit is een index die in de praktijk ook regelmatig gebruikt zal worden door je webshopbezoekers. Je maakt het ze ook hiermee gemakkelijk en je voorkomt dat ze veel pagina’s door moeten bladeren om te vinden wat ze zoeken.
Je hebt de titel van het product geoptimaliseerd. Om in het voorbeeld van de roze babysokjes met witte stippen te blijven heb je als producttitel natuurlijk gekozen voor ‘Roze babysokjes met witte stippen’. In WooCommerce heb je de mogelijkheid om een korte en een lange productomschrijving in te voeren. De korte omschrijving komt meestal standaard naast de productfoto’s en de lange omschrijving komt in een extra tab onder het product. Wat valt hier dan aan te optimaliseren?
Kopieer in ieder geval niet de standaard omschrijving van je groothandel of leverancier. Waarom niet? Ten eerste is dit slecht voor je vindbaarheid aangezien je leverancier dezelfde tekst gebruikt en je dus eigenlijk duplicate content aan het creëren bent. En daar is Google geen fan van.
Optimaliseer de productomschrijving
De andere kant, die minstens zo belangrijk is, is dat is dat je bezoekers graag willen lezen waarom ze een product zouden kopen. Alleen een koude opsomming van productfeiten is niet erg motiverend voor de meeste producten. Uiteraard zul je deze wel ergens terug moeten laten komen als ze er zijn. Maar maak hiervan een goede mix. En ja, dat is lastig kan ik je uit ervaring vertellen.
Zorg in ieder geval weer voor het zoekwoord of een afgeleid woord daarvan in je omschrijving. Dus weer die ‘roze babysokjes met witte stippen’. Heb je dezelfde roze sokjes met blauwe stippen?
Maak dan eens een interne link naar dit product vanuit je omschrijving. Waarom zou je het niet doen? Je helpt je bezoekers op weg door makkelijk te verwijzen naar je andere producten en Google zal het ook waarderen aangezien je een duidelijke structuur aanbrengt in je webshop op deze manier.
Mocht je meer willen weten dan kun je bij ons een SEO advies aanvragen.