Meer conversie in je WooCommerce webshop

Je hebt een webshop, ik hoop natuurlijk in WooCommerce. Je verkoopt redelijk, maar hebt het gevoel dat het beter kan. Je bekijkt regelmatig je bezoekersaantallen in Google Analytics en ziet veel bezoekers die wel kijken maar niet kopen. Zonde. Hoe kun je jouw bezoekers met een stukje psychologie nu geruststellen en bewegen tot een bestelling? In deze blog geef ik je vijf gratis tips die je hierbij zeker zullen helpen. Uiteraard hangt dit af van te veel factoren om op te noemen, maar dat het bewezen technieken zijn dat beloof ik je. Eerder beschreef ik al een aantal WooCommerce plugins om je conversie te verhogen.

Een deel van deze blog is gebaseerd op een tweetal lezingen op de Webwinkel Vakdagen van afgelopen week door Jurjen Jongejan, sr. conversie-optimalisatie consultant, en mediapsycholoog Mischa Coster, een ander deel op diverse WooCommerce webshops die ik zelf gebouwd heb en beheer. Doe je voordeel met deze tips en laat mij weten of je resultaat hebt.

1. Weg met het euro teken

Heb je wel eens opgelet als je aan het surfen bent over grote webshops? Sowieso altijd doen, want dit zijn vaak partijen die alles A/B testen omdat ze in ieder geval relevante testen kunnen houden met de bezoekersaantallen waar jij en ik alleen van kunnen dromen.

Een van de sprekers van afgelopen week had de bijzondere gewoonte om iedere maandagavond screenshots te maken van grote webshops. Een bijzondere vorm van beroepsdeformatie zullen we het maar noemen. Maar het levert wel een goudmijn aan informatie op, laten we daar niet omheen draaien.

Conversieoptimalisatie Coolblue

Wel / Geen euroteken bij Coolblue.nl

In zijn presentatie had hij screenshots van 2013 van de websites van Bol.com en Coolblue. Beiden toonden netjes het valutasymbool van de euro. Op een ander screenshot gemaakt medio 2016 gebruikten beiden dit symbool niet meer.

Waarom zou je het euroteken weglaten? De reden is eigenlijk te simpel: als bezoekers een euroteken zien dan doet dat pijn, ons brein weet direct dat we moeten betalen. En dat vindt niemand leuk. Dus kun je er beter voor zorgen dat je de pijn verzacht en het euroteken weghaalt.

Er zijn in WooCommerce verschillende functions die ervoor zorgen dat het valutasymbool niet getoond wordt.

Je kunt de onderstaande snippetcode in je functions.php plaatsen om het valutasymbool te verwijderen. Uiteraard kun je hier nog aanpassingen in maken zoals bijvoorbeeld wel tonen in de checkout of op de bestelbevestiging. Het gebruik van deze code is uiteraard op eigen risico.

// Remove all currency symbols
function sww_remove_wc_currency_symbols( $currency_symbol, $currency ) {
$currency_symbol = ”;
return $currency_symbol;
}
add_filter(‘woocommerce_currency_symbol’, ‘sww_remove_wc_currency_symbols’, 10, 2);

Wanneer zou je het valutasymbool wel moeten tonen? Als je bijvoorbeeld een internationale webshop hebt adviseer ik je om het valutasymbool te laten staan. Zo voorkom je verwarring.

2. Geef je bezoekers de aandacht die ze verdienen

Een bezoeker is blijkbaar op zoek naar jouw product. Ga je deze hiervoor belonen en koester je de toekomstige klanten? Geef ze de aandacht die ze willen hebben en verdienen. Maak een feest van een bezoek aan jouw webwinkel.

Blije klanten webshopAls een bezoeker een product aan de winkelmand toevoegt kun je natuurlijk de standaard melding weergeven: je product is in de winkelwagen geplaatst. BAM, helder en duidelijk.

Waarom maak je er niet van: Gefeliciteerd! Je aankoop is bijna gelukt. Een klein verschil, maar vergeet niet alle tijd die een bezoeker besteed heeft voordat hij of zij op de bestelknop heeft geduwd.

Dit is een soort ontlading, in onze hersenen zijn stoffen vrijgekomen waar ze blij van worden want eindelijk hebben ze jouw product besteld. Houd die sfeer de rest van het bestelproces en ver daarna vast om te zorgen dat je klanten meer tevreden zullen zijn. Bijkomend voordeel: een tevreden en gelukkige klant zal veel minder snel producten retour sturen.

In WooCommerce is dit het makkelijkst te realiseren door het vertalen van bepaalde teksten zoals ‘Het product is succesvol toegevoegd aan je winkelwagen’.

Daarnaast valt de snelheid van je webshop uiteraard ook onder de aandacht die je aan je klant besteed. Zorg dus voor de optimaal haalbare snelheid van je WooCommerce webshop!

3. Optimaliseer de bestelbevestiging

Ik weet zeker dat je hem wel eens gezien hebt. Een standaard orderbevestiging van WooCommerce, ik moet je vertellen dat je hier echt niet blij van kan worden…. Je hebt eindelijk je favoriete (of noodzakelijke) product besteld en een bedankje kan er nog nog eens af. Meneer/mevrouw, dit krijg je en nu niet meer zeuren. Gaaf!

Maar er is hoop. Je kunt namelijk zowel de standaard bedankt-voor-je-aankoop pagina als de bestelbevestiging aanpassen. Hoe? De snelste en meest veilige manier is door middel van twee plugins. Ja, ik weet het, het beste advies is gebruik zo min mogelijk plugins. Maar een betere en veiligere manier om dit op te lossen is er eigenlijk gewoon niet. Daarnaast komen deze plugins alleen in actie als je iets verkocht hebt. Dus de invloed op de snelheid van je webshop is minimaal.

Zorg ervoor dat de koper die net zijn geld aan jouw product geïnvesteerd heeft en daar blij van is geworden deze stemming vasthoud. Feliciteer de koper met de aankoop. Bevestig deze felicitatie op de bevestiging in de mail.

Bedankt voor bestelling WooCommerce

Van de bedankt-pagina wordt iedereen blij!

Zorg er verder ook voor dat het geheel in de huisstijl is en er netjes uitziet.

Vermeld ook duidelijk hoe een product retour gestuurd kan worden. Waarom zou iemand hier naar moeten zoeken? Soms is het product niet wat iemand zoekt maar vind hij of zij wel een ander beter passend product.

Zonde dus als de klant teleurgesteld is en het product daarom retour stuurt en ergens anders een nieuw product bestelt. Voorkom dit door correct te communiceren en duidelijk te zijn.

Bevestig ook dat je klant de juiste keuze gemaakt heeft voor jouw product. Iedereen is onzeker of het wel echt 100% is wat ze zoeken. Neem deze onzekerheid weg door simpelweg te vertellen wat een fantastisch product er naar hun onderweg is.

Voor het aanpassen van de bedankt-pagina maak ik vaak gebruik van Custom Thank You Page for WooCommerce (aff).

Om de e-mails aan te passen die verstuurd worden vanuit WooCommerce raad ik je ze plugin aan: Email Customizer for WooCommerce (aff).

Ja, ik weet dat beide opties ook met custom templates en stukken code te realiseren zijn. Maar mijn ervaring is dat het beter is om hiervoor een plugin te gebruiken. Mocht de code van WooCommerce wijzigen dan heb je namelijk kans dat de hele shop plat gaat op deze fouten. Maar het is uiteraard wel mogelijk om het te coderen.

4. Straal autoriteit uit

Een bezoeker heeft jouw WooCommerce webshop gevonden en mogelijk ziet deze als eerste de homepage. Maar het kan natuurlijk ook, en eigenlijk zou dit je streven moeten zijn, dat ze landen op een productpagina. Maar hoe weten ze dan hoe betrouwbaar jouw webshop is? Waar kunnen ze dit aan afleiden?

Het trucje is eigenlijk simpel. Ik noem het een trucje, maar eigenlijk is het gewoon het benoemen van feiten. Ben je lid van een keurmerk zoals bijvoorbeeld Webwinkelkeur? Toon dit logo aan je klant.

Autoriteit webshop

Straal autoriteit uit

Het kan nog eenvoudiger. Kan een klant met iDEAL betalen? Of achteraf betalen? Toon prominent de logo’s van deze partijen. Deze zal een webshopbezoeker direct herkennen en je neemt een deel van de twijfel weg. Je stelt de bezoeker gerust dat jij je zaken op orde hebt.

Wees ook duidelijk over je verzending. Recent bestelde ik een product waar bij stond levertijd 2 tot 5 dagen. Dat was prima. Nadat ik de bestelling had gedaan kreeg ik een mail dat de levertijd 2 tot 5 weken was! Ik kan je vertellen dat ik behoorlijk teleurgesteld was. Een volgende keer bestel ik geen product meer in deze webshop.

Uit ervaring weet ik dat het soms simpelweg overmacht is. Rond de feestdagen is het bijna onmogelijk blijkbaar voor verzendpartijen om een pakket dat op tijd aangeleverd is de volgende dag te bezorgen. Terwijl dit normaal bijna altijd gehaald word.

Wees hier transparant over naar je klanten en blijf communiceren als je vermoed dat de bezorging vertraagd is. Als jij aangeeft bij de klant dat dit mogelijk kan gebeuren kan een klant vooraf bepalen of dit een probleem is of niet. Achteraf zal het je veel meer moeite kosten om dit aan een gefrustreerde klant uit te leggen.

5. Toon korting in euro

Geef je regelmatig korting? En verkoop je veel producten onder de 100 euro? Er is een simpele stelregel. Bij korting op een bedrag onder de 100 euro geef je de korting weer in euro’s. Bij bedragen boven de 100 euro gebruik je procenten.

Maak het je bezoekers makkelijk. Als je zelf iets wilt bestellen van 49,95 euro wat is dan makkelijker om te zien bij het product. Je krijgt 25% korting of je krijgt 12,50 euro korting? Het is bewezen dat het tonen van korting in concrete geldbedragen beter is voor de conversie van je webshop. Uiteraard geldt dit ook in je offline winkel mocht je die hebben. Het gaat om het feit dat mensen niet hoeven te rekenen hoeveel korting ze krijgen.

Als je gebruik maakt van een kortingscode die je bijvoorbeeld via je nieuwsbrief of social media promoot deelt met potentiële klanten dan zou ik je adviseren om vanaf nu, mocht je dat nog niet doen, euro bedragen te gebruiken.

6. Geef een cadeautje

Weet je wat grappig is? Als ik mijn dochter van 6 beloof dat ze aan het einde van de dag een cadeautje krijgt als ze heel lief is, heb ik meestal de hele dag geen kind aan haar. Een kleine herinnering bij dreigende foutjes zijn voldoende om het weer scherp te hebben. Natuurlijk doe ik dit niet, dat doen alleen andere ouders 😉

Cadeautje bij je bestellingWeet je wat nog leuker is? Volwassen bezoekers houden ook van cadeautjes! Mijn ervaring is dat de conversie echt omhoog gaat als je een cadeautje belooft aan de bezoekers. Je kunt ervoor kiezen om standaard een cadeautje te geven bij iedere bestelling. En het hoeft echt niet enorm te zijn.

Beloon gewoon om het feit dat iemand iets in jouw webshop wil kopen en je conversie-percentage zal stijgen.

Om de gemiddelde bestelwaarde in je webshop te verhogen adviseer ik mijn klanten om een drempelwaarde in te stellen voor een cadeau. Nog beter: laat het cadeau meer waarde krijgen als de bestelling groter wordt.

Je zult zien dat meer mensen net boven de drempelwaarde zullen bestellen. Hierdoor zal de omzet van je webshop dus omhoog gaan en kun je verder groeien.

Conclusie

Mocht je meer willen weten over conversie verhogen van je WooCommerce webshop dan is het boek ‘meer omzet met je webshop’ van Jurjen Jongejan (aff) een aanrader.

Als je al deze tips toepast kun je rustig achterover leunen? Helaas. Het beheren van een webshop is een continu proces. Er zijn altijd verbeterpunten die je aandacht vragen. Als jij namelijk achterover leunt om je succes te vieren gaat je concurrent er met jouw klanten vandoor.

Heb jij meer tips die jouw conversie verbetert hebben? Soms kunnen het details zijn die grote effecten hebben. Dit geldt uiteraard niet alleen voor webshops, een groot deel van de tips zijn ook prima toe te passen op een WordPress website. Ook daar toon je prijzen, heb je bedankt-pagina’s en wil heb je autoriteit nodig om je klanten te overtuigen. Ik ben benieuwd naar jouw tips. Laat je het weten in een reactie?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *