Conversie verhogen van je website

Conversieoptimalisatie? Dat is toch als je een webshop hebt en je wilt meer verkopen? Dan hoef jij deze blog niet te lezen, jij hebt een goed draaiende WordPress website en je bent een zakelijke dienstverlener. Stop! Je maakt een grote denkfout. Hoeveel offerte-aanvragen krijg jij binnen? Hoeveel berichten via verschillende formulieren op je website of gewoon heel simpel via de contactpagina van je website?

Bij conversieoptimalisatie draait het om het optimaliseren van het resultaat van je website je webshop. Het maakt dus helemaal niet uit of je wel of geen webshop hebt. Iedereen wil meer conversie. Meer conversie betekent meer omzet. Niet meer en niet minder dan dat.

  1. Optimaliseer je teksten
  2. Zorg voor een duidelijke tagline
  3. Optimaliseer je formulieren
  4. Bied je bezoekers een goede zoekfunctie
  5. Verwijder afleiding
  6. Verhoog je betrouwbaarheid
  7. Conclusie

1. Optimaliseer je teksten

Teksten? Die hebben toch niets met conversie te maken? Ik zal mijzelf als voorbeeld nemen. Twee verschillende webdesignbedrijven. Nummer 1 heeft ellenlange verhalen en nummer 2 maakt gebruik van korte, krachtige alinea’s. Welk bedrijf is duidelijker? Waar ben jij dus eerder geneigd een offerte aan te vragen?

Een goede tekstschrijver zal jouw teksten zodanig schrijven en optimaliseren dat bezoekers zich hierin herkennen. Hun probleem wordt beschreven, de pijn wordt weggenomen met de geboden oplossing van jouw product of dienst. Maak in je teksten dus ook gebruik van duidelijke, korte opsommingen. Opsommingen lezen makkelijk, trekken de aandacht en geven de kans om bovenstaande problemen duidelijk te beschrijven in korte zinnen.

Conversie WooCommerce verhogen

Maak je teksten leesbaar met opsommingen

Naast conversie is het uiteraard zoals ik al vaker geschreven heb van belang dat je op iedere pagina duidelijke Call To Action buttons gebruikt. Want als je die hele lekker lezende tekst gelezen hebt en je bent enthousiast genoeg om een offerte aan te vragen wil je toch niet eerst naar de contactpagina moeten gaan om iets naar het bedrijf te gaan sturen? Als je antwoord ja is dan mag ik je feliciteren. Je bent een van de weinige uitzonderingen ter wereld.

Zorg dus onder of zelfs tussen je teksten een duidelijke opvallende button te vinden is.

Zet op deze buttons een duidelijk omschrijving: wat gaat er gebeuren als jouw bezoeker hierop klikt. Dus niet ‘lees meer’ maar bijvoorbeeld ‘offerte aanvragen’.

2. Zorg voor een duidelijke tagline

Overkomt het jou wel eens als je op een willekeurige website komt dat het totaal niet duidelijk is wat dit bedrijf doet? Je ziet een nietszeggende bedrijfsnaam, een menustructuur waar ook niets in duidelijk gemaakt wordt en de foto is een overduidelijke stockfoto waar je ook geen idee van hebt wat de relatie is tot het bedrijf wat je bezoekt.

Hoe voorkom je deze onduidelijkheid? Maak gebruik van een duidelijke tagline bij je logo. Nathan van Letterzaken heeft hier onder andere een duidelijke blog over geschreven. De blog over een goede tagline lezen?

Tagline WordPress website

Een vuistregel die je voor bijna alle websites aan kunt houden is: als er alleen een logo + tagline + menu te zien is, moet het voor jou als websitebezoeker duidelijk zijn waar je bent en wat dit bedrijf voor jou kan betekenen. Dek je eigen scherm af tot je alleen de header van je website ziet en verplaats je in de bezoeker. Is wat je ziet voldoende denk je? Of heb je de bezoeker nu met extra werk opgezadeld? We hebben het over conversie, dus hoe verwacht je dat een bezoeker converteert als het niet duidelijk is wat je doet? Aan de slag dus.

3. Optimaliseer je formulieren

Iedere website heeft minimaal één formulier. Als je serieus met formulieren aan de slag wilt heb ik al eerder geadviseerd hiervoor Gravity Forms te gebruiken. Maar dat maakt voor de conversie niet heel veel uit. Ook met Contact Form 7 kun je de hieronder besproken technieken grotendeels toepassen.

Waar begin je mee? Neem alle velden eens rustig door en bedenk wat je echt van een klant wilt weten voordat je een inschatting kunt maken of er verdere actie noodzakelijk is. Heb je dat telefoonnummer echt nodig? Of heb je misschien genoeg aan een e-mailadres? Heb je het adres van jouw potentiële klant in eerste instantie al nodig? Maak de velden die je niet per se nodig hebt in ieder geval niet verplicht. Een formulier met alleen maar verplichte velden converteert bewezen slechter. En als je daarmee bezig bent, bedenk dan ook of je de gegevens überhaupt wilt vragen. Als je op deze manier naar je formulieren kijkt, zul je tot verrassende inzichten komen.

Wees daarnaast ook niet bang om diverse verschillende formulieren te maken. Heb je een mogelijkheid voor jouw klanten om offertes op te vragen? Maak hiervoor dan een apart formulier aan. En noem dit ook niet ‘offerteformulier’, maar geef het als titel ‘offerte-aanvraag’. Mensen hebben een hekel aan de term ‘formulieren’, daarvan moeten ze er dagelijks al een aantal invullen. Een offerteaanvraag geeft een ‘oh ja’ moment. “Dat is wat ik wil”, denkt de bezoeker.

4. Bied je bezoekers een goede zoekfunctie

Bezoekers zijn op zoek naar bepaalde informatie. Mochten zij in Google jouw dienstenpagina’s niet gevonden hebben en direct daarop geland zijn, dan kan het zijn dat ze via de homepage alsnog die pagina’s willen bezoeken. Maar dan moeten ze wel weten dat ze er zijn. Het liefst zo snel mogelijk.

Zorg daarom dat er een zoekfunctie aanwezig is in de header van je website. En dat deze ook toont wat bezoekers zoeken. Je kunt tegenwoordig hele goede uitbreidingen kopen op bijvoorbeeld Codecanyon die de standaard zoekfunctionaliteit van je WordPress website verrijken of waarin je aan kunt geven wat er getoond moet worden in de zoekresultaten. Investeer hierin en test hiermee.

Vergeet niet in Google Analytics aan te zetten dat de interne zoekresultaten ook weergegeven worden in Google Analytics. Hiermee creëer je voor jezelf de mogelijkheid om je content aan te passen aan je bezoekers. Een win-winsituatie dus met 1 slimme toevoeging aan je website.

5. Verwijder afleiding

Afleiding op je website? Dat ik een felle tegenstander van sliders ben is je hopelijk bekend. Iedereen die serieus bezig is met conversie heeft allang afscheid genomen van sliders met meerdere foto’s op de homepage of waar dan ook. Het voegt niets toe, leidt je bezoekers af van waar ze daadwerkelijk voor komen en heeft bewezen een grote invloed op je conversie. (lees deze of deze blog maar eens na)

Afleiding WordPress website?

Deze blog is juist bedoeld om je conversie te verhogen. Dus heb je nog een slider op je website? In de prullenbak ermee. Ga voor een goed beeld wat uitbeeldt waar jij voor staat en wat je kunt betekenen. Kun je dit niet vinden? Durf dan deze hele optie weg te laten en direct to-the-point te komen voor je bezoekers.

Sliders zijn echt niet de enige afleiding die je website heeft. Heb je wel eens nagedacht over je sidebars? Je kunt deze naast je pagina plaatsen of in je webshop naast je producten. Hoe vaak worden ze gebruikt? Heb je dat wel eens bekeken met een tool als bijvoorbeeld Hotjar?

Je bezoeker komt voor jouw kwalitatieve content of om je product te bekijken. Niet om er links of rechts naast te lezen wat je nog meer voor fantastische producten of diensten aanbiedt. Minimaliseer de sidebar of laat hem zelfs helemaal weg.

Ik kan een hele blog schrijven over afleiding. Dat doe ik in even niet. Maar graag geef ik je deze nog mee: deelbuttons voor sociale media. Je vindt ze op bijna iedere website in vele soorten en maten. Maar denk eens logisch na: hoe vaak heb je zelf een paar schoenen gedeeld dat je koopt op internet? Of je hebt een loodgieter opgezocht en een afspraak gemaakt, deel je daarna zijn dienstenpagina op Facebook? 99,9% zeker dat je dit niet doet. Maar waarom bied je de bezoekers van jouw website die mogelijkheid dan? Weg met de deelbuttons op nutteloze plaatsen, weg met de afleiding en ga voor conversie! De ‘maak een afspraak’ button of de ‘bestel product’ button die moeten op jouw website of webshop 100% de aandacht trekken.

6. Verhoog je betrouwbaarheid

Hoe betrouwbaar ben je? Je doet je best om transparant en eerlijk zaken te doen. Maar hoe weet een bezoeker van jouw website dat? Je kunt er natuurlijk een prachtige tekst over schrijven, vol met volzinnen over hoe fantastisch jouw bedrijf in elkaar steekt. Maar daar trapt anno 2017 een groot deel van je bezoek niet meer in. Waar kijken ze wel naar en wat heeft direct invloed op je conversies? Testimonials en reviews! De mening van jouw klanten kan de doorslag geven om met jouw bedrijf in zee te gaan.

Reviews Google Mijn Bedrijf

Voeg dus testimonials toe als je diensten aanbiedt. Vraag hier actief om. Een goede en betrouwbare tool hiervoor is Google Mijn Bedrijf. Dit verhoogt indirect ook je posities in Google. Een extra reden dus om hier direct mee te starten. Ben je bang voor slechte reviews, die niet eens eerlijk zijn geschreven maar frustraties zijn van een klant? Je kunt hier niets tegen doen, laat ik dat voorop stellen. De enige remedie die je hebt is om netjes op de review te reageren en jouw kant van het verhaal uit te leggen. Dan kunnen potentiële klanten zien dat jij ook serieus met klachten omgaat. Dus ga niet proberen om reviews te laten verwijderen en laat je ook niet verleiden mee te gaan in de negatieve spiraal. Reageer kort en zakelijk.

Webwinkelkeur voor WooCommerce webshopsVoor webshops zijn er diverse externe tools beschikbaar die een aantal dagen na de aankoop een geautomatiseerd bericht sturen naar je klant. Deze reviews kun je op verschillende manieren weergeven op je website. Ik ben zelf fan van Webwinkelkeur, een groeiende jonge organisatie die open staat voor feedback en jou als webshopeigenaar helpt naar een hoger niveau tegen hele redelijke tarieven.

Conclusie

Recent heb ik een online training gevolgd van Karl Gillis, deze cursus kun je hier vinden. Als je serieus met conversie aan de slag wilt, kan ik je deze training van harte aanbevelen. Ik heb een enorme berg ‘oh ja’ momenten gehad en vaak ook gezien dat mijn manier van websites ontwikkelen hier perfect bij aansluit. Tot zover de onbetaalde reclame. Maar iets wat goed is mag gedeeld worden.

Om te bekijken wat het resultaat is van jouw optimalisatie is het sterk aan te raden om een A/B test op je website op te zetten. Hoe je dit doet? Je kunt hiervoor o.a. Google Analytics Content Experiments inzetten. Je website monitoren met een tool als Hotjar is ook goud waard. Bekijken de bezoekers wel de content zoals jij hem bedoeld hebt? Zijn die ellenlange blogs die Lamper Design schrijft eigenlijk wel de moeite waard om te lezen? Dus ja, ik monitor jou op dit moment om te kijken hoe ver mensen doorscrollen en dus doorlezen. Je hoeft je niet direct zorgen te maken, de gegevens worden volledig anoniem aangeleverd door Hotjar.

Heb je behoefte aan meer tips specifiek gericht op jouw website? Vraag dan een SEO-rapportage aan en ga zelf aan de slag met de beschreven punten. Afgelopen tijd heb ik diverse van deze scans afgeleverd en de resultaten van de aangeleverde tips zijn goed voor meer omzet en betere posities in Google. Dat wil jij toch ook?

Heb jij nog een tip die niet mag ontbreken of heb je een andere mening? Laat het weten in een reactie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *