Een website maken in WordPress kun je zelf. Of je besteedt het uit aan een webdesign bureau. De keuze kunnen wij niet voor jouw bedrijf maken en is ook afhankelijk van heel veel verschillende factoren. Hoe maak je een goede website? Waar begin je met de juiste website structuur? Er is een aantal randvoorwaarden die je sowieso nodig hebt voordat je überhaupt kunt beginnen met de ontwikkeling van je WordPress website.
In dit artikel geven we je tips hoe je de beste website structuur kunt ontwikkelen en beschrijven we de items die in ieder geval nodig zijn bij een bedrijfswebsite.
Inhoudsopgave
Elementen nieuwe website
Voor het starten van de ontwikkeling van een WordPress website heb je minimaal onderstaande onderdelen nodig. We gaan er vanuit dat je al een design hebt in Figma bijvoorbeeld.
Domeinnaam
Een domeinnaam als bijv. lamper-design.nl kun je eenvoudig voor een klein jaarlijks bedrag registreren bij één van de tientallen domeinnaamproviders. De kosten variëren per provider maar zullen als het een .nl-domein betreft eigenlijk nooit meer dan 20,- euro per jaar zijn.
Overweeg vooraf ook of je meerdere domeinnamen vast moet leggen, bijvoorbeeld in het geval van ons bedrijf met en zonder – in de naam. Wij hebben ze beide en ze worden automatisch geredirect met een 301 redirect naar ons hoofddomein. Ben je een hovenier in Waddinxveen zorg dan dat je domeinnaam ook duidelijk maakt dat je een hovenier bent.
Dit is niet noodzakelijk voor de vindbaarheid van je website. Dit is een misverstand wat wij regelmatig horen. Als ik een hovenier ben en ik heb hovenier in mijn domeinnaam dan wordt ik automatisch beter gevonden. Ons SEO advies is dat dit niets uitmaakt. Uiteindelijk gaat het om de content en de techniek. De domeinnaam heeft hier zeer beperkt invloed op.
Wat niet wil zeggen dat als je de keuze hebt dat je dan het domein niet moet kiezen die het beste matcht.
Hostingpakket
Een hostingpakket is niet meer dan een stukje opslagruimte op een server bij een hostingprovider zoals bijvoorbeeld Kinsta. We zullen in dit artikel niet verder ingaan op het belang van goede hosting, daar is al meer dan genoeg over geschreven.
Wij ontwikkelen onze projecten vaak op een subdomein als er al een bestaande website aanwezig is. Bijvoorbeeld op staging.lamper-design.nl. Als je website dan klaar is kun je deze relatief eenvoudig verhuizen naar het hoofddomein. Dit is vooral een goede optie als je al een bestaande website hebt.
Een andere optie die je hebt is je nieuwe WordPress website lokaal ontwikkelen op je eigen computer of netwerkschijf. Een groot nadeel van deze laatste optie vinden wij dat je niet gemakkelijk andere personen kunt laten meekijken tijdens de ontwikkeling. Uiteraard zijn hiervoor wel mogelijkheden, alleen kost dit altijd meer moeite.
WordPress-thema
WordPress thema’s zijn er in allerlei soorten en maten. Wij hebben hier al meerdere artikelen over geschreven waar we dan ook graag naar verwijzen. Bijvoorbeeld over het gebruik van een Themeforest thema of een maatwerk thema. Het is van belang voor je nieuwe website of webshop dat je een thema kiest dat de functionaliteiten biedt die je zoekt, of de mogelijkheid om deze achteraf in te bouwen.
Content: zowel tekst als beeld
Een website zonder content is geen website. Dit zou dan namelijk een witte pagina zijn. Daar ga je geen bezoekers mee trekken, al verras je ze hier natuurlijk wel mee 😉 Afbeeldingen voor je website kun je zelf maken, dit kunnen foto’s zijn die je maakt of laat maken door een fotograaf, maar bijvoorbeeld ook tekeningen.
Daarnaast is een tekst op je website nodig om aan je bezoekers uit te leggen wat je doet. Dit ga je niet redden met alleen beeld. Je kunt ervoor kiezen om je teksten zelf te schrijven of dit uit te besteden aan een professionele SEO-tekstschrijver.
Let er ook op dat als je bijvoorbeeld wilt scoren op ‘hondenvoer‘ dat je dit dan ook terug laat komen in de teksten op je pagina’s.
Huisstijl
Als je een bedrijf hebt, zul je een huisstijl hebben. Als je een nieuw bedrijf start dan kun je een huisstijl laten ontwerpen. Op het moment dat je start met een website kun je eigenlijk niet zonder huisstijl. Je zult minimaal een logo moeten hebben, kleuren die je gebruikt in je huisstijl en gebruikte lettertypes.
Een deel van onze klanten heeft deze huisstijl vastgelegd in een brandbook, wij kunnen hierdoor sneller werken en je website ziet er altijd consistent uit. Je wilt toch een professionele website die aansluit bij je bedrijf?
Websitestructuur
Voor de websitestructuur is één van de eerste vragen die wij aan onze nieuwe klanten vragen: welke pagina’s wil je op de website? In meer dan de helft van de gevallen valt er daarna een opvallend lange stilte. Uiteraard kunnen wij daar bij helpen en dat is wat wij ook graag doen! Als er een bestaande website of webshop is dan kunnen we eerst meekijken wat er over moet.
Op de websitestructuur gaan we in dit artikel dieper in. Wat zijn pagina’s die niet mogen ontbreken op de nieuwe website? Ook voor je WooCommerce webshop is het natuurlijk van groot belang om een heldere structuur te gebruiken.
Een tool die hierbij kan helpen is Google Spreadsheet of Microsoft Excel. Voer hier alle pagina’s in bij de eerste kolom en voer in de tweede kolom in wat de nieuwe url van de pagina moet worden. Dit is ook een ideale start om te monitoren wat de status van het hele website project is. Maak simpel de pagina’s die afgerond zijn groen. Zo weet iedereen die aan het project meewerkt wat de status is.
Optimale website structuur voor website
Wat heb je nodig om alle informatie te geven aan de bezoekers van je website? Je kunt uiteraard de mooiste online tools zoeken die je helpen om een website structuur te bepalen. Ons advies is: pak gewoon een whiteboard of pen en papier en begin te schrijven. Maak gebruik van de spreadsheet die in de vorige alinea gemaakt is.
Een probleem dat wij vaak tegenkomen wil je waarschijnlijk liever niet horen: de eigenwijze ondernemer. Jij weet toch het beste hoe je bedrijf in elkaar steekt? Wie gaat jou daarin verbeteren… Zet voor deze belangrijke stap gewoon voor één keer je ego aan de kant en vraag input aan derden.
Wees kritisch, je vrouw of man zal een ander advies geven dan je leverancier of een aantal van je klanten. En onthoud dat je op zoek bent naar het beste advies en niet naar bevestiging van je eigen ideeën.
Homepage
Iedere website of webshop heeft een homepage. Wat zet je op je homepage? Een flitsende slider, zoveel mogelijk foto’s en zo min mogelijk tekst; dat is wat wij vaak regelmatig horen bij een eerste kennismaking. Voorzichtig proberen wij dan een aantal argumenten te geven om vooral geen hero slider op je homepage te gebruiken en het aantal beelden ook te beperken.
Zorg ervoor dat bezoekers van je website op de homepage direct helder hebben waar jouw bedrijf over gaat en wat je hen kunt bieden. Neem ze bij de hand en leid ze dieper in je website. Beter nog: pak ze in hun nekvel en breng ze naar de plek waar jij ze graag wilt zien.
Als wij pagina bezoeken analyseren met een tool als Microsoft Clarity zien we dat de productcategorieën het meest aangeklikt worden. Daarom is ons advies om deze zo hoog mogelijk op de homepage te plaatsen.
Het gaat te ver om de ideale homepage in deze blog uit te leggen omdat we het over de website structuur gingen hebben. De homepage krijgt in de komende tijd een eigen blog. Ere wie ere toekomt. Het excuus ‘bezoekers komen toch niet op de homepage’ vanuit Google is echt nonsens. Iedereen die zoekt op jouw bedrijfsnaam zal je website binnenkomen via de homepage. Of is dat in jouw geval niet aan de orde?
Over jouw bedrijf
Zou iemand geïnteresseerd zijn in een pagina over jouw bedrijf? Ja natuurlijk! Mensen doen zaken met mensen en niet met een bedrijf. In al je sociale media-uitingen doe je juist je best om menselijk over te komen en jouw zakelijke diensten te vertalen naar een emotie. Dus waarom dan geen pagina over jouw bedrijf? Dit zal waarschijnlijk als een open deur klinken. Toch zijn er regelmatig gesprekken met onze klanten, met name webshops die hier weinig meerwaarde in zien.
Je kunt op deze pagina iets vertellen over het ontstaan van je bedrijf en natuurlijk kun je jouw missie en visie op deze pagina verder uitwerken. Afhankelijk van de branche waar je in zit en hoeveel mensen er bij jouw bedrijf werken kun je ervoor kiezen om de medewerkers uit te lichten op de over ons pagina.
Hoe noem je deze pagina in je menu? Dit is aan jou. Ons advies is om in ieder geval de term ‘over’ hierin te gebruiken. Dus of het nu ‘over mij’ of ‘over ons bedrijf’ is, dat is afhankelijk van je bedrijf. Bezoekers van je website trigger je met het woord ‘over’, daar zoeken ze namelijk meer informatie over.
Diensten van je bedrijf op je website
Voor veel ondernemers is dit een lastig punt. Wat zijn de diensten die je aanbiedt? Wat zijn de kerntaken die je doet en waar bedank je graag voor? Ons advies hierin is: zorg dat je een specialist wordt en verbeter je specialisme. Uiteindelijk zal dit je waarde verhogen voor andere bedrijven.
Uiteraard begrijpen wij ook dat het als je net gestart bent als ondernemer lastiger is om nee te zeggen. Je wilt dat je bedrijf gaat groeien en hebt daar klanten voor nodig. Zorg voor een goede mix en vertrouw op je gevoel, dat is het beste advies wat we kunnen geven.
Zo zijn wij ons vrijwel direct na de start van Lamper Design volledig gaan focussen op WordPress webdesign en hebben wij dit de afgelopen jaren verder doorontwikkeld tot specialisten in WordPress onderhoud en het ontwikkelen van WooCommerce webshops.
Recent zijn we doorgegroeid naar WooCommerce partner, hierin zijn we op dit moment één van de twee bedrijven in heel Nederland. Voor ons voelt dit heel erg als een beloning voor het harde werken. En hierdoor staan we vooraan bij het ontwikkelen van nieuwe features en het rapporteren van bugs.
Onze core business is dus nog steeds het ontwikkelen van WordPress websites met daarbij website onderhoud en het bouwen van webshops. Kijk eens naar het menu van onze website? Daar vind je deze toptaken direct terug.
Wij hebben er bewust voor gekozen om onze diensten direct zichtbaar te maken voor de bezoekers van onze website. Te vaak zien wij een kopje ‘diensten’ in het hoofdmenu met daaronder subitems voor de diensten die er aangeboden worden. Het advies aan al onze klanten is om geen gebruik te maken van ‘diensten’ met subitems. Dit advies willen we ook graag aan jou meegeven.
Mocht je toch kiezen voor een overzichtspagina van al je diensten dan adviseren wij je om een korte introductie te plaatsen en daarna zo snel mogelijk de diensten in beeld. De diensten die je aanbiedt kun je het beste boven de vouw laten zien, wat betekent dat ze zichtbaar zijn zonder te scrollen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een afbeelding, titel en introtekst per dienst.
Onafhankelijk van wel of geen overzichtspagina is het goed om één template te maken voor een dienst op je website. Hiermee krijg je weer consistentie en helderheid voor je bezoekers. Een bezoeker die geconfronteerd wordt met chaos en onduidelijkheid wordt hoogstwaarschijnlijk geen klant bij jullie. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Heb je een bestaand bedrijf? Kijk voor je een nieuwe website gaat bouwen eens echt kritisch naar je diensten. Zijn dit diensten die passen bij jouw bedrijf? Word je hier echt vrolijk van? Uiteraard werk je om de rekeningen kunnen te betalen maar wij hopen dat je ook voldoening en plezier uit je werk haalt. Omdenken: iets minder geld en veel meer werkvreugde. Daar doen wij het zéker voor!
Voor het verbeteren van de vindbaarheid van je website is het beter om per dienst een aparte pagina aan te maken. Dan kun je iedere dienst als aparte zoekterm vindbaar maken in Google.
Contactpagina
Hoe vaak heb jij de contactgegevens op een website gezocht? En hoe vaak heb je een diepe zucht losgelaten toen je deze niet gemakkelijk kon vinden?
Voeg simpelweg een optie ‘contact’ toe aan je websitemenu. Plaats hier alle contactgegevens van je bedrijf en een contactformulier. Het klinkt heel simpel, maar het is echt een must om deze pagina op je website aan te bieden. Mocht je in je hoofdmenu alleen toptaken willen tonen dan zou je nog een topmenu toe kunnen voegen boven je hoofdmenu.
Als je fysiek afspraken kunt maken bij jouw bedrijf kun je ook overwegen om Google Maps terug te laten komen op de contactpagina. Een tip hiervoor is om de snelheid van je website optimaal te houden door gebruik te maken van een screenshot van Google Maps die doorlinkt naar Google. Dit scheelt je een behoorlijk aantal requests bij het laden van je website. Of je maakt bijvoorbeeld de Perfmatters plugin waarmee je de Google Maps requests uit kunt sluiten op pagina’s waar het niet gebruikt wordt.
De bovenstaande onderdelen zijn wat ons betreft een standaard onderdeel van een goede websitestructuur. Daarnaast zijn er nog wel meer onderdelen die een toevoeging voor je website zijn. Voor een deel is dit afhankelijk van het soort bedrijf wat je hebt. Wij geven je graag nog een aantal opties.
Portfolio
Als je bijvoorbeeld websites maakt, foto’s maakt of je verkoopt fysieke producten online, dan wil je deze laten zien. Dan is het zeker raadzaam om een portfolio aan je website toe te voegen.
Hoe je dit exact vormgeeft kan uiteraard verschillen, ook dit kan positief bijdragen aan je vindbaarheid als je dit slim opzet.
Blog
Een extra optie voor je website: een blog. En geen ‘lief dagboek’ maar een serieus blog. Je laat hier zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Een blog kun je ook als zoekmachineoptimalisatie-tool inzetten. Schrijf blogs over onderwerpen in je vakgebied waar je van weet dat erop gezocht wordt.
Een blog hoeft niet altijd in een verhalende vorm. Je kunt ook schrijven in de vorm van ’10 tools om…’ of ’12 tips voor…’ Hiermee maak je het aantrekkelijk voor bezoekers van je website om de blogs ook daadwerkelijk te lezen.
Referenties
Hoe vaak heb jij op een website gezocht naar de referenties? Je wilt voordat je een schilder inhuurt, een nieuwe website laat bouwen of je auto een grote beurt laat geven toch de ervaringen van andere klanten van dit bedrijf lezen? Als jij dit niet wilt dan ben je één van de weinigen.
Het is aan te raden om per dienst een aantal referenties toe te voegen, wij doen dit bijvoorbeeld bij onze projecten.
Voeg daarnaast een losse pagina met referenties toe aan je website. Maak het bezoekers gemakkelijk om een oordeel over jouw dienstverlening of producten te vormen op basis van echte referenties.
Het gaat te ver om in deze blog uit te werken hoe je de referenties verzamelt. Referenties verzamelen kun je direct via je website doen of via een extern systeem als bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf. Feit is dat je overzichtelijk weergeeft aan potentiële klanten hoe anderen over jouw bedrijf denken. Daar zochten ze namelijk naar.
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden van je bedrijf moet je bij een samenwerking sowieso altijd overhandigen aan je klant. Waarom zou je ze dan niet ook vermelden op je website? Jij bent toch open en transparant? Daar is dit in onze beleving een wezenlijk onderdeel van.
Soms zien wij de algemene voorwaarden terugkomen in het hoofdmenu van een website. Dit is niet nodig. Waarom zou je die ruimte hiervoor gebruiken? Je leidt je bezoekers af van de toptaken van je website, de doorklik naar je diensten bijvoorbeeld.
Privacyverklaring
Hoe ga jij om met de privacy van je bezoekers. Welke cookies gebruikt je website en wat gebeurt er met de gegevens als een bezoeker een bestelling plaatst in jouw webshop? Dit zijn zaken die je uit kunt leggen in een privacyverklaring. Voeg deze daarom toe aan je website. Hierbij geldt hetzelfde als voor de Algemene Voorwaarden, deze hoef je zeker niet toe te voegen aan het hoofdmenu op je website. Verwerk dit bijvoorbeeld in de footer als linkje.
Conclusie
De ideale website structuur. Het is een aardig lang artikel geworden terwijl de kern eigenlijk vrij kort is:
- Home
- Diensten
- Contact
- Over
Meer is er in de basis niet nodig om een goede, heldere website neer te kunnen zetten. Heb jij aanvullingen op het artikel? Of een andere mening? Wij zijn heel benieuwd.