Betere blogs in WordPress schrijven

Wil jij gaan bloggen voor een betere vindbaarheid? Vergeet deze 6 top tips niet.

Een gemiddeld gesprek met een klant van een webdesignbureau:

“Je moet echt gaan bloggen om beter gevonden te worden.”

Maar ik ben geen schrijver.
Maar ik heb geen tijd.
Maar niemand lees het.

Maar… wat is jouw smoes om maar niet aan de berichtenoptie in WordPress te komen? Laat het weten in een reactie onder deze blog, misschien kunnen wij je helpen om over je angst heen te springen 😉

Sinds de start van Lamper Design schrijf ik tweewekelijks een blog. Soms over het verbeteren van je vindbaarheid, dan weer over WordPress plugins en anders wel over WooCommerce.

Het is lastig meetbaar hoeveel klanten dit daadwerkelijk opgeleverd heeft. Eerlijk gezegd is dit voor ons een mooie bijkomstigheid en zeker geen hoofdzaak. Maar wel een extra reden om aan nieuwe leads te vragen hoe ze bij ons gekomen zijn natuurlijk. En het is ook wel leuk als je blog waar jij bloed, zweet en tranen in hebt zitten echt gelezen wordt. Hoe kom je anders ooit aan de felbegeerde expertstatus?

Als je smoes was dat je geen tijd hebt dan heb ik een simpele opdracht voor je: ga tijd maken om te bloggen. Niet meer en niet minder. Gewoon doen. Dan loop je je takenlijst maar door en schrap je voorlopig de in jouw ogen minst belangrijke taak. Geen tijd om te bloggen is namelijk gewoon een slap excuus.

Maar wat is een goede blog? Wat voor strategie moet je echt in jouw blogs hebben? In deze blog leg ik uit wat je wel en niet moet doen om een goede blog te schrijven. Om het geheel gemakkelijker te maken neem ik als zoekterm ‘WordPress plugin voor agenda’. Daar gaat deze blog over. Het doel zou dus minimaal een top 10-notering moeten zijn. Het is een zogenaamde long term zoekterm waar niet heel veel op gezocht wordt, maar de mensen die dit zoeken zijn al vrij ver in hun zoektocht. Maak daar slim gebruik van.

  1. De beste titel voor je blog
  2. Plan je blogs
  3. Hoe vind je de beste zoekterm?
  4. De zoekterm door je blog heen
  5. Optimaliseer de afbeeldingen in je blog
  6. Links naar je blog
  7. Conclusie

1. De beste titel voor je blog

Zorg dat de titel van je blog de zoekterm bevat waar je op gevonden wilt worden. Denk goed na over de titel, het is ook de blikvanger in de zoekmachines aangezien dit het eerste is wat mensen zien van jouw website voordat ze deze bezoeken.

Als het kan, zet dan jouw zoekterm vooraan in de berichttitel. In ons voorbeeld zou dit bijvoorbeeld kunnen worden: ‘wat is de beste WordPress plugin voor agenda’

Oh maar de zoekterm moest toch altijd vooraan staan? In dit geval zou dit een compleet kromme zin opleveren. Opschuiven tot een logische volgorde dus. Naast vindbaarheid is leesbaarheid namelijk ook heel belangrijk.

2. Plan je blogs

Oké, je hebt eindelijk een logisch onderwerp gevonden voor jouw blog. Dit kan soms best lastig zijn, zeker als je druk bent met werken én daarnaast wilt bloggen. De beste tips die ik je hiervoor kan geven is ten eerste, heb je een idee of loop je tegen een situatie aan waar je later over wilt bloggen, schrijf het dan op. Maak een notitie of start direct een conceptblog op je website.

Blogs inplannen in WordPressDaarnaast is het goed om de markt in de gaten te houden en rond te kijken waar veel vragen over voorbij komen op bijvoorbeeld Facebook en diverse vaktechnische fora. Dat kan je een mooie inspiratie geven voor blogs.

Als laatste is het aan te raden om gebruik te maken van een simpele contentkalender. Dit hoeft echt niet ingewikkeld te zijn, maar het geeft je wel handvatten. Plan één keer aan het einde van een jaar een brainstormsessie in en stel de content voor het komende jaar vast. Verwerk dit in een contentkalender. Dit geeft je ook de mogelijk om vooruit te schrijven. Dus als je op dinsdag vast jouw blogs post is het niet meer altijd zo dat je maandagavond jouw blog weer zuchtend en steunend zit te schrijven.

Ben je hiermee al je flexibiliteit kwijt? Welnee. Als je in wilt spelen op actuele situaties (zoals in ons geval bijvoorbeeld Gutenberg voor WordPress) schuif je een ander blog in je kalender op. Uiteindelijk zal de kwaliteit van je blogs omhoog gaan omdat je ze in alle rust kunt schrijven zonder de druk van een deadline in je nek. Ga jij het uitproberen? Laat het dan weten in een reactie.

3. Hoe vind je de beste zoekterm?

Je hebt dus een titel bedacht, een planning gemaakt. Maar hoe vind je nu de allerbeste zoekterm die past bij het onderwerp waar je over gaat bloggen? Hiervoor zijn verschillende tools. De meeste professionele tools zijn een behoorlijke aanslag op je budget. Maar ook hiervoor geldt, de kwaliteit en vindbaarheid van je blogs zal omhoog gaan als je professioneel werkt. En dat doe jij, daarom lees je onze blogs toch?

Hoe belangrijk is het vinden van zoektermen waarop veel gezocht wordt? Zonder dat je budget hebt om een zoektermenonderzoek door Letterzaken te laten doen (wat ik overigens wel aanraad als je serieus wilt scoren) is er een simpele mogelijkheid die alleen als indicatie geldt.

Ga naar Google en tik in waar jij denkt dat er op gezocht wordt door jouw doelgroep. Als eerste kun je de pagina’s bekijken die al in de top 10 van Google gemeld worden. Bekijk deze pagina’s (ik zei niet: knip en plak stukken tekst) en leer van de structuur, probeer te achterhalen waarom zij zo goed scoren op jouw zoekterm.

Zoekwoordenonderzoek met Google

Eenvoudig zoekwoordenonderzoek met Google

Daarnaast vind je helemaal onderaan de zoekresultaten van de eerste pagina zoekopdracht gerelateerd aan jouw zoekopdracht. Wat kun je hiermee? Je kunt er vanuit gaan dat Google hier alleen zoektermen toont waar ook daadwerkelijk op gezocht is door andere bezoekers van de zoekmachines. Doe hier je voordeel mee. Het nadeel dat hieraan zit is dat er geen zoekvolumes bijstaan.

4. De zoekterm door je blog heen

Hoe vaak gebruik ik dan de zoekterm? Moet je minimaal in elke zin het woord ‘WordPress plugin voor agenda’ gebruiken? Of in wit stiekem deze zoekterm verstoppen tussen je alinea’s? Helaas is er geen ideale hoeveelheid te benoemen. En misschien ook maar beter ook want anders zou iedereen dezelfde kwaliteit blogs afleveren en op dezelfde posities in Google staan.

Maar er is wel een globale regel die je aan kunt houden om je blogs leesbaar en toch goed vindbaar te maken. Zorg dat gewoon regelmatig de zoekterm terugkomt door heel je blog. Dit kan zowel in de titels zijn die je gebruikt tussen de alinea’s. Sowieso is het goed om te werken met korte alinea’s met titels om het geheel voor bezoekers beter leesbaar te maken.

Moet dit dan de exacte zoekterm zijn? Nee helemaal niet eigenlijk. Google snapt prima dat als je als hoofdzoekterm ‘WordPress plugin voor agenda’ gebruikt, dat ‘agenda plugins’ hier mee te maken heeft. Maak hier dan ook gebruik van door meervoud en synoniemen (zoek hier synoniemen) door je blog heen te gebruiken.

5. Optimaliseer de afbeeldingen in je blog

De meeste website-optimalisaties bij ons bedrijf starten met het optimaliseren van de afbeeldingen. Dat is uiteraard technisch. Maar onze ervaring ondertussen is dat als een website sneller draait, dit uiteindelijk betere posities in de zoekmachines oplevert en hogere conversie.

Blog afbeeldingen optimaliseren

Blog afbeeldingen optimaliseren

Maar kun je de afbeeldingen dan ook optimaliseren binnen je blog voor een verbetering van de vindbaarheid? Jazeker kan dit. Begin met nieuwe afbeeldingen die je uploadt de juiste bestandsnaam mee te geven. Een screenshot in de blog over ‘WordPress agenda plugin’ zal in ons geval hernoemd worden naar: wordpress-agenda-plugin.jpg.

De bestandsnaam wordt automatisch overgenomen in de titel van de afbeelding. Dat zijn dus twee optimalisatiestappen in één handeling. Als laatste heb je nog de alt-tekst van een afbeelding. Deze vind je aan de achterkant van je blog, bij de afbeeldingen. Als je een afbeelding uploadt kun je de alt-tekst ingeven. Mocht je dit achteraf willen doen, dan kan dat ook via de mediabibliotheek.

6. Links naar je blog

Zijn links belangrijk om de vindbaarheid van je blog te verbeteren? Jazeker. Maar welke links heb je dan nodig? Er zijn twee soorten links die beiden belangrijk zijn. De eerste categorie zijn externe links en de tweede categorie zijn interne links.

De tweede is heel gemakkelijk te regelen. Als je meerdere blogs hebt link je eenvoudig van de ene blog naar de andere blog. Hiermee geef je aan bij Google dat deze links verband hebben met elkaar. Let er dan wel op als je bijvoorbeeld een blog over plugins schrijft en je andere blog gaat over de WordPress agenda plugin dat je als linktekst ook gebruikt ‘WordPress agenda plugin’ en niet ‘lees hier mijn blog’.

De andere categorie is lastiger te organiseren. Externe links naar een bepaalde blog zul je op de langere termijn krijgen. Als je waardevolle content schrijft en deze op strategische plekken deelt wordt jouw content mogelijk opgepikt door grotere bedrijven en blogs en door hen ook weer gedeeld worden.

Conclusie

Het is best een lange blog geworden. Ik heb geprobeerd om de basis uit te leggen zodat je in ieder geval een goede blog neer kan zetten als je wilt beginnen met bloggen en rekening houdt met deze punten. Feit blijft dat blogs die geschreven worden door experts over hun eigen vakgebied het meest gewaardeerd worden. Waarom? Omdat zij de kennis hebben uit eigen ervaring.

Blogs die geschreven worden door partijen die overduidelijk bloggen om alleen maar beter gevonden te worden zijn totaal niet waardevol. Je ziet dat ze vaak net voldoende content plaatsen om een groen bolletje bij Yoast binnen te halen. Geloof mij, ik heb voldoende blogs die met een oranje bolletje ruim in de top 5 staan. Zie Yoast daarom vooral als hulpmiddel, het is geen heilige graadmeter.

Vanaf nu altijd als eerste op de hoogte? Schrijf je in en ontvang tweewekelijks de beste tips in je mailbox.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *