Wij maken voor het aanmaken van een melding gebruik van de gratis versie van de plugin Advanced Floating Content Lite. Deze vind je in de WordPress repository.

WooCommerce winkelmelding

Mocht je liever geen plugin gebruiken en maak je gebruik van WooCommerce dan zou je ook de winkelmededeling van WordPress zelf in kunnen stellen, je kunt deze instellen via Customizer > WooCommerce > Winkelmededeling.

Advanced Floating Content plugin

Advanced Floating Content

  • Installeer de plugin vanuit je WordPress dashboard en dan de optie ‘Plugins’;
  • Na installatie heb je links een nieuwe optie met de naam ‘Advanced Floating Content’;
  • Als je de optie aanklikt heb je de optie ‘Add new’;
  • Voer een titel in;
  • Voer je bericht in. Zorg dat dit kort en krachtig is en centreer dit in verband met het opvallen van je bericht. Let op dat je mogelijk de tekstkleur nog wilt wijzigen afhankelijk van de kleur van je pop-up. In dit geval is de beste optie om dit direct in de editor door te voeren, zie tekstkleur in het screenshot hieronder.

  • Kies een positie van de melding bij Position: Je hebt de keuze voor onder of bovenaan je scherm;
  • Kies of je wel/geen sluiten button wilt tonen bij Show Close Button;
  • Kies een breedte van de melding bij width. Wij kiezen meestal voor 100 en zetten Pixels dan op Percentage. Dit betekent dat de pop-up 100% breedte van het scherm is;
  • Kies een achtergrondkleur bij Background. Ga niet voor een veilige huisstijl kleur maar kies een opvallende kleur.

corona melding website 1 1 1030x211 1

Het kan voorkomen dat je bijvoorbeeld op mobiel de tekst iets kleiner wilt maken.

Styling met CSS

In de gratis versie heb je weinig mogelijkheden, maar je kunt de pop-up prima stylen met CSS. Alles over CSS lees je in deze blog.

Gravity Forms verbinden met Google Spreadsheet

Onlangs hebben we geëxperimenteerd met een specifieke plugin verkrijgbaar op Codecanyon.net, die een naadloze integratie mogelijk maakt tussen ingevulde formulieren op een WordPress website en Google Spreadsheet. Deze plugin, een mooie schakel in een workflow, wordt ingezet om een gedetailleerde lijst samen te stellen van webwinkels die lid zijn van onze Facebookgroep, Webshop Talks bijvoorbeeld.

Google Spreadsheet Gravity Forms

Hoe werkt de plugin?

Na de aankoop van de plugin wordt deze geïnstalleerd op je WordPress website. Vervolgens verschijnt onder de Gravity Forms instellingen een extra optie: de Google Spreadsheet add-on. Hiermee kan een unieke code je website verbinden met Google, waardoor een naadloze synchronisatie tussen je website en Spreadsheet mogelijk wordt.

Eenmaal deze koppeling tot stand is gebracht, kun je vanuit elk formulier een nieuwe feed creëren. Binnen deze feed kies je een document en koppel je de velden uit je formulier aan overeenkomstige velden in je spreadsheet. Het is essentieel om te zorgen dat je spreadsheet bestand al de correcte headers bevat die je wenst te gebruiken, aangezien nieuw ingevulde formulieren automatisch aan het bestand zullen worden toegevoegd.

De toepassingsmogelijkheden van deze plugin zijn breed. Heb je een WooCommerce webshop en wil je je zakelijke bestellingen via een formulier laten verlopen? Dat is met deze plugin zeker mogelijk. Ook als je online trainingen of workshops aanbiedt, biedt deze plugin uitkomst. Deelnemers kunnen zich online inschrijven en de beheerder kan eenvoudig een deelnemerslijst uitprinten, allemaal vanuit hetzelfde formulier.

Voordeel voor webshop talks community

Voor de leden van Webshop Talks betekent deze plugin een revolutie in de manier waarop we gegevens verzamelen en beheren. Het vereenvoudigt niet alleen het proces van data-invoer en -beheer, maar het biedt ook een efficiënte manier om real-time informatie te delen met de community.

Integratie voordelen

De integratie van Gravity Forms met Google Spreadsheet via de plugin van Codecanyon.net levert een krachtige tool voor websitebeheerders en online gemeenschappen. Het stelt gebruikers in staat om efficiënt en in real-time formuliergegevens te synchroniseren met spreadsheets, waardoor de workflow gestroomlijnd wordt en de productiviteit verhoogd.

Het is belangrijk om erop te wijzen dat nauwkeurigheid in het koppelen van de velden en het hebben van de correcte headers cruciaal is om de maximale voordelen van deze plugin te behalen. Maar eens alles correct is ingesteld, worden de mogelijkheden om gegevens te beheren en te delen aanzienlijk uitgebreid, wat leidt tot een verbeterde ervaring voor zowel beheerders als gebruikers.

Koop de Gravity Forms Google Sheets koppeling*

Gravity Forms en Moneybird

Moneybird heeft zich ontwikkeld als een favoriet onder de boekhoudprogramma’s, voornamelijk vanwege de gebruiksvriendelijkheid en de eenvoud waarmee het geïntegreerd kan worden met Gravity Forms. Deze integratie is extreem handig, aangezien alles dat binnen Gravity Forms wordt ingevoerd, automatisch naar Moneybird kan worden doorgezet.

Gravity Forms Moneybird

Voorbeelden

  1. Trainingen: Wanneer je een training verkoopt, kunnen klanten zich direct inschrijven en een factuur ontvangen.
  2. Productverkoop: Zelfs zonder WooCommerce kun je direct een factuur versturen na de verkoop van een product, zoals bij de website-analyse van Optimus Online.
  3. Boeklanceringen: Voor de lancering van een nieuw boek kunnen mensen de optie krijgen om van tevoren te bestellen.

Werkstromen en offertes in Moneybird

Binnen de plugin heb je de mogelijkheid om verschillende workflows te selecteren vanuit Moneybird. Je kunt kiezen om een offerte te creëren op basis van de ingevoerde gegevens of om direct een factuur te sturen. Offertes kunnen eveneens vanuit Moneybird worden verstuurd, wat een officiële goedkeuring van de klant in je administratie oplevert.

De integratie biedt ook de mogelijkheid om voorwaarden in te stellen, vergelijkbaar met normale formulieren. Door als voorwaarde in te stellen dat alle gegevens ingevuld moeten zijn, voorkom je dat een formulier half ingevuld in je administratie terechtkomt.

Form settings GF

Voordelen Moneybird en Gravity Forms

Voor gebruikers van Moneybird en WordPress die producten of diensten met een vaste prijs verkopen, is deze tool een waardevolle toevoeging. Het kan niet alleen het aantal uren dat je spendeert aan administratie drastisch verminderen, maar ook de conversie van je website verhogen doordat klanten direct duidelijkheid krijgen.

Een groot voordeel is dat je niet direct de WooCommerce plugin nodig hebt om een webshop te kunnen ontwikkelen.

Conclusie

Moneybird, in combinatie met Gravity Forms, is een krachtige tool die het administratieve proces stroomlijnt en optimaliseert. Het is een uitstekend middel om de efficiëntie te verhogen en tijd te besparen, waardoor ondernemers zich kunnen concentreren op de kernactiviteiten van hun bedrijf. Het voordeel van directe facturatie en de mogelijkheid om offertes te versturen, voegt een extra laag van professionaliteit en gemak toe aan de bedrijfsvoering.

Daarnaast kan het gebruik van Moneybird in combinatie met andere plugins en tools een synergie creëren die de algemene productiviteit en klanttevredenheid verhoogt. Het is een essentieel onderdeel voor kleine en middelgrote ondernemingen die op zoek zijn naar manieren om hun administratie te verbeteren en hun zakelijke processen te stroomlijnen. De gebruiksvriendelijkheid en diverse functionaliteiten maken het een aanrader voor elk bedrijf dat zijn boekhouding en klantrelaties naar een hoger niveau wil tillen.

Bekijk de Gravity Forms MoneyBird add-on

Optimaliseer je aanvraagformulieren met Gravity Forms Preview

Het creëren van een effectief en gebruiksvriendelijk aanvraagformulier is goed voor een optimale gebruikerservaring. Een van de populaire tools om dit te bereiken is Gravity Forms. Dit is een uitgebreide formulierbouwer die een scala aan functionaliteiten biedt, zoals het automatisch versturen van een bevestigingsmail naar de aanvrager, als dit is ingesteld.

De standaardinstelling

Met de standaardinstellingen ontvangt de aanvrager, na het indienen van het formulier, een e-mail met alle ingevulde gegevens. Dit kan zeer nuttig zijn om de aanvrager een overzicht te geven van de verstrekte informatie. Echter, deze methode heeft een nadeel.

Het kan voorkomen dat de aanvrager een fout maakt bij het invullen van een veld en dit pas later realiseert. Het corrigeren van dergelijke fouten kan tijdrovend zijn en leidt tot extra werk voor zowel de aanvrager als de beheerder van het formulier.

De oplossing: Gravity Forms Preview

Om dergelijke problemen te voorkomen, is er een eenvoudige en efficiënte oplossing: Gravity Forms Preview. Deze plugin is een onderdeel van de Gravity Perks bundel en is zeer aan te bevelen voor degenen die regelmatig met Gravity Forms werken. Het betreft een verzameling van diverse plugins die de functionaliteit van je formulieren verder verbeteren en optimaliseren.

Preview Gravity Forms
Preview Gravity Forms veld

Installatie en gebruik

Na de installatie van Gravity Forms Preview wordt er een extra veld toegevoegd dat je op een gewenste plek in je formulier kunt plaatsen. Een logische keuze is om dit veld aan het einde van het formulier te plaatsen, net voor de verzendknop. Op deze manier krijgt de gebruiker de kans om alle ingevulde gegevens te controleren voordat het formulier definitief wordt ingezonden.

Voordelen van Gravity Forms Preview

Het gebruiken van deze plugin brengt meerdere voordelen met zich mee:

  1. Foutpreventie: Gebruikers kunnen hun invoer controleren en corrigeren voordat ze het formulier indienen.
  2. Efficiëntie: Fouten kunnen snel en gemakkelijk worden geïdentificeerd en gecorrigeerd, wat tijd bespaart voor zowel de aanvrager als de beheerder.
  3. Geldbesparing: Door het verminderen van de tijd die besteed wordt aan het corrigeren van fouten, kunnen zowel jij als je werknemers zich richten op meer productieve taken.

Het is essentieel om fouten bij het invullen van aanvraagformulieren tot een minimum te beperken om efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid te maximaliseren. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan e-mailadres valideren in formulieren.

De Gravity Forms Preview plugin, als onderdeel van de Gravity Perks bundel, biedt een eenvoudige en effectieve oplossing om dit te bereiken. Het stelt gebruikers in staat om hun ingevulde gegevens te verifiëren, wat leidt tot een vermindering van fouten en een besparing van tijd en geld. Voor iedereen die regelmatig met Gravity Forms werkt, is deze bundel zeker een waardevolle toevoeging.

Bekijk de Gravity Forms Preview submission add-on

Als je je aanmeldt bij een tandarts, huisarts of andere zorgverlener, of bij een vereniging, krijg je een inschrijfformulier (overigens verbaast het ons hoe vaak je nog een geprinte versie krijgt, maar dat is een andere discussie).

Voor degene die het formulier aan jou aanlevert is het natuurlijk van belang dat alle gegevens kloppen en dat er een handtekening onder de gegevens komt te staan waarmee je aangeeft dat de gegevens naar waarheid ingevuld zijn. Een vinkje dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden is juridisch niet afdoende. Er is echt een handtekening nodig.

Gravity Forms handtekening

Als je een Gravity Forms gebruikt kun je met de Signature plugin een handtekening toevoegen.

Gravity Forms SignatureOok dit soort formulieren is perfect te bouwen met Gravity Forms. Maar hoe krijg je dan de handtekening eronder?

Maar zoals gezegd is dit eigenlijk heel simpel: gebruik de Gravity Forms Signature plugin. Dit is een gratis add-on die meegeleverd wordt vanaf de Elite-licentie van Gravity Forms.

Handtekening Gravity Forms

Met deze plugin voeg je eenvoudig een extra veld toe aan je formulier, waar degene die het formulier invult een handtekening in kan zetten met de muis. Super handig toch? Stuur de formulieren geautomatiseerd door naar het CRM-systeem dat jouw bedrijf gebruikt en je wint zeeën van tijd.

Bekijk de Gravity Forms Signature add-on

WordPress websites maken allemaal gebruik van een SQL database. Hierin wordt alle informatie opgeslagen die op de website verwerkt is. Als je website langere tijd bestaat, loopt de database voller en voller met bijvoorbeeld revisies. Hierdoor wordt de performance van je website trager. Het is van belang dat je regelmatig je database optimaliseert.

In dit artikel lees je hoe je de WordPress revisies compleet uitschakelt. Als je liever op safe speelt kun je ook het aantal bewaarde revisies beperken.

Revisies van een WordPress websiteRevisies uitschakelen of beperken

Voor het compleet uitschakelen van alle revisies van berichten en pagina’s heb je toegang nodig tot het bestand wp-config.php.
Je kunt hier bijvoorbeeld aanpassingen in maken als je via FTP verbinding maakt met een programma als FileZilla.

Als je deze code toevoegt aan het wp-config.php bestand schakel je alle revisies uit.

define(‘WP_POST_REVISIONS’, false);

Voor het beperken van het aantal bewaarde revisies van berichten en pagina’s heb je ook toegang nodig tot wp-config.php.

Voeg dan de volgende code toe:

define(‘WP_POST_REVISIONS’, 3);

Het getal 3 betekend dat er drie revisies bewaard blijven. Uiteraard kun je dit nog zelf aanpassen.

Revisies via de database verwijderen

Mochten de bovenstaande methodes niet werken dan kun je ook via PHPMyadmin de database handmatig opschonen. Je zult zien dat de tabel Je-Database-Prefix_Post (kan bijv. WP_ zijn) het grootst aantal MB’s is.

Hoe verwijder je alle revisies van WordPress berichten en pagina’s uit je database? Voer de onderstaande query uit via PHPMyadmin.

DELETE FROM wp_posts WHERE post_type = “revision”;

Maak vooraf wel een back-up van je database, mochten er problemen optreden dan kun je altijd nog terug! En pas de table prefix ( wp_ ) aan naar de prefix van jouw database.

Door de genoemde query uit te voeren worden alle revisies verwijderd uit je database. Vervolgens kan je je tabellen optimaliseren door het uitvoeren van deze query:

OPTIMIZE TABLE wp_posts;

Je zult zien dat deze database queries een voordeel opleveren van meerdere MB’s!

Revisies beheren via plug-in

Mocht je de bovenstaande methodes te ingewikkeld vinden dan is het ook mogelijk om hier een WordPress plugin voor te gebruiken. Deze hebben vaak meerdere functies, je kunt de revisies beheren maar ook de database optimaliseren, spam verwijderen en concepten verwijderen bijvoorbeeld. Welke plugins zijn hiervoor geschikt?

Je hebt meerdere mogelijkheden, twee voorbeelden vind je hier:

  1. WP-optimize plugin, revisies, concepten en spam reacties verwijderen en je database optimaliseren.
  2. WP-db manager, database repareren, back-up maken van je database, database herstellen en database querie’s uitvoeren.

Afleiding op je website? Dat ik een felle tegenstander van sliders ben is je hopelijk bekend. Iedereen die serieus bezig is met conversie heeft allang afscheid genomen van sliders met meerdere foto’s op de homepage of waar dan ook. Het voegt niets toe, leidt je bezoekers af van waar ze daadwerkelijk voor komen en heeft bewezen een grote invloed op je conversie.

Afleiding WordPress website?

Dit artikel is juist bedoeld om je conversie te verhogen. Dus heb je nog een slider op je website? In de prullenbak ermee. Ga voor een goed beeld wat uitbeeldt waar jij voor staat en wat je kunt betekenen. Kun je dit niet vinden? Durf dan deze hele optie weg te laten en direct to-the-point te komen voor je bezoekers.

Sliders alleen afleiding?

Sliders zijn echt niet de enige afleiding die je website heeft. Heb je wel eens nagedacht over je sidebars? Je kunt deze naast je pagina plaatsen of in je webshop naast je producten. Hoe vaak worden ze gebruikt? Heb je dat wel eens bekeken met een tool als bijvoorbeeld Hotjar?

Je bezoeker komt voor jouw kwalitatieve content of om je product te bekijken. Niet om er links of rechts naast te lezen wat je nog meer voor fantastische producten of diensten aanbiedt. Minimaliseer de sidebar of laat hem zelfs helemaal weg.

Meer afleiding

We kunnen een heel artikel schrijven over afleiding. Dat doen we niet. Maar graag geven we je deze nog mee: deelbuttons voor sociale media. Je vindt ze op bijna iedere website in vele soorten en maten. Maar denk eens logisch na: hoe vaak heb je zelf een paar schoenen gedeeld dat je koopt op internet? Of je hebt een loodgieter opgezocht en een afspraak gemaakt, deel je daarna zijn dienstenpagina op Facebook? 99,9% zeker dat je dit niet doet. Maar waarom bied je de bezoekers van jouw website die mogelijkheid dan? Weg met de deelbuttons op nutteloze plaatsen, weg met de afleiding en ga voor conversie!

De ‘maak een afspraak’ button of de ‘bestel product’ button die moeten op jouw website of webshop 100% de aandacht trekken.

Bezoekers zijn op zoek naar bepaalde informatie. Mochten zij in Google jouw dienstenpagina’s niet gevonden hebben en direct daarop geland zijn, dan kan het zijn dat ze via de homepage alsnog die pagina’s willen bezoeken. Maar dan moeten ze wel weten dat ze er zijn. Het liefst zo snel mogelijk.

Zoekfunctie in WordPress

Zorg daarom dat er een zoekfunctie aanwezig is in de header van je website. En dat deze ook toont wat bezoekers zoeken. Je kunt tegenwoordig hele goede uitbreidingen kopen op bijvoorbeeld Codecanyon die de standaard zoekfunctionaliteit van je WordPress website verrijken of waarin je aan kunt geven wat er getoond moet worden in de zoekresultaten. Investeer hierin en test hiermee.

Wij gebruiken in een WordPress webdesign vaak FacetWP voor de filters en ook om te zoeken. In een webshop maken we graag gebruik van de geoptimaliseerde zoekfunctie van Fibosearch.

Vergeet niet in Google Analytics aan te zetten dat de interne zoekresultaten ook weergegeven worden in Google Analytics. Hiermee creëer je voor jezelf de mogelijkheid om je content aan te passen aan je bezoekers. Een win-winsituatie dus met 1 slimme toevoeging aan je website.

Iedere website heeft minimaal één formulier. Als je serieus met formulieren aan de slag wilt hebben we je al eerder geadviseerd hiervoor sowieso de WordPress plugin van Gravity Forms te gebruiken. Maar dat maakt voor de conversie niet heel veel uit. Ook met Contact Form 7 kun je de hieronder besproken technieken grotendeels toepassen.

Formulieren optimaliseren

Waar begin je mee? Neem alle velden in het formulier eens rustig door en bedenk wat je echt van een klant wilt weten voordat je een inschatting kunt maken of er verdere actie noodzakelijk is. Heb je dat telefoonnummer echt nodig? Of heb je misschien genoeg aan een e-mailadres? Heb je het adres van jouw potentiële klant in eerste instantie al nodig?

Maak de velden die je niet per se nodig hebt in ieder geval niet verplicht. Een formulier met alleen maar verplichte velden converteert bewezen slechter. En als je daarmee bezig bent, bedenk dan ook of je de gegevens überhaupt wilt vragen. Als je op deze manier naar je formulieren kijkt, zul je tot verrassende inzichten komen.

Verschillende formulieren

Wees daarnaast ook niet bang om diverse verschillende formulieren te maken. Heb je een mogelijkheid voor jouw klanten om offertes op te vragen? Maak hiervoor dan een apart formulier aan. En noem dit ook niet ‘offerteformulier’, maar geef het als titel ‘offerte-aanvraag‘. Mensen hebben een hekel aan de term ‘formulieren’, daarvan moeten ze er dagelijks al een aantal invullen. Een offerteaanvraag geeft een ‘oh ja’ moment. “Dat is wat ik wil”, denkt de bezoeker.