Teksten? Die hebben toch niets met conversie te maken? Als wij onszelf als voorbeeld nemen. Twee verschillende WordPress agency bedrijven. Nummer 1 heeft ellenlange verhalen en nummer 2 maakt gebruik van korte, krachtige alinea’s. Welk bedrijf is duidelijker? Waar ben jij dus eerder geneigd een offerte aan te vragen?
SEO tekstschrijver
Een goede tekstschrijver zal jouw teksten zodanig schrijven en optimaliseren dat bezoekers zich hierin herkennen. Hun probleem wordt beschreven, de pijn wordt weggenomen met de geboden oplossing van jouw product of dienst. Maak in je teksten op je website of in je webshop dus ook gebruik van duidelijke, korte opsommingen. Opsommingen lezen makkelijk, trekken de aandacht en geven de kans om bovenstaande problemen duidelijk te beschrijven in korte zinnen.
Maak je teksten leesbaar met opsommingen
Call To Action buttons
Naast conversie is het uiteraard zoals wij al vaker geschreven hebben van belang dat je op iedere pagina duidelijke Call To Action buttons gebruikt. Want als je die hele lekker lezende tekst gelezen hebt en je bent enthousiast genoeg om een offerte aan te vragen wil je toch niet eerst naar de contactpagina moeten gaan om iets naar het bedrijf te gaan sturen? Als je antwoord ja is dan mag ik je feliciteren. Je bent een van de weinige uitzonderingen ter wereld.
Zorg dus onder of zelfs tussen je teksten een duidelijke opvallende button te vinden is.
Zet op deze buttons een duidelijk omschrijving: wat gaat er gebeuren als jouw bezoeker hierop klikt. Dus niet ‘lees meer’ maar bijvoorbeeld ‘offerte aanvragen’.
Als je jouw WordPress website wilt gaan aanpassen kun je dit uiteraard op je live omgeving doen. Maar er zijn diverse redenen te bedenken om hiervoor een testomgeving te maken. Dit noemen we een staging-omgeving (wat is staging?). Dit kan een submap zijn of een subdomein. In dit voorbeeld maken we gebruik van staging.jouwdomein.nl, jouw eigen testomgeving voor WordPress. Uiteraard kun je een naam geven die jij wilt.
Subdomein aanmaken cPanel
Wat heb je vooraf nodig? Het subdomein dat moet bestaan. Binnen cPanel doe je dit via Domeinen en dan de Subdomeinen optie. De basismap die aangegeven wordt is dan ook public_html/staging. Laat dit staan, want dit is correct. Klik op Maken en je subdomein staat klaar. Nu moet je nog WordPress installeren op het subdomein.
Hierna ga je weer terug naar het Installatron applicatie-overzicht en kies je voor je bestaande WordPress applicatie. Deze vink je aan en je kiest voor Klonen.
Onder bestemming selecteer je uit de dropdown lijst https://staging.jouwdomein.nl en verwijder je alles wat bij pad ingevuld staat. Je hoeft namelijk geen extra map te hebben aangezien /staging/ al een aparte map is die je gaat gebruiken.
Maak je geen gebruik van een subdomein maar wil je een kopie van je website maken in een submap, dan kun je hier /staging/ invullen. Jouw ontwikkelomgeving van WordPress komt dan te staan op https://jouwdomein.nl/staging/
Vervolgens klik je op Klonen en wordt er volledig automatisch een back-up gemaakt van jouw bestaande website naar het subdomein dat je ingesteld hebt. Afhankelijk van de grootte van je website kan dit wel even duren. Je hoeft zelf eigenlijk niets meer te doen. Als je een ontwikkelomgeving wilt maken zonder Installatron moet je bijvoorbeeld nog zoeken en vervangen van de URL in de database. Als je gebruik maakt van de kloon-optie heb je niets te doen, dit gebeurt volledig automatisch. Na het klonen kun je direct inloggen op je staging-omgeving.
LET OP: zet je staging-omgeving dicht voor Google met het vinkje bij de Lezen optie van je website of installeer een ‘coming soon’-plugin om te voorkomen dat je staging-website geïndexeerd wordt door Google.
Hoe ga je de wijzigingen van je staging website nu naar je live website kopiëren? Je kunt ervoor kiezen om als je alleen zaken hebt getest de staging-website weg te gooien en handmatig de wijzigingen te maken op je live website. Een andere optie is om de live-applicatie van je website in Installatron weg te gooien en de staging-applicatie te klonen naar een live applicatie. Je doorloopt de stappen zoals hierboven omschreven alleen kies je bij het domein dan voor https://jouwwebsite.nl
Je ziet ze steeds vaker in websites en webshops: een live chat-mogelijkheid. Het kan een mix zijn tussen hulpvaardig en irritant. Vragen stellen en vrijwel direct antwoord krijgen is natuurlijk erg verleidelijk!
Er zijn diverse gratis opties om WordPress live chat toe te voegen en ook veel betaalde alternatieven om een live chat aan te bieden op je WordPress website. Wij zijn gecharmeerd van de gratis versie van Tawk.to. Waarom? Dat leggen we in dit artikel in het kort uit.
Tawk.to aanmelding
De installatie van Tawk.to live chat begint niet op jouw eigen WordPress website maar start met het registreren op http://tawk.to. Op hun homepage staat dat je in minder dan 30 seconden ingeschreven bent en dat kunnen wij niet ontkennen. Ze hebben geen enorme lijsten met verplichte velden maar kort en krachtig en live gaan met je WordPress live chat.
Tawk.to opties in dashboard
Widget instellingen: Hier stel je onder andere in dat de widget wel/niet zichtbaar is als je offline bent, of bezoekers een bericht kunnen sturen en of zij de geschatte wachttijd moeten kunnen zien.
Widget vormgeving: Wijst zichzelf. Je ziet ook direct een live voorbeeld van je wijzigingen dus je weet altijd hoe de widget getoond gaat worden op je website.
Widget inhoud: Hier pas je onder andere de teksten aan die bezoekers te zien krijgen als zij het chatvenster openen.
Domeinbeperking: Je kunt de widget code die je bovenaan ziet staan (net zoiets als de Google Analytics of Facebook trackingcodes) op iedere willekeurige website plaatsen waar je toegang toe hebt. Wil je voorkomen dat anderen met jouw chat aan de haal gaan, dan is het handig om de domeinbeperking in te stellen op jouw domein.
Planner: Dit is een onmisbare optie in de live chat gebleken. Ben je niet online? Of ben je een weekje op vakantie? Stel dan in wanneer de chat getoond wordt aan je bezoekers. Zo voorkom je een teleurgestelde bezoeker die geen antwoord krijgt op zijn vragen.
Eigenschapsinstellingen.
Hier vind je de API key die je nodig hebt voor een beveiligde koppeling met je WordPress website. Je kunt er daarnaast leden toevoegen die gebruik kunnen maken van jouw chat. Zo kun je bijvoorbeeld alle receptionistes of jouw Virtual Assistant apart toevoegen, zodat zij achteraf kunnen bekijken wie wat afgehandeld heeft. Het is zelfs mogelijk om per afdeling op te splitsen wat er gedaan moet worden.
De triggers en e-mailnotificaties die je in kunt stellen:
Triggers: De naam zegt het eigenlijk al. Wat triggert de chat om een actie te gaan ondernemen? Hier stel je dus in wanneer de popup van de chat actief omhoog moet komen. Ik heb deze op mijn website ingesteld op vijf minuten. Als iemand vijf minuten op de website is dan kan hij of zij blijkbaar iets niet vinden of heeft misschien hulp nodig. Tijd om in actie te komen dus!
E-mailnotificaties: Het kan voorkomen dat er een chat gemist wordt. Daar zijn de e-mailnotificaties o.a. voor. Je krijgt een bericht met de transcriptie van de chat. Mogelijk kun je op deze manier alsnog contact opnemen met die potentiële lead.
Tawk.to in WordPress
Je hebt een account aangemaakt bij Tawk.to en alle stappen uit het eerste punt doorlopen. Hoe koppel je de chat dan aan je WordPress website?
Dat wordt je heel makkelijk gemaakt. De makers hebben namelijk een WordPress plugin gemaakt waarmee je dit eenvoudig kunt realiseren. Via de plugins in je dashboard zoek je op tawk.to en vind je de plugin. Installeer en activeer deze.
Vervolgens vind je onder instellingen > tawk.to settings de instellingen van de chat. Log als eerste in met het e-mailadres waarmee je ook een account gemaakt hebt. Dan krijg je het onderstaande scherm te zien. Mocht je meerdere widgets aangemaakt hebben dan moet je kiezen welke je wilt tonen op je website. Anders kun je gewoon default laten staan.
Verder kun je heel weinig instellen in de plugin. Dat hoeft ook niet, omdat je dat al in de eerste stap hebt gedaan op de website van Tawk.to zelf. De plugin is eigenlijk alleen om de koppeling te maken tussen jouw account en je WordPress website. Kun je dan helemaal niets instellen? Jawel. Je kunt nog bepalen waar de chat zichtbaar zal zijn, zie het screenshot hieronder. Dit wijst zichzelf.
Voor- en nadelen livechat in WordPress website
Twijfel je nog over het nut van een livechat op je website? Een aantal voor- en nadelen op een rij:
Voordelen
Een klant kan direct contact op nemen en hoeft niet eerst te gaan zoeken als zij een vraag hebben. Je maakt het bezoekers van je website dus erg makkelijk om in contact te komen met jouw bedrijf.
Je kunt de chat activeren wanneer jij online bent. Eventueel kun je de chat ook automatisch op kantoortijden online laten zijn en daarbuiten verborgen.
Je kunt het uiterlijk van de chat aanpassen zodat het in jouw website past. Of juist niet natuurlijk, als je de chat als Call To Action wilt gebruiken.
Je hebt zicht op de gebruikers op je website. Dit kun je zien in het dashboard van Tawk.to. Je kunt daarnaast zien of de bezoeker terugkerend is en welke pagina hij/zij bezoekt voordat hij contact opneemt. De chat is dus ook zeer geschikt voor het optimaliseren van je WordPress website. Krijg je vanaf een bepaalde pagina veel vragen? Misschien moet je deze dan herschrijven en de antwoorden direct daarin verwerken.
Nadelen
Een gemiste chat betekent een gemist contactmoment met een potentiële klant. Een klant zal hierna niet snel alsnog contact opnemen. Als je een chat gebruikt, zorg dan ook dat je bereikbaar bent.
Bezoekers hebben de mogelijkheid om anoniem heel makkelijk een vraag te stellen. In mijn geval merkte ik dat er diverse bezoekers waren die voordat ze mijn blogs gelezen hadden hier al vragen over gingen stellen. Dit heb ik kunnen ondervangen door de triggertijd te verhogen. Het is geen probleem als mensen na het lezen van een blog alsnog een vraag hebben en deze via de chat stellen, maar het is geen gratis helpdesk.
Er kleven ook nadelen aan WordPress thema’s van Themeforest (er zijn overigens nog meer thema-marktplaatsen, maar deze gebruiken wij niet dus daar hebben wij geen mening over). Wat zijn die nadelen van zo’n theme dan?
Veel keuze aan thema’s
Het begint met de keuze van een thema. Op het moment van schrijven van deze blog staan er in totaal meer dan 17000 templates online die je kunt kopen. Lees hier meer over het kiezen van een goed thema. Als je een thema kiest dat geen goede recensies heeft of lang geleden geüpdatet is, dan is de kans aanwezig dat je een slechte website gaat bouwen.
Weinig support bij WordPress thema
De support bij een Themeforest thema kan ook wisselend zijn. Stel voordat je het thema koopt alvast een paar vragen en kijk hoe hier op gereageerd wordt. Zoek ook vooraf uit hoe de support geregeld is. Er zijn genoeg themamakers die zeer slechte support leveren.
Of ze verwijzen alles naar ‘maatwerk aanpassingen’ en zijn daarvoor in te huren of ze reageren überhaupt niet op je vragen. Weeg voor jezelf dus af hoe belangrijk support voor jou is bij een thema. Een positieve uitzondering hierop is bijvoorbeeld het Avada thema.
Langzame website
We schreven bij de voordelen van een maatwerk thema al over clean code. Wat houdt dit in? Er wordt geen overbodige code geladen waardoor in theorie je website sneller zou kunnen laden. Zeker de thema’s die gebruik maken van Visual Composer of bijvoorbeeld Revolution Slider zijn zeker niet geoptimaliseerd voor snelheid. Meer over de snelheidsvergelijking vind je in de conclusie terug.
Thema-ontwikkelaar stopt ermee
Als laatste zou het een nadeel kunnen zijn dat het thema stopt met ontwikkelen. Wij hebben dit een aantal keren meegemaakt bij websites die wij overgenomen hebben, de makers van het thema bestonden niet meer. Dan komt het toch aan op zelf een thema aan gaan passen en dat kost tijd en dus geld.
Als je kiest voor een thema dat al meerdere jaren bestaat, zoals Avada of Flatsome, dan is de kans hierop minimaal. Wij vinden dat dit wel iets is om mee te nemen in je overweging.
1: Kosten besparen
Een groot voordeel van Themeforest thema’s zijn de kosten. Gemiddeld is de prijs op Themeforest 60 euro per themalicentie die je voor één website mag gebruiken. Dan heb je alleen nog stukje hosting nodig waar je WordPress op kunt installeren en dan kun je direct aan de slag met het ontwikkelen van je website.
2: Snelheid bij ontwikkelen van de website
Als webdesigner kun je dus snel aan de slag met het bouwen van de website. Afhankelijk van de keuze om wel of geen design te maken kun je ook nog tijd winnen. Uiteraard is het ook hier van belang dat je de wensen en eisen van de klant op een rijtje hebt en dat het duidelijk is wat de klant wil. Dit kan gaan over het gebruik van fonts, beeldmateriaal en de indeling van de pagina’s.
Veel Themeforest thema’s hebben diverse demo’s beschikbaar waar je samen met de klant naar kunt kijken. Een van de eerste vragen die wij stellen bij de intake van nieuwe klanten is daarom ook: kun je ons aangeven wat voor websites jou aanspreken? Op basis hiervan kunnen wij adviseren welk thema er ingezet kan gaan worden om de website te ontwikkelen.
Op deze manier zou je ervoor kunnen kiezen om het ontwikkelen van een design te minimaliseren of helemaal over te slaan en live te ontwikkelen met een aantal revisierondes. Daarmee bespaar je tijd en ook geld.
Gelukkig is het geen enkel probleem om ook in deze Themeforest thema’s alles op maat te stylen. Wij doen dit regelmatig voor onze klanten. Voorbeelden hiervan vind je in ons portfolio voor de website van Vinkacademy.nl en de WooCommerce webshop van Ookinhetpaars.nl. Het design is bij ons aangeleverd in PDF en wij hebben dit met behulp van het Avada en Flatsome thema en een aantal custom templates omgezet naar de websites die er nu staan. Het design had bijvoorbeeld ook in Figma aangeleverd kunnen worden.
3: Eenvoudig zelf aan te passen
Een voordeel bij Themeforest thema’s is daarnaast dat je zelf als klant als de website opgeleverd is eenvoudig aanpassingen kunt maken. Wij geven onze klanten na oplevering een uur uitleg en daarmee beheren de meesten zelf de basis. Denk daarbij aan het aanpassen van een pagina, het wisselen van afbeeldingen of het toevoegen van een blogbericht in de huisstijl.
Als je de keuze maakt om een WordPress website te laten ontwikkelen heb je daarna de keuze of je een bestaand thema gaat gebruiken zoals bijvoorbeeld het Avada thema of een thema wat volledig op maat ontwikkelt wordt voor jouw bedrijf.
Wij kiezen bij onze projecten voor het GeneratePress thema. Waarom? Dit is gebaseerd op de Gutenberg editor van WordPress en daarom eenvoudig an te passen en bij te werken. En een bijkomend voordeel is dat er geen zware pagebuilder zoals bijvoorbeeld Visual Composer ingeladen wordt.
Maatwerk WordPress thema is duurder
Voor niet iedereen zal gelden dat dit direct een nadeel is, maar de kosten van een maatwerk WordPress thema zijn vele malen hoger dan een standaard thema. De reden hiervoor is eenvoudig: het is veel meer werk om een WordPress website te bouwen vanaf scratch dan te starten met een basisontwerp dat je aanpast.
Beheer is niet eenvoudig
Een ander nadeel kan zijn dat wanneer je zelf de website wilt beheren, dit niet eenvoudig is. Wij vermelden hier wel bij dat het afhankelijk is van hoe de website opgebouwd is. Maar echt eenvoudig gaat het niet worden om jouw website op maat zelf te beheren. Het kan natuurlijk een keuze zijn om dit te accepteren en alles wat er op de website aangepast moet worden uit te besteden aan het webdesignbureau dat jouw website gebouwd heeft.
Webdesigner lock-in
Je bent dus in principe overgeleverd aan het WordPress agency dat je website gemaakt heeft. Dit hoeft niet direct een nadeel te zijn, maar mogelijk gaat het in de toekomst wel voor problemen zorgen. Neem het in ieder geval mee in je overweging bij het laten bouwen van een nieuwe WordPress website.
Thema niet bijgewerkt
WordPress is constant in ontwikkeling. Als jouw thema gebouwd is zal deze bepaalde functies van WordPress aanroepen. Op de langere termijn kun je problemen krijgen als jouw WordPress thema op maat niet bijgewerkt wordt.
In het geval van een webshop met WooCommerce is de kans hierop nog groter, aangezien alle templates voor de shop apart opgebouwd zijn bij een thema op maat. Als de webdesigner WordPress onderhoud aanbiedt dan kan dit een extra motivatie om deze optie af te nemen.
Het grootste voordeel van een WordPress thema op maat is dat het echt op maat gemaakt kan worden. Als WordPress agency inventariseer je de wensen van de klant en op basis van deze wensen en het beschikbare budget wordt er een ontwerp gemaakt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Adobe XD, Sketch of Figma. Een heldere uitleg over de voorwaarden van een goed design vind je online.
Wireframe website
Nadat het design van de website is goedgekeurd door de klant kan de ontwikkelaar aan de slag met het ontwikkelen van de WordPress website op basis van het design. Hiervoor zal een standaard gebruikt moeten worden. Veel gebruikte basiselementen van WordPress zijn bijvoorbeeld Bootstrap of Genesis. Dit zijn frameworks waar een WordPress ontwikkelaar verder op kan ontwikkelen met PHP, CSS en JavaScript.
De eventuele extra gewenste functionaliteiten kunnen ook op maat ingebouwd worden of je kunt hiervoor een WordPress plugin gebruiken.
Een maatwerk thema kan echt op maat gemaakt worden, pixel perfect nagemaakt vanuit het aangeleverde design in bijvoorbeeld XD of Figma. Dit kan dus zeker een voordeel zijn als je een uniek ontwerp wilt hebben speciaal voor jou.
Het aanpassen hostfile op Apple Mac
Het host bestand is een systeembestand dat het mogelijk maakt om IP-adressen te koppelen aan domeinnamen, en het is aanwezig op vrijwel elk besturingssysteem, inclusief macOS. Het kan worden gebruikt om de DNS-resolutie van een domein te overschrijven, wat handig kan zijn voor ontwikkelingsdoeleinden of om toegang tot specifieke sites te blokkeren.
Stappen voor het aanpassen van de hostfile
Open terminal Ga naar Applications > Utilities > Terminal om de Terminal-applicatie te starten.
Bewerk het host-bestand Typ in de Terminal: sudo nano /private/etc/hosts en druk op Enter.
Dit commando opent het hostbestand in de nano teksteditor met beheerdersrechten.
Voer het administrator password in Je wordt gevraagd om je administrator-password in te voeren. Typ het password en druk op Enter.
Voeg de nieuwe entry Toe Vul het bestand aan met het IP-adres van jouw server en de bijbehorende domeinnaam, bijvoorbeeld: 1.1.1.1 www.jouwwebsite.nl jouwwebsite.nl
Sla de wijzigingen op en sluit de editor Druk op Ctrl + X om de editor te sluiten, gevolgd door Y om de wijzigingen op te slaan, en tenslotte Enter om af te sluiten.
Leeg de DNS-cache Om de DNS-cache te legen en de wijzigingen direct door te voeren, typ je: sudo dscacheutil -flushcache en druk op Enter.
Let hier op
Testomgevingen: Het aanpassen van het hostbestand is nuttig voor het testen van websites in een ontwikkelomgeving. Zo kan men een domeinnaam laten verwijzen naar een lokaal of ontwikkelings-IP-adres.
Toegangscontrole: Door ongewenste websites naar het IP-adres 127.0.0.1 te leiden, kunnen deze sites effectief worden geblokkeerd.
Wees voorzichtig: Het onjuist aanpassen van het hostbestand kan netwerkproblemen veroorzaken. Het is daarom belangrijk om nauwkeurig te zijn bij het invoeren van IP-adressen en domeinnamen en om back-ups te maken.
Controleer de wijzigingen: Na het aanbrengen van wijzigingen, test zorgvuldig om te verzekeren dat de gewenste domeinen correct worden omgeleid en dat er geen onbedoelde blokkades of omleidingen zijn.
Tijdelijke aard: Onthoud dat wijzigingen in het hostbestand alleen effect hebben op de lokale machine. Voor permanente of netwerkbrede wijzigingen moet je DNS-instellingen aanpassen via je DNS-provider of netwerkhardware.
Weet je wat grappig is? Als ik mijn dochter van 6 beloof dat ze aan het einde van de dag een cadeautje krijgt als ze heel lief is, heb ik meestal de hele dag geen kind aan haar. Een kleine herinnering bij dreigende foutjes zijn voldoende om het weer scherp te hebben. Natuurlijk doe ik dit niet, dat doen alleen andere ouders 😉
Weet je wat nog leuker is? Volwassen bezoekers houden ook van cadeautjes! Onze ervaring is dat de conversie in een webshop echt omhoog gaat als je een cadeautje belooft aan de bezoekers. Je kunt ervoor kiezen om standaard een cadeautje te geven bij iedere bestelling. En het hoeft echt niet enorm te zijn.
Beloon gewoon om het feit dat iemand iets in jouw webshop wil kopen en je conversie-percentage zal stijgen. Om de gemiddelde bestelwaarde in je webshop te verhogen adviseren wij onze klanten om een drempelwaarde in te stellen voor een cadeau. Nog beter: laat het cadeau meer waarde krijgen als de bestelling groter wordt.
Je zult zien dat meer mensen net boven de drempelwaarde zullen bestellen. Hierdoor zal de omzet van je webshop dus omhoog gaan en kun je verder groeien.