Nul weghalen in prijs WooCommerce

Als je ronde prijzen in je webshop invoert dan zal deze getoond worden als 8,00 bijvoorbeeld. In sommige gevallen is dit minder mooi of slechter voor de conversie. Daarom hebben we een code voor je waarmee je dit standaard kunt verwijderen.

Getal zonder decimalen

Deze snippet in je functions.php van je thema of in bijvoorbeeld Code Snippets zal de 00 vervangen voor ,-


function remove_zeroes_from_price($price) {
$price = str_replace(',00', ',-', $price);
return $price;
}
add_filter('woocommerce_get_price_html', 'remove_zeroes_from_price');

Conversie optimalisatie

Als je de conversie in je webshop wilt verbeteren hebben wij in onze WordPress kennisbank nog een groot aantal conversie tips.

Veel grote webshops zoals Bol.com of Coolblue tonen in de shop geen euro teken bij de prijzen, alleen tijdens het afrekenen in de winkelmand en de checkout wordt het euroteken wel getoond.

Dit is helaas niet standaard in te stellen in WooCommerce maar met de hieronder weergegeven snippet kun je dit in orde maken. Plaats de code in de functions.php van je child theme of in Code Snippets plugin los je dit op.

Waarom euroteken weghalen?

Conversie WooCommerceDe reden is eigenlijk te simpel: als bezoekers een euroteken zien dan doet dat pijn, het brein registreert direct onbewust dat ze moeten betalen. En dat vindt niemand leuk. Dus kun je er beter voor zorgen dat je de pijn verzacht en het euroteken weghaalt. Er zijn in WooCommerce verschillende functions die ervoor zorgen dat het valutasymbool niet getoond wordt. Je kunt deze plaatsen in de functions.php van je child-theme of in de Code Snippets plugin.

Je kunt de onderstaande snippetcode in je functions.php plaatsen om het valutasymbool te verwijderen. Uiteraard kun je hier nog aanpassingen in maken zoals bijvoorbeeld wel tonen in de checkout of op de bestelbevestiging. Het gebruik van deze code is uiteraard op eigen risico.

Euroteken weghalen behalve in cart en checkout

Deze code verwijderd het euroteken op alle pagina’s. Dus heb je een producten slider op de homepage, de gerelateerde producten op de productpagina, de categorie pagina, overal wordt het euroteken niet getoond. Behalve in de winkelmand pagina en de afrekenpagina.

Wil je het euroteken overal verwijderen? Dus ook in de winkelmand en checkout? Dan heb je deze snippet voor WooCommerce nodig.


/**
* Verwijdert of vervangt het valutasymbool in WooCommerce.
* Deze functie controleert of de gebruiker zich op de winkelwagenpagina (cart) of de afrekenpagina (checkout) bevindt. Afhankelijk hiervan past het de weergave van het valutasymbool aan.
**/
function lmpr_remove_wc_currency_symbol( $currency_symbol, $currency ) {

   // Standaard wordt het valutasymbool leeggemaakt.
   $currency_symbol = '';

   // Controleert of de gebruiker zich op de winkelwagen- of afrekenpagina bevindt.
   if ( is_cart() || is_checkout() ) {

      // Als dat zo is, stel het valutasymbool in op het Euro-teken.
      $currency_symbol = '€';
   }

   // Geeft het mogelijk aangepaste valutasymbool terug.
   return $currency_symbol;
}

// Voegt de functie toe aan de 'woocommerce_currency_symbol' filterhook.
add_filter('woocommerce_currency_symbol', 'lmpr_remove_wc_currency_symbol', 10, 2);

Euroteken overal in WooCommerce weghalen

De code verwijderd het euroteken op alle pagina’s. Dus heb je een producten slider op de homepage, de gerelateerde producten op de productpagina, de categorie pagina, overal wordt het euroteken niet getoond.


// Remove all currency symbols
function lmpr_remove_wc_currency_symbols( $currency_symbol, $currency ) {
$currency_symbol = ”;
return $currency_symbol;
}
add_filter(‘woocommerce_currency_symbol’, ‘lmpr_remove_wc_currency_symbols’, 10, 2);

Conversie optimalisatie WooCommerce webshop

Deze code werkt alleen voor het euroteken. Als je wilt dat deze code ook werkt voor bijvoorbeeld een dollarteken dan zul je de code moeten aanpassen. Ons advies is dan om het currency symbol uit WooCommerce te gebruiken als variabele. Mocht je hier niet uit komen stuur ons gerust een berichtje.

Wil je de conversie in jouw webshop verbeteren? Bekijk dan hier al onze conversie optimalisatie tips.

Als je WooCommerce producten aanmaakt met variaties dan komt er standaard een tabblad ‘extra informatie’ met daarop alle eigenschappen opgesomd.

Extra informatie tabblad uitschakelen

Extra informatie tab

Als je dit uit wilt schakelen kun je onderstaande code in de functions.php van je thema plaatsen of in je website inladen via bijvoorbeeld de plugin Code Snippets.

PHP code


add_filter( 'woocommerce_product_tabs', 'lamper_remove_product_tabs', 98 );
function lamper_remove_product_tabs( $tabs ) {
unset( $tabs['additional_information'] );
return $tabs;
}

Het klonen van een website via cPanel

Wanneer je een nieuw hostingpakket hebt aangemaakt via cPanel en je klaar bent om een WordPress website te installeren, zijn er enkele stappen die je kunt volgen om dit proces soepel te laten verlopen. Hieronder vind je een gedetailleerde handleiding:

Stap 1: Inloggen op cPanel
Ga naar de inlogpagina van cPanel via je webbrowser door naar https://jouwwebsite.nl:2083 te navigeren. Hierbij vervang je “jouwwebsite.nl” met het daadwerkelijke domein dat je hebt gekozen voor je hostingpakket. Log in met je cPanel gebruikersnaam en wachtwoord.

Stap 2: Domein selecteren
Na het succesvol inloggen, zie je het cPanel-dashboard. Aan de rechterkant vind je een lijst met domeinen die aan je hostingpakket zijn gekoppeld. Klik op het specifieke domein waarop je WordPress wilt installeren.

Stap 3: Web applications
Scroll omlaag op de cPanel-pagina totdat je het gedeelte “Web Applications” tegenkomt met hierin Installatron. Hier kun je verschillende webtoepassingen en installatie-opties vinden.

Softaculous installer

Stap 4: WordPress kiezen
Zoek en klik op “Bekijk meer” naast “Web Applications.” In de lijst met beschikbare webtoepassingen zou je “WordPress” moeten vinden. Klik erop om de WordPress-installatieprocedure te starten.

Stap 5: Importeren van bestaande installatie
Nu bevind je je op de WordPress-installatiepagina. In plaats van een nieuwe WordPress-installatie te starten, willen we een bestaande website klonen. Klik op de optie “Import existing install” of “Bestaande installatie importeren,” afhankelijk van de taalinstellingen van je cPanel.

Importeer cpanel

Stap 6: Gegevens van de oude locatie
Je komt nu bij het gedeelte waar je de gegevens moet invoeren van de oude website die je wilt klonen. Hier is wat je moet doen:

  • Gebruik FTP om toegang te krijgen tot de bestanden van de oude website. Dit kan worden gedaan met behulp van FTP-software zoals FileZilla.
  • Voer de FTP-gegevens in, waaronder de hostnaam, gebruikersnaam, wachtwoord en poortnummer, indien nodig.
  • Nadat je de FTP-gegevens correct hebt ingevoerd, klik je op “continue” om door te gaan.

De cPanel-installatiewizard zal nu proberen de bestaande website vanaf de oude locatie te importeren naar het geselecteerde domein.

Website klonen in cPanel

Dit is een handige methode om een bestaande website te klonen en naar een nieuwe locatie te verplaatsen met behulp van cPanel en WordPress. Zorg ervoor dat je de FTP-gegevens nauwkeurig invoert om een succesvolle migratie te garanderen.

Het is altijd raadzaam om een back-up te maken van je website voordat je een kloonproces start, zodat je eventuele gegevensverlies kunt voorkomen. Bovendien kunnen de interface en specifieke stappen enigszins variëren, afhankelijk van de versie van cPanel die je gebruikt, dus zorg ervoor dat je de meest recente documentatie van cPanel raadpleegt voor eventuele updates.

Hoe je een domeinnaam doorstuurt via cPanel

Als je meerdere domeinnamen hebt geregistreerd en deze wilt doorsturen naar het hoofddomein, dan is cPanel een handige tool om dit te realiseren. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je dit kunt doen.

Stap 1: Inloggen op cPanel
Om te beginnen, log in op je cPanel-account. Dit kun je meestal doen door naar de website van je webhostingprovider te gaan en in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Stap 2: Navigeer naar ‘Aliassen’
Eenmaal ingelogd op cPanel, zoek en klik op de optie genaamd ‘Aliassen’ of ‘Domain Aliases’. Dit is waar je de doorstuuropties zult vinden.

Stap 3: Voeg het Domein Toe
Nu kun je het extra domein toevoegen dat je wilt doorsturen naar het hoofddomein. Typ het domein in het daarvoor bestemde veld en klik op de knop ‘Domein Toevoegen’.

Stap 4: Beheer de Omleiding
Na het toevoegen van het domein, keer je terug naar het vorige scherm. Zoek en klik nu op ‘Omleiding Beheren’ of ‘Manage Redirection’ om de doorstuurinstellingen te configureren.

Stap 5: Voer de Originele URL in
In het omleidingsbeheerpaneel voer je de originele URL in die je wilt doorsturen. Zorg ervoor dat je de URL begint met “https://” om ervoor te zorgen dat de doorstuursessie veilig verloopt.

Stap 6: Klik op Opslaan
Nadat je de originele URL hebt ingevoerd, klik je op de knop ‘Opslaan’ of ‘Save’. Hiermee activeer je de doorstuuroptie voor het ingevoerde domein.

Dat is het! Je hebt nu succesvol een domeinnaam doorgestuurd naar het hoofddomein via cPanel voor je WordPress website. Het kan enige tijd duren voordat de wijzigingen volledig zijn doorgevoerd, dus wees geduldig. Nu zal het extra domein automatisch doorverwijzen naar het hoofddomein wanneer mensen het bezoeken.

Dit is een handige functie voor gebruikers die meerdere domeinnamen bezitten en deze willen stroomlijnen of naar een centrale website willen leiden. Met cPanel is dit proces relatief eenvoudig en kun je het beheer van je domeinen efficiënt regelen.

Geschiedenis van een domein bekijken

In het hedendaagse digitale tijdperk kan er een noodzaak ontstaan om de verhuishistorie van een website te achterhalen, zoals de eerdere IP-adressen waaraan het domein gekoppeld was. Deze behoefte kan voortvloeien uit diverse redenen, zoals cybersecurity-onderzoek, domeinwaardering, of simpelweg uit nieuwsgierigheid. Een handige online tool die hierbij kan assisteren is ViewDNS.info IP History.

Stappen om de historie van een domein te bekijken

  1. Navigeer naar de website: Ga naar https://viewdns.info/iphistory/ om de historie van een domein te bekijken.
  2. Voer het domein in: Typ het domein in dat je wilt onderzoeken en klik op ‘Lookup’.
  3. Analyseer de resultaten: De website zal een lijst genereren met de IP-adressen waaraan het domein in het verleden gekoppeld was, samen met de bijbehorende datums.ViewDNS

Waarom de domein historie onderzoeken?

Het achterhalen van de historie van een domein kan om verschillende redenen nuttig zijn. Enkele hiervan zijn:

  • Cybersecurity: Cybersecurity professionals kunnen dit soort informatie gebruiken om malafide websites te traceren en hun activiteiten beter te begrijpen.
  • Domein onderzoek: Het kan waardevol zijn voor degenen die geïnteresseerd zijn in het kopen van een domein om de geschiedenis ervan te kennen, om zo te vermijden dat ze een domein kopen dat geassocieerd is met kwaadwillige activiteiten of spam.
  • Nieuwsgierigheid: Sommige gebruikers willen misschien gewoon meer weten over de historie van een bepaalde website uit pure nieuwsgierigheid of interesse in het wereldwijde web.
  • Juridisch onderzoek: Advocaten en juridische experts kunnen de IP-historie van een domein nodig hebben voor zaken die verband houden met intellectueel eigendom, laster, of andere juridische kwesties.
  • SEO en marketing: SEO-specialisten en marketeers kunnen de historische gegevens van een domein gebruiken om inzicht te krijgen in veranderingen in de website-prestaties, eigendom, en structurele wijzigingen.

Het raadplegen van de historie van een domein kan van grote waarde zijn voor een breed scala aan gebruikers, variërend van cybersecurity-experts tot een WordPress agency. Door de diensten van websites zoals ViewDNS.info IP History te gebruiken, kan men met gemak toegang krijgen tot essentiële informatie over het verleden van een domein, waardoor men weloverwogen beslissingen kan nemen en een dieper inzicht in de dynamische natuur van het internet kan verkrijgen.

Het wijzigen van de sorteervolgorde van producten op overzichtspagina’s in een WooCommerce webshop is een goede manier om de winkelervaring voor je bezoekers te verbeteren. Door producten te rangschikken op basis van populariteit, prijs, nieuwheid of andere criteria, kun je bezoekers helpen sneller te vinden wat ze zoeken.

Als je gebruik maakt van FacetWP filter plugin kun je ook via een Facet de sortering in orde maken. Dan heb je onderstaande artikel niet nodig.

Hieronder volgt een stapsgewijze uitleg over hoe je de sorteervolgorde in WooCommerce kunt aanpassen.

1. Standaard sorteervolgorde WooCommerce instellen

  • Ga naar de WordPress dashboard: Log in op je WordPress dashboard en navigeer naar ‘WooCommerce’ > ‘Instellingen’.
  • Selecteer het tabblad ‘Producten’: Binnen de WooCommerce instellingen, vind je verschillende tabbladen. Klik op het tabblad ‘Producten’.
  • Ga naar ‘Weergave’: Binnen het ‘Producten’ tabblad, zoek naar een subtab of sectie genaamd ‘Weergave’.
  • Pas de ‘Standaard sorteervolgorde’ aan: Hier zie je een dropdown menu genaamd ‘Standaard sorteervolgorde van catalogus’. Je kunt deze instelling aanpassen naar verschillende opties zoals ‘Populariteit’, ‘Gemiddelde beoordeling’, ‘Nieuwheid’, ‘Prijs: van laag naar hoog’ of ‘Prijs: van hoog naar laag’. Kies de optie die het beste past bij jouw webshop en sla de wijzigingen op.

2. Sorteervolgorde aanpassen via Productbeheer

Als je meer controle wilt over de exacte volgorde van producten, kun je dit handmatig aanpassen via het productbeheer:

  • Navigeer naar ‘Producten’: In het WordPress dashboard, ga naar ‘Producten’ om een lijst van je huidige producten te zien.
  • Quick Edit gebruiken: Beweeg met je muis over een producttitel om de ‘Quick Edit’ optie te zien. Klik hierop.
  • Menuvolgorde instellen: In de Quick Edit opties zie je een veld genaamd ‘Menuvolgorde’. Dit veld bepaalt de positie van het product in de lijst wanneer ‘Standaard sorteervolgorde’ is ingesteld op ‘Aangepaste bestelling’. Je kunt lagere nummers gebruiken voor producten die je hoger in de lijst wilt plaatsen.

3. Gebruik van plugins voor geavanceerde sortering

Voor webshop eigenaren die op zoek zijn naar meer geavanceerde sorteeropties, zoals het automatisch bijwerken van de sorteervolgorde op basis van verkoopgegevens of klantgedrag, kan het installeren van een specifieke WooCommerce plugin uitkomst bieden. Er zijn verschillende plugins beschikbaar die extra sorteeropties en functionaliteiten toevoegen, zoals ‘WooCommerce Products Order’, ‘YITH WooCommerce Ajax Product Filter’, etc.

Plugin installeren: Zoek in de WordPress plugin directory naar een sorteeroptie plugin die aan je behoeften voldoet, installeer en activeer deze.
Configureer de plugin-instellingen: Na activatie, navigeer naar de instellingenpagina van de plugin om je voorkeuren in te stellen. Dit kan vaak direct via ‘WooCommerce’ > ‘Instellingen’ en dan een specifiek tabblad voor de plugin.

Video met uitleg over sortering aanpassen

In deze video vertellen we je hoe je een WooCommerce product verbergt. Onder de video vind je meer uitleg en een stap voor stap handleiding om een product (tijdelijk) te verbergen.

WooCommerce product verbergen in de catalogus

WooCommerce product verbergen

Het verbergen van een product in WooCommerce zodat het niet zichtbaar is in de catalogus, maar nog wel toegankelijk via directe link, kan handig zijn voor exclusieve producten of speciale promoties. Ook kun je het inzetten voor producten die je bijvoorbeeld als upsell in de winkelmand wilt tonen maar die niet los te bestellen zijn. Dit is wat wij doen in de DNA testen webshop van Combibreed.com.

Hoe het werkt, stap voor stap.

Zichtbaarheid product WooCommerceStap 1: Toegang tot het product

  1. Log in op je WordPress dashboard.
  2. Ga naar ‘producten’: Klik in het linker menu op ‘Producten’ om je lijst met producten te bekijken.
  3. Selecteer het product: Klik op de naam van het product dat je wilt verbergen.

Stap 2: Bewerk de zichtbaarheid van het product

  1. Ga naar de sectie ‘publiceren’: Deze vind je aan de rechterkant van de bewerkingspagina.
  2. Klik op ‘bewerken’ naast ‘zichtbaarheid’: Dit staat onder de ‘Publiceren’ knop.
  3. Kies ‘verborgen’: Er zijn drie opties – ‘Openbaar’, ‘Privé’, en ‘Verborgen’. Selecteer ‘Verborgen’.
  4. Sla de wijzigingen op: Klik op ‘OK’ en vervolgens op ‘Bijwerken’ om de wijzigingen op te slaan.

Stap 3: Controleer de wijzigingen

Na het bijwerken, controleer je webshop om te bekijken of het product niet langer zichtbaar is in de catalogus. Het zou nog steeds toegankelijk moeten zijn via de directe URL.

Producten verbergen in je webshop

  • Directe link: Hoewel het product niet zichtbaar is in de catalogus of zoekresultaten, kan iedereen met de directe link nog steeds toegang krijgen tot de productpagina. Mocht je dit niet willen dan moet je het product op privé zetten.
  • Voorraadbeheer: Het product blijft onderhevig aan voorraadbeheer, dus houd daar rekening mee als het gaat om voorraadniveaus en bestellingen.
  • Promoties: Deze methode is ideaal voor producten die je wilt aanbieden aan een specifieke groep klanten of via specifieke promotiekanalen. Je kunt ze activeren door middel van een speciale kortingscode bijvoorbeeld.

Hoe kun je WordPress widgets aanpassen?

WordPress is een van de meest gebruikte content management systemen (CMS) ter wereld. Een van de flexibele aspecten van WordPress is de mogelijkheid om met widgets te werken. Widgets zijn kleine blokken die verschillende functies hebben, zoals het weergeven van de laatste berichten, recente reacties, een zoekbalk en meer. In dit artikel (en de begeleidende video) laten we je zien hoe je WordPress widgets kunt aanpassen.

Wat zijn WordPress widgets?

Widgets zijn in feite kleine modules die je kunt toevoegen, verwijderen of herschikken op je WordPress-site, meestal in zijbalken of voetteksten. Ze zijn ontworpen om de gebruiker een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier te bieden om functies of inhoud toe te voegen zonder dat er code hoeft te worden geschreven.

Stappen om WordPress widgets aan te passen:

  1. Toegang tot het widget gebied: Log in op je WordPress-dashboard. Ga naar ‘Weergave’ en selecteer ‘Widgets’.
  2. Widgets bekijken: Hier zie je alle beschikbare widgets en de gebieden (zijbalken, voetteksten, etc.) waar je ze kunt plaatsen.
  3. Widgets toevoegen of verwijderen: Sleep eenvoudig de gewenste widget naar het gewenste gebied of sleep het uit het gebied om het te verwijderen.
  4. Widgets aanpassen: Nadat je een widget hebt toegevoegd, klik je erop om de instellingen te bekijken en aan te passen. Vergeet niet op ‘Opslaan’ te klikken na het aanbrengen van wijzigingen.
  5. Widgets in realtime bekijken: Je kunt ook de ‘Customizer’ gebruiken door naar ‘Weergave’ > ‘Aanpassen’ te gaan en dan ‘Widgets’ te selecteren. Hier kun je wijzigingen in realtime bekijken voordat je ze opslaat.

Tips voor het werken met WordPress widgets:

  • Kies relevante widgets: Niet elke widget is geschikt voor elke website. Kies de widgets die het meest relevant zijn voor je site en je bezoekers.
  • Beperk het aantal widgets: Te veel widgets kunnen je site rommelig maken en de laadtijd verlengen. Kies zorgvuldig en behoud alleen de essentiële.
  • Gebruik widget-plugins: Er zijn talloze plugins beschikbaar die extra widget-functionaliteit bieden. Blader door de WordPress plugin-bibliotheek om er een te vinden die past bij je behoeften.

Lees alles over het Avada thema in ons artikel over Avada.
Bestel direct het Avada thema*