Structured data in WordPress website gebruiken

11 min. leestijd

Structured data in WordPress? Schema.org? Heb jij enig idee wat het is? Misschien denk je het niet te weten, maar ik weet zeker dat je het kent. Onthoud in ieder geval dat het een belangrijk onderdeel van de vindbaarheid van een WordPress website is. Heb je wel eens iets op Google op gezocht? Ik weet het antwoord. Grote kans dat je toen gegevens tegengekomen bent die via Structured data door Google verzameld zijn.

In dit artikel zullen we je uitleggen wat structured data is en een aantal voorbeelden laten zien van de toepassing ervan met het resultaat in Google.

We geven je wel vast vooraf een waarschuwing, het kan redelijk technisch worden. In de basis is het niet nodig om handmatig allerlei opties aan te passen, een goede SEO plugin voor WordPress regelt veel van deze zaken volledig automatisch voor je.

Wat is structured data?

Laten we met deze vraag starten: wat is structured data, wat zegt Google zelf?

“Structured data markup” is a standard way to annotate your content so machines can understand it. When your web pages include structured data markup, Google (and other search engines) can use that data to index your content better, present it more prominently in search results, and surface it in new experiences like voice answers, maps, and Google Now.”

Structured data is een gestandaardiseerde manier om informatie over een webpagina en de inhoud ervan te markeren, zodat zoekmachines als Google deze gemakkelijk kunnen begrijpen en verwerken. Het helpt zoekmachines de context van de inhoud te begrijpen, wat resulteert in rijkere zoekresultaten, zoals rich snippets, die op hun beurt kunnen leiden tot een hogere klikfrequentie vanuit de zoekmachines en een verbeterde zichtbaarheid in de zoekresultaten.

Structured data maakt gebruik van een gestandaardiseerd formaat (meestal JSON-LD, Microdata of RDFa) en volgt de schema’s die zijn opgesteld door Schema.org, een samenwerking tussen Google, Bing, Yahoo! en Yandex.

Het een standaard omschrijving voor content waardoor de zoekmachines het begrijpen. Dus de zoekmachines weten dat jouw pagina op je foodblog bijvoorbeeld een recept bevat, dat er een interne zoekmachine op de pagina aanwezig is of dat er reviews op staan en nog veel meer.

structured data recepten

Content die opvalt in de zoekresultaten zal hoger scoren in de zoekmachines. Hoe specifieker de zoekmachines (niet alleen Google) weten wat er op jouw pagina’s staat, hoe beter zij de gebruikers kunnen voorzien van relevante zoekresultaten.

Wat kun je er mee?

Je website nog beter in Google positioneren. Dat is wel een heel simpel antwoord. Ik geef een voorbeeld. Als je een webshop hebt en je wilt opvallen in de zoekresultaten dan kun je gebruik maken van structured data.

In de onderstaande screenshot zie je dat er direct onder de titel een groot aantal productafbeeldingen staan. Daarnaast zie je in het tweede resultaat ook de prijs van het product en dat dit op voorraad is. Ook dit is door middel van structured data toegevoegd.

zilveren oorbellen

Een aantal van de hierboven getoonde resultaten zijn verrijkt met kleine toevoegingen. Die toevoegingen heten ook wel Rich Snippets, deze worden samengesteld vanuit de Structured Data die zijn toegevoegd aan de webshop.

Het zijn kleine stukjes extra informatie die getoond worden bij relevante zoektermen. De website waar het resultaat vandaan gehaald wordt moet de data ook aanbieden. Gestructureerd volgens een vaste methode. Vandaar de naam Structured Data.

Welke structured data kun je toevoegen?

Er zijn heel veel opties die je toe kunt voegen om jouw zoekresultaten te verrijken. Veel gebruikte opties zijn de zoekbalk direct in Google voor zoeken binnen de getoonde website, de sterren voor reviews, de breadcrumbs van een website, de voorraad van een product in een webshop en zo zijn er nog veel meer. Hieronder vind je een complete lijst die je ook terug kunt vinden op de website van Schema.org. De volledige lijst vind je hier.

Ook Google heeft een heel uitgebreide structured data uitleg in hun developers documenten, deze uitleg vind je hier.

Zoekbalk schema.org

CTR verhogen met structured data

Een belangrijk het doel van de Structured Data is het toevoegen van zoveel mogelijk relevante informatie aan de zoekresultaten. Google heeft als doel om het bezoekers van hun zoekmachine zo relevant mogelijke resultaten te tonen. Daarom veranderd ook regelmatig de layout van de zoekresultaten pagina die je als bezoeker te zien krijgt in Google.

Waarom zou je een product aanklikken en er daarna achterkomen op de website dat er geen voorraad meer is? Dan is het toch veel beter om direct in de zoekresultaten te zien dat er geen voorraad is? Dit is natuurlijk niet direct een voordeel voor een webshopeigenaar maar wel voor de bezoekers. En dat is de klant van Google, dus dit heeft zeker te maken met een hoge mate van service en klantgerichtheid.

Als je onderstaand screenshot bekijkt, wat valt dan op? De prijs en de voorraad worden meteen getoond onder het zoekresultaat. Erg belangrijk dus om hier bewust mee bezig te zijn en na te denken wat je graag wilt vertonen in de zoekresultaten. Krijg je dan direct garantie op succes? Nee zeker niet, Google’s wegen zijn ondoorgrondelijk.

webshop schema google

Maar dat deze aanpassingen je Click Through Rate verhoogt, daarover zijn we het wel eens toch? Dus uiteindelijk krijg je met deze aanpassing meer bezoekers op je website of webshop.

Structured data in je WordPress website

Hoe voeg je structured data of rich snippets toe aan een WordPress website of WooCommerce webshop? Globaal zijn er twee verschillende opties. Eigenlijk zijn het er drie.

1. Je voegt de data handmatig toe aan de broncode van je website, hiervoor is kennis vereist van de WordPress bestanden en de programmeertaal PHP.
2. Je gebruikt een plugin waar de structured data al standaard bij in zit. Een voorbeeld hiervan is de RankMath voor WordPress, deze voegt standaard al veel structured data voor bijvoorbeeld een webshop bij de producten toe.
3. Je gebruikt een speciale WordPress plugin om de structured data te markeren op jouw pagina’s en waar nodig aan te vullen. Op de plugin die je hiervoor kunt gebruiken komen we verderop in dit artikel terug.

Mis geen WordPress tips meer.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen deze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Handmatig structured data toevoegen

Om nog wat extra uitleg bij deze optie te geven hieronder een voorbeeld van het markeren van recepten in jouw foodblog. Je ziet dat er aangegeven wordt dat het een recept betreft, wie de auteur is, wat de kooktijd is, wat de ingrediënten zijn en nog meer relevante informatie voor een recept.

Deze code kun je kopiëren en bijvoorbeeld in een codeblock in GeneratePress plaatsen. Deze zal herkend worden door WordPress en ingeladen worden als structured data voor een recept.

recipe rich result google search

<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”: “http://schema.org”,
“@type”: “Recipe”,
“author”: “J. Koekebakker”,
“cookTime”: “PT1H”,
“datePublished”: “2024-01-08”,
“description”: “Maak dit klassieke recept met bananenbrood van je oma”,
“image”: “bananabread.jpg”,
“recipeIngredient”: [
“3 of 4 rijpe bananen, gestampt”,
“1 ei”,
“3/4 kop suiker”
],
“interactionStatistic”: {
“@type”: “InteractionCounter”,
“interactionType”: “http://schema.org/Comment”,
“userInteractionCount”: “140”
},
“name”: “Klassiek bananenbrood van oma’s recept”,
“nutrition”: {
“@type”: “NutritionInformation”,
“calories”: “240 calorieen”,
“fatContent”: “9 gram vet”
},to
“prepTime”: “PT15M”,
“recipeInstructions”: “Verwarm de oven voor op 350 graden. Mix de ingrediënten in een kom. Laat het een uur rijzen”,
“recipeYield”: “1 lepel”,
“suitableForDiet”: “http://schema.org/LowFatDiet”
}
</script>

Hoe dit er dan uit ziet in de zoekresultaten in Google zie je hier naast.

Als je zelf data toe wilt voegen aan je website dan wijzen we je graag naar de Schema Markup Generator van Technicalseo.com.

schema markup generator

Hoe gebruik je RankMath om structured data te integreren?

RankMath biedt uitgebreide ondersteuning voor structured data, inclusief schema’s zoals Artikel, Product, Recept, en meer. Volg deze stappen om structured data met RankMath te integreren:

rankmath schema
  1. Installeer en activeer RankMath: Ga naar het WordPress dashboard, zoek naar RankMath in de plugin-directory, installeer en activeer het.
  2. Gebruik de RankMath setup wizard: Na activatie helpt de setup wizard je met de basisconfiguratie, inclusief de instellingen voor structured data.
  3. Bewerk je posts of pagina’s: Ga naar de WordPress post of pagina waar je structured data wilt toevoegen. Scroll naar beneden naar het RankMath SEO-meta box gedeelte.
  4. Schema instellen: Klik op het ‘Schema’ tabblad binnen RankMath en selecteer ‘Schema Generator’. Kies het relevante schema type dat past bij je content (bijvoorbeeld Artikel, Product, enz.). Vul de vereiste velden in die verschijnen gebaseerd op het gekozen schema.
  5. Aanpassen en opslaan: Pas de velden aan naar jouw content en behoeften. RankMath biedt flexibiliteit om meerdere schema’s toe te voegen of aan te passen aan specifieke pagina’s. Sla je wijzigingen op.
schema markup rankmath

Als je meer wilt weten over de (bijna) onbeperkte mogelijkheden van RankMath en schema data toevoegen dan raden we je aan om deze complete gids van hen door te nemen. Een absolute aanrader!

WordPress plugin gebruiken? 

Plugin WordPress structured data toevoegen

We hebben al diverse artikelen geschreven over WordPress plugins maar daar hebben we nog nooit een dergelijke plugin voor structured data in beschreven. Er zijn verschillende plugins die aangeven dat ze gebruik maken van structured data. Zelf maken we regelmatig gebruik van de Markup (JSON-LD) structured in schema.org WordPress plugin. De plugin is gratis te downloaden uit de WordPress repository en deze voldoet prima en geeft goede resultaten.

Na installatie vind je in het dashboard de optie ‘Schema.org Settings’. Als je hierop klikt kun je voor verschillende soorten data de gegevens invoeren.

Hieronder vind je een screenshot van de instellingen van de plugin. De verplichte velden zijn voorzien van een sterretje.

schema data local business

Structured data in Google Search Console

We hebben eerder een artikel geschreven over het toevoegen van je website aan Google met Google Search Console. In deze tool heb je ook de mogelijkheid om structured data te bekijken die op dit moment bekend is bij Google.

structured data wordpress

Als je inlogt in Google Search Console vind je onder ‘Optimalisaties’ de gegevens die op dit moment gevonden zijn door Google. Het is verstandig om hier te kijken na implementatie, mochten er fouten in je structuur zitten, kun je deze hier terugvinden.

Hoe test je of structured data correct werkt?

Nadat je structured data aan je website hebt toegevoegd, is het belangrijk om te controleren of het correct is geïmplementeerd en door zoekmachines kan worden begrepen. Google biedt hiervoor een handige tool: de Rich Results Test.

  1. Gebruik de Rich Results Test van Google: Ga naar de Rich Results Test-website van Google en voer de URL in van de pagina die je hebt gemarkeerd met structured data.
  2. Analyseer de resultaten: De tool analyseert je pagina en rapporteert of er gestructureerde gegevens zijn gevonden en of er fouten of waarschuwingen zijn.
  3. Los problemen op: Als er fouten of waarschuwingen zijn, geeft de tool details over wat er moet worden gecorrigeerd. Gebruik deze informatie om je markup aan te passen en test de pagina opnieuw tot er geen fouten meer zijn.
rich results test

Door structured data correct te implementeren en te testen, kan je de zichtbaarheid van je website in zoekmachines aanzienlijk verbeteren, wat leidt tot betere SEO-resultaten en een hogere ROI voor je digitale marketinginspanningen. Rank Math vereenvoudigt dit proces aanzienlijk, waardoor je snel en efficiënt gestructureerde gegevens kunt toevoegen en optimaliseren, zelfs zonder diepgaande technische kennis.

Extra tips

Ben je overtuigd van de noodzaak? Dat was het doel van dit artikel. Dat jij enthousiast aan de slag gaat met het toevoegen van de structured data aan je website. Welke methode de beste is? In principe is harde code de beste en snelste optie. Maar wij testen regelmatig de snelheid van websites en hebben geen negatieve gevolgen ervaren door de implementatie van deze codes.

Als je een webshop hebt die gebruik maakt van het reviewsysteem van Webwinkelkeur heb je ook de mogelijkheid om de beoordelingen in de vorm van structured data toe te voegen aan je website. Deze zullen ook na verloop van tijd vertoond worden in de Google zoekresultaten.

Waar je rekening mee moet houden is dat Google per pagina maar 1 soort structured data gegevens toestaat. Wij hebben zelf nog nooit een resultaat in de zoekmachines gezien waarbij zowel de interne zoekbalk als de klantreviews met sterren te zien waren. Mocht je zoiets toch tegenkomen, laat het ons dan weten als je wilt.

Wil je weten of er op jouw website structured data aanwezig is? Test het zelf via https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=nl.

Kom je er niet uit of heb je een vraag? Neem dan gerust contact op.

Dit artikel is origineel geschreven in 2016 en herschreven en aangevuld in 2024.

Op zoek naar een WordPress Specialist?

Stuur ons een bericht.

Naam(verplicht)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis nooit meer website tips.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen onze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.