Bijna dagelijks zie je ze voorbij komen op alle socialmediakanalen: wij hebben een nieuwe website of webshop. Net zo vaak zie je daar een stroom aan felicitaties en complimenten onder verschijnen. Heel lief natuurlijk en ook goedbedoeld maar is dit echt datgene waar iemand iets aan heeft? Waar wordt jouw website nu daadwerkelijk beter van? Niet van complimenten helaas.
Moet je dan altijd negatief reageren of muggenziften? Nee natuurlijk niet, degene die de post gemaakt heeft is waarschijnlijk oprecht blij en tevreden. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je naast een compliment best jouw positief kritische feedback mag geven.
Voor mij is het grootste verschil of iemand zelf zijn of haar website gebouwd heeft of dat deze ontwikkeld is door een bedrijf waarvan je mag aannemen dat ze kennis van webdesign hebben, aangezien ze er geld mee verdienen. Zoals je misschien weet geef ik graag veel tips/feedback aan mensen die er zelf niet uitkomen, maar ik ga het werk van zogenaamde collega’s niet optimaliseren met gratis verbeterpunten.
In deze blog zal ik een aantal punten benoemen die ik nog steeds voorbij zie komen in nieuw opgeleverde websites en webshops.
Iedere pagina volgepropt met keywords
Een webdesigner of grafisch vormgever is geen tekstschrijver. Maar ieder webdesignbureau zal in een gesprek aangeven dat ze er alles aan zullen doen om jouw website zo hoog mogelijk in Google te krijgen. Ja, dat doen wij ook. Maar dan wel met iets meer uitleg en nooit met beloftes die we niet waar kunnen maken.
Een tekst schrijven om op bepaalde zoektermen beter gevonden te worden is een goede start. Als je budget hebt raad ik je altijd aan om deze te laten schrijven door een gespecialiseerde SEO-tekstschrijver. Wij werken hiervoor graag samen met Optimus Online. Dit voorkomt ook dat je teksten als ‘welkom op onze website’ krijgt.
Sommige tekstschrijvers zijn helaas blijven hangen in het verleden en leveren teksten aan compleet volgestouwd met het keyword van die betreffende pagina. Wat je hiermee krijgt zijn onleesbare teksten die helaas op korte termijn nog best goed zullen scoren in Google, alleen voor bezoekers onleesbaar zijn.
Gebruik de zoekterm daarom in de plaatsen waar het noodzakelijk is en overdrijf het vooral niet. Geef de afbeeldingen ook deze zoekterm mee en zorg voor verwijzende interne links. Naast de zoekterm kun je ook prima meervoud, enkelvoud en synoniemen gebruiken om de website te vullen.
Geen SSL-certificaat geïnstalleerd
In mijn beleving kan het simpelweg niet zo zijn dat je op dit moment nog een website oplevert zonder een SSL-beveiligingscertificaat.
Alle hostingproviders bieden deze mogelijkheid, vaak zowel een betaalde als de gratis Let’s Encrypt variant. Mocht Let’s Encrypt niet mogelijk zijn dan kost het je hooguit een paar tientjes per jaar. Het is niet direct een rankingfactor, al wordt dit wel vaak aangegeven als argument. Maar het is wel een belangrijk punt als je het vertrouwen van je bezoekers wilt houden. Veel mensen zullen afhaken of op zijn minst twijfelen bij het zien van de melding ‘Niet beveiligd’ in de adresbalk van hun browser.
Als je een webshop hebt en je wilt een keurmerk aanvragen dan is een SSL-certificaat zelfs verplicht, zodat de gegevens van jouw klanten altijd versleuteld over het internet verstuurd worden.
Website is traag
Naast het bouwen van WordPress websites en WooCommerce webshops bieden wij aan onze klanten ook geoptimaliseerde hosting. Deze keuze is naast de geoptimaliseerde snelheid uiteraard ook voor de beste veiligheid.
Om die reden zijn wij zelf ook veel bezig met het testen van de snelheden en het optimaliseren voor de hoogst haalbare snelheid. Technische optimalisatie is een belangrijk onderdeel van de zoekmachine-optimalisatie van een website. Het is dus van belang dat die snelheid zo hoog mogelijk is.
Veel nieuwe websites die ik voorbij zie komen test ik om die reden dan vaak ook even via GTMetrix.com. En regelmatig ben ik verbaasd over scores van D of E er homepages van meer dan 3MB waar blijkbaar totaal geen optimalisatie op de afbeeldingen is toegepast.
In combinatie met wat ik hierboven beschreef zijn laadtijden van meer dan 10 seconden dan ook geen uitzondering.
De websitesnelheid heeft zeker ook te maken met de gekozen hosting. Een low-budget provider zonder enige vorm van caching zal je nooit het beoogde resultaat opleveren. Denk hier dus ook over na als jij een nieuwe website of webshop laat bouwen: waar ga je deze hosten? En heb je een nieuwe website laten bouwen? Test deze dan eens via GTMetrix. Als je niet weet wat je met de waardes uit GTMetrix kunt verbeteren, lees dan deze blog eens.
De standaard stockfoto’s
Er zijn meerdere redenen waarom er gekozen moet worden voor stockfoto’s. De eerste reden kan heel simpel het budget zijn. Als dit er niet is dan zul je creatief moeten zijn om uniek fotomateriaal te krijgen voor je website.
Een tweede mogelijke reden kan zijn dat er weinig tot geen unieke beelden te maken zijn die passen bij je bedrijf en visie.
De redenen hierboven genoemd zijn uiteraard legitieme redenen, maar geen excuus om dan maar dezelfde stockfoto’s te gebruiken die al je collega’s ook gebruiken.
Ook wij maken regelmatig gebruik van stockfoto’s voor onze klanten. Maar wij zorgen er wel voor dat we niet de 1000-en-1 foto’s gebruiken en iedereen gebruikt en we geven de foto’s dan vaak een filter of uitsnede waardoor het beter in het geheel past.
Laat je niet verleiden om foto’s te kopiëren vanaf andere sites, Pinterest of Google Images. Hier staan behoorlijke boetes op afhankelijk van vele factoren. Niet meer dan terecht ook want waarom zou je een foto mogen stelen en een brood niet? De bedrijven die de claims neerleggen zijn hierin gespecialiseerd en je zult hier zelden onderuit komen.
Een nieuwe website vol met overduidelijke stockfoto’s is wat mij betreft echt een misser. Onderscheid je door uniek te zijn.
Geen favicon ingesteld
Een favicon is het icoon dat je in je browsertabblad ziet zodat als je meerdere tabbladen open hebt het eenvoudig te zien is wat de website is die je zoekt. Let maar eens op hoeveel websites je tegenkomt waar dit niet ingesteld staat.
Is het een ramp als je geen favicon hebt? Nee, in principe niet aangezien het verder geen invloed heeft of vindbaarheid. Je zou het kunnen scharen onder gebruiksvriendelijkheid, maar dat vind ik persoonlijk vrij ver gezocht. Toch is het wel iets dat gewoon geregeld moet zijn op een goede website.
Bestandsnamen van afbeeldingen
Op veel websites staan afbeeldingen. Het zal lastiger zijn om een website te vinden waar geen afbeeldingen gebruikt zijn dan een website waar wel afbeeldingen gebruikt zijn. Onderdeel van je zoekmachine-optimalisatie is de afbeeldingen ook optimaliseren. Hoe doe je dat dan? Zorg dat de bestandsnaam de zoekterm bevat. Gaat je pagina over WordPress webdesign, noem je afbeelding dan ook wordpress-webdesign.jpg.
Geef daarnaast als de afbeelding geüpload is een alt-tekst mee met daarin de zoekterm in de mediabibliotheek van je website. Het is echt heel simpel maar je zult verbaasd zijn hoe vaak ik afbeeldingen tegenkomen met exotische namen rechtstreeks uit de camera.
Ik kan mij wel voorstellen dat de optimalisatie van afbeeldingen voor een webshop belangrijker is dan voor een website. Maar waarom zou je dit signaal naar Google laten liggen? Het kost je geen extra moeite als je dit direct vanaf de start van je website oppakt. Kwaad kan het zeker niet.
Conclusie
Worden er dan zoveel slechte websites opgeleverd? Ik denk van niet. Als je de websites en webshops gaat bekijken die wij opleveren zul je waarschijnlijk ook wel iets kunnen vinden dat mogelijk anders had gekund. Maar mocht je de bovenstaande punten tegenkomen, geef mij dan direct een seintje dan gaan we aan de slag.
Ik ben benieuwd of je je kunt vinden in het bovenstaande of dat je dit misschien overtrokken vindt. In mijn beleving heb jij meer aan eerlijke feedback, uiteraard wel opbouwend. Zo kom je uiteindelijk bij het beste eindproduct.