WordPress problemen oplossen

Een website bouwen is op zich met enige kennis en een berg tijd prima te doen. Of het dan helemaal geoptimaliseerd is, daar kunnen we over discussiëren. Maar dat gaan we een ander moment wel doen als je dat graag wilt.

Voor nu richten we ons vooral op de problemen die kunnen ontstaan als jouw website eenmaal draait. En je mag van ons aannemen dat er best veel problemen kunnen ontstaan. Met dit stappenplan ga je in ieder geval niet alle problemen oplossen die er zijn. Vaak is het ook een kwestie van weten waar je moet zoeken naar de oorzaak van een probleem. Van daaruit kun je prima door zoeken naar een oplossing. Al eerder schreven wij een blog over het oplossen van problemen in WordPress.

Sinds versie 5.2 heeft WordPress in de basis een health check ingebouwd. Bij problemen wordt er een e-mail gestuurd naar de beheerder van een website. Deze mail is hetzelfde als wat er op het scherm getoond zal worden bij urgente fatale problemen. De melding is in de strekking van ‘your site is currently having technical issues’. In de begeleidende mail staat vaak de oorzaak van een probleem. Het klinkt misschien heel logisch maar zorg dus dat het e-mailadres dat ingesteld staat als beheerder ook daadwerkelijk gelezen wordt.

  1. Check alle updates
  2. Check de browser console
  3. Check de errorlog van je server

1. Check updates van WordPress, thema en plugins

Een stap vóór het bekijken van de browserconsole is dat je zorgt dat alles up-to-date is qua WordPress core bestanden, het thema en alle plugins. Mogelijk geven de verouderde versies namelijk een probleem, dus zorg dat dit eerst gecheckt is.

Let ook op of er mogelijk updates zijn voor een thema of plugin die je gekocht hebt op Themeforest. Regelmatig krijg je namelijk geen melding te zien binnen je WordPress dashboard maar is er wel een update. Het kan je een aantal uren kosten voordat je hierachter komt, dus neem deze tip zeker als eerste mee in je onderzoek.

Mocht je twijfelen of het veilig is om een update door te voeren maar wil je het toch testen? Zorg dan voor een staging omgeving waar je alle updates eerst kunt testen voordat je ze doorvoert op jouw live website of webshop.

Naast het updaten van plugins en thema is het ook van belang om te controleren welke PHP-versie er op je webserver actief is. Regelmatig komt het voor dat er thema’s of plugins actief zijn die alleen werken met de zwaar verouderde versies van PHP, bijvoorbeeld 5.6. Je PHP-versie zou op dit moment echt boven de versie 7.x moeten zitten. In juni 2019 zitten we op een stabiele versie 7.3 die jouw website eigenlijk zonder problemen zou moeten ondersteunen.

2. Check de browser console

De browser console… Heb je geen idee waar het over gaat? Dan wordt het al wel iets lastiger voor je. Maar niets is onmogelijk. Dus we doen gewoon een poging om jou te helpen. In ons voorbeeld gebruiken we Google Chrome. Ook alle andere browsers hebben overigens een console.

Heb je een bijzonder probleem in je website en kun je het niet direct verklaren? Kijk dan altijd als eerste in de console van je browser. Waar vind je die? Ga naar Weergave > Ontwikkelaar > Javascript-console of je hier errors ziet. Je zult hier mogelijk een JavaScript error vinden, of een 404-error als iets niet gevonden is of bijvoorbeeld een 503-error als de hostingprovider iets blokkeert.

Error Console Chrome

Als je rechts achter de foutmelding kijkt kun je daar vaak uithalen welk bestand er een probleem heeft of geeft. Dit is een goede start voor probleemoplossing van je website.

3. Check de errorlog  van je server

Als de eerste twee punten weinig informatie hebben kunnen geven over een mogelijk probleem dan kun je het beste inloggen op je server. Hier vind je namelijk de errorlog van je server. Afhankelijk van het controlepaneel dat je gebruikt zal dit op een andere plaats te vinden zijn. We houden voor nu even Direct Admin aan omdat dit het systeem is dat we het meeste zelf gebruiken. Je vindt hier onder Site Summary / Statistics / Logs alle informatie uit de errorlog. Begin met het bekijken van de laatste 10 of 100 entries, dit is vaak al een goede indicatie om een mogelijk probleem te vinden.

In Cpanel kun je de serverlog bekijken door in je controlepaneel te zoeken naar Fouten en hierop te klikken. Dan zie je ook alle errors op de server in volgorde van tijd.

Direct Admin errorlogIn de errorlog zul je mogelijk diverse php warnings aantreffen. Deze zou je in principe voor nu kunnen negeren omdat deze geen grote problemen zullen veroorzaken. Zoek vooral naar Fatal Errors, deze veroorzaken vaak grote problemen die een instabiele of zelfs niet werkende website geven.

Hoe ga je dit oplossen? Hier is helaas geen perfecte oplossing voor te geven. Maar wat je sowieso moet/kunt doen is het uitschakelen van het hoofdthema door binnen je WordPress dashboard een ander thema te selecteren. Daarnaast is een veel gebruikte methode om uit te sluiten dat het probleem in een plugin zit om direct alle plugins uit te schakelen door via FTP op de server in te loggen en de plugin folder te hernoemen naar bijvoorbeeld old-plugins. Hierna kun je de plugin één voor één weer activeren als het probleem opgelost is.

Mocht je wel problemen in de errorlog vinden maar ze niet direct op kunnen lossen met alle bovenstaande opties, dan is het aan te raden om contact op te nemen met je hostingprovider. Wat jou soms uren zoeken kost en een hoop frustratie oplevert, kunnen zij misschien in een paar minuten voor je oplossen.

Conclusie

Heb je na het volgen van deze drie stappen geen problemen meer? Het is letterlijk opvolgen van deze stappen is geen garantie voor succes. Wel is het een goede start voor het onderzoeken van je problemen. Te vaak zien wij nog vragen voorbij komen als ‘het werkt niet’ en blijkt dat de complete console volstaat met errors die echt relatief eenvoudig op te lossen zijn door een plugin uit te schakelen of te updaten.

Webdesigner is een vak. En dat vak gaat echt verder dan een thema installeren en de demo aanpassen. Een stuk kennis van hosting en in ieder geval het kunnen lezen van PHP/Javascript is echt wel een voorwaarde om een goede webdesigner te kunnen zijn vinden wij. Heb je deze kennis als webdesigner zelf niet in huis zorg dan dat je in je netwerk een partner hebt waar je op terug kunt vallen. Wij ondersteunen gemiddeld tien tot twintig webdesigners op het gebied van hosting en soms ook het onderhoud voor hun klanten. Hiermee voorkomen ze dat zij heel veel tijd kwijt zijn aan het oplossen van storingen en garanderen ze aan de andere kant hun klanten een stabiele en snelle website.

We hebben de stappen in deze blog genummerd van één tot drie. Is dit de perfecte volgorde? Nee helemaal niet. Dit is geheel afhankelijk van welk soort probleem je hebt. Hecht hier dus zeker niet teveel waarde aan maar maak gebruik van alle stappen om een website probleem op te lossen. Als je op zoek bent naar meer algemene kennis wijzen we je graag op onze WordPress kennisbank. Deze wordt doorlopend bijgewerkt met nieuwe artikelen.

Wat is jouw ervaring met het oplossen van problemen in WordPress? Heb jij nog meer tips? Deel ze in een reactie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *