10 tips voor onvindbare WordPress website

Je hebt een WordPress website. Je bent er erg trots op uiteraard, je hebt hem zelf gebouwd of laten bouwen door een webdesigner of beter nog: een webdesignbureau. Maar hoe zorg je er voor dat deze nu echt niet vindbaar is in de zoekmachines? Ik heb goed nieuws voor jou. Het is makkelijker om je website niet gevonden te laten worden dan andersom. Dus dat is alvast positief! Er zijn een hoop experts op het gebied van zoekmachine-optimalisatie, zij kennen al de onderstaande tien tips ook. En gelukkig worden ze ook regelmatig toegepast.

Het zou erg handig zijn als je nu in een nieuw tabblad jouw website opent, dan kun je de tips direct in de praktijk toepassen om de vindbaarheid van je WordPress website naar het laagste niveau te duwen. Wees eerlijk, dat wil jij toch ook?

1. Gebruik nutteloze, niet geoptimaliseerde paginatitels
2. Upload je afbeeldingen direct vanaf je telefoon
3. Waarom tussenkoppen gebruiken?
4. Lange teksten
5. Zoektermen, wat moet je er mee
6. Snelheid heeft niets te maken met vindbaarheid
7. Google Search Console, dat gebruik jij hopelijk niet
8. Niemand gebruikt Google Mijn Bedrijf
9. Interne links naar andere pagina’s? Dat moet je niet willen
10. Wie komt er ooit op jouw sitemap, weg ermee!
Conclusie

1. Gebruik nutteloze, niet geoptimaliseerde paginatitels

Paginatitels. Waar vind je die ook alweer? Dat zijn toch die nutteloze stukjes tekst die weergegeven worden in Google als jouw pagina weergegeven wordt in de zoekresultaten? Dat is een plek waar ze te vinden zijn. Daarnaast vind je ze ook bovenaan in je browser, de paginatitel wordt weergegeven op het tabblad bovenin. Hoe zou je deze kunnen optimaliseren? En waarom zou je dat doen? Je hebt ooit gelezen dat je hier het beste een zoekterm in kunt gebruiken en deze dan ook het beste zo ver mogelijk vooraan kunt plaatsen. Maar dat geloof je toch zeker niet? Waarom zou je dat doen?

Paginatitels optimaliseren

Het lijkt mij belangrijker dat mensen een leuk stukje tekst lezen daar. En dat ze vooral welkom op jouw website zijn, jij vind het ook fijn als je een winkel binnenloopt dat je welkom geheten wordt toch? Natuurlijk willen jouw bezoekers zich ook welkom voelen. En welkom geheten worden. Dus ‘Welkom bij Lamper Design’ lijkt mij een prima titel. Optimaliseren is leuk, maar het belangrijkste is dat mensen die warme deken voelen als ze jouw website bezoeken. De warme persoonlijkheid die jij uitstraalt wil je ook van je website af laten stralen.

2. Upload je afbeeldingen direct vanaf je telefoon

Heb je wel eens gehoord van collega’s die honderden, zo niet duizenden euro’s uitgeven aan professionele fotografen? Dat heb jij toch zeker niet nodig!? Jij hebt namelijk een iPhone 7 plus met gigamegaveel megapixels die de beste foto’s maakt. Regelmatig laat je deze afdrukken op groot formaat en die afdrukken zijn altijd van perfecte kwaliteit. Dus de investering in deze telefoon is meer dan voldoende voor goed fotomateriaal op jouw website, die fotograaf kan zijn of haar bedrijf gerust opdoeken, die heb jij niet meer nodig.

Foto uploaden WordPressEn weet je wat het mooiste is? Je webdesigner hoef je ook niet meer in te huren. Welnee, jij kunt met jouw mobiel direct inloggen op je responsive WordPress website en de foto’s direct uploaden in de mediabibliotheek. Heeft iemand jou ooit verteld dat je de foto’s het beste een goede beschrijvende titel kunt geven? Dat is vast een fabeltje. Iedereen kan toch zien wat er op de foto staat? Waarom dan ook nog een goede titel, nonsens. Jij uploadt de foto en plaatst deze als DSC_0321.jpg in je bibliotheek en vervolgens direct op een pagina. Dat heb je maar weer mooi voor elkaar gebokst.

Ergens in je achterhoofd heb je nog zitten dat je eigenlijk de alternatieve titel van de afbeelding nog in zou vullen. Maar jouw website is nooit offline aangezien jij heel goede hosting uitgekozen hebt voor een euro per maand. Dus die alternatieve titel laat je voor het gemak maar zitten, bezoekers van jouw website krijgen namelijk toch altijd jouw afbeeldingen te zien.

3. Waarom tussenkoppen gebruiken?

Lees jij vaak lange teksten? Vind je het dan ook zo vervelend als daar constant koppen tussen staan die helder moeten maken waar de alinea over gaat die eronder staat? Dat is alleen maar om langere pagina’s te creëren, weg met die tussenkoppen dus!

Koppen teksten WordPress websiteJij kiest voor korte teksten en hebt dus helemaal geen tussenkoppen nodig. En daarnaast weet iedereen toch waar jouw website over gaat? Ze hebben er tenslotte vrijwillig voor gekozen om jouw website te bezoeken, dan is het toch niet nodig om nog een keer extra helder te maken waar deze over gaat. Dat snapt iedere bezoeker en anders moeten ze maar naar iemand anders gaan want dan is het niet jouw type klant. Deze valt niet binnen jouw missie die je met zorg samengesteld hebt. Dus hup, weg met die tussenkoppen en die klant.

4. Lange teksten

Vroeger schreven mensen extra lange teksten om bezoekers naar hun website te trekken. Wollige lange verhalen die vol interesse gelezen werden. Maar tegenwoordig is iedereen gehaast, heeft een erg korte spanningsboog en zal dus ook zeker al jouw teksten niet lezen.

Je hebt wel ergens gehoord dat de Yoast SEO plugin pas een groen bolletje geeft bij minimaal 300 woorden maar ja, deze plugin kan zoveel zeggen, het bolletje negeer jij toch sowieso al.

Jij schrijft lekker kort en bondig je teksten. Daar houd jij van en daar zullen je bezoekers dan ook wel van houden. Je bent een man of vrouw van weinig woorden en dat weerspiegel je dus ook op je website!

5. Zoektermen heb je helemaal niet nodig

Vroeger had je zoekwoorden. In de loop van de tijd is dit opgeschoven naar zoektermen. Daar weet jij natuurlijk alles van. Je optimaliseert een pagina of je hele website rondom jouw dienst of product. En daar word je dan hopelijk ook op gevonden afhankelijk van de concurrentie. Eventueel gooi je er nog wat Adwords budget tegenaan en dan sta jij gewoon op de eerste positie in Google.

Zoektermen WordPress websiteIn punt vier hebben we gesproken over korte teksten, dat is prettig leesbaar voor de bezoekers. Jij kiest er dus ook voor om deze tekst gewoon lekker vlot te schrijven zonder na te denken over het doel van de pagina. Je schrijft vanuit je hart. Dat zullen bezoekers merken en dat zal voor hun een reden zijn om met jou zaken te gaan doen.

Zoektermen kun jij gerust weglaten om het overzichtelijk te houden. Jou vinden ze toch wel, Google kan jouw schrijfkwaliteiten echt wel op waarde schatten. Dag zoekwoordenonderzoek!

6. Snelheid heeft niets te maken met vindbaarheid

Als jij over de digitale snelweg raast kijk je net als in het echt leven rustig om je heen. Als jouw website wat traag laadt dan haal je ondertussen gewoon even een lekker kopje koffie of thee. Dus dat zullen jouw bezoekers ook wel doen toch? Jij bent tenslotte een doorsnee mens.

Jouw afbeeldingen op je website zijn van hoge kwaliteit. Jij bent er oprecht trots op. Je hebt er je best op gedaan en gunt je websitebezoekers het beste. Als zij via een trage verbinding internetten dan willen ze echt wel even wachten tot alle megabytes binnen zijn, het is het wachten dubbel en dwars waard.

Daarnaast ben je dol op WordPress. En waarom? Vanwege alle prachtige plugins die er te vinden zijn. De mooiste effecten, alle social media die je weer kunt geven op je website, je krijgt er geen genoeg van. Je hebt wel eens gehoord dat al het laden van de stylesheets en scripts die hierbij horen je website vertragen, maar iedereen wil toch zien wat jij online verder doet met je bedrijf? Dus ook hier wachten de websitebezoekers echt wel even op.

7. Google Search Console, dat gebruik jij hopelijk niet

Google Search ConsoleIedereen heeft het maar over zoekmachine-optimalisatie. En vooral Google heeft hierop veel invloed, zij schijnen het grootste gedeelte van je bezoekers te leveren. Maar jij vind dat Google eigenlijk veel te machtig is. Zij weten al zoveel van iedereen, daarom kies jij er bewust voor om niets van Google te gebruiken. Voor Google Analytics heb jij een prachtig alternatief, dus Google kan prima zonder jou verder.

Er was eens een webdesigner die jou vertelde dat je echt je WordPress website aan moest melden bij Google Search Console. Dit zou positief zijn voor je vindbaarheid. Nu heb jij daar natuurlijk al geen klagen over en in combinatie met datgene wat ik besproken heb in de eerste alinea is het duidelijk dat jij dit echt niet nodig hebt. Geen overbodige koppelingen met Google voor jouw website.

8. Niemand gebruikt Google Mijn Bedrijf

Google mijn bedrijf Lamper DesignWat doet Google Mijn Bedrijf ook alweer? Oh ja, dat zorgt ervoor dat jouw bedrijfsgegevens direct getoond worden naast de zoekresultaten in Google als er gezocht wordt op jouw bedrijfsnaam. Jouw telefoon staat al roodgloeiend van potentiële klanten. Dus heb jij dat eigenlijk wel nodig?

Het kan ook dat je jouw bedrijf of webshop runt vanuit je huislocatie en dan wil je natuurlijk niet dat iedereen zomaar vindt waar je woont. Stel je voor dat iemand rare ideeën in zijn hoofd haalt en opeens bij jou op de stoep staat. Gelukkig kun je er voor kiezen om je adres niet op de website te vermelden en gewoon simpelweg geen vermelding bij Google Maps en Google Mijn Bedrijf aan te maken. Probleem opgelost, kun jij rustig slapen.

9. Interne links naar andere pagina’s zijn onzin

Een link vanuit jouw tekst naar een andere pagina. Waarom zou je dat doen? Mensen zijn toch geïnteresseerd in de huidige pagina en je wilt ze daar zo lang mogelijk houden. Dat is goed voor de bouncerate heb je gehoord en dat is een heel belangrijke rankingfactor van Google!

Daarom heb je alle afleiding van een pagina verwijderd. Geen afbeeldingen, geen sidebar, geen footer en zo min mogelijk tekst. Daar kun je toch zeker geen links naar andere pagina’s bij gebruiken? Dan moeten mensen maar door jouw overduidelijke menu bladeren om iets anders te gaan zoeken, daar kun jij echt niet aan meewerken.

10. Wie komt er ooit op jouw sitemap, weg ermee!

Je hebt natuurlijk wel de Yoast plugin geïnstalleerd. Je gaat niet voor het groene bolletje, dat heb je losgelaten. Maar de Yoast plugin maakt standaard een sitemap, te vinden onder http://jouwwebsite.nl/sitemap_index.xml. Je hebt daar wel eens gekeken maar wat heb je eraan? Jouw menustructuur is heel helder, wie zou er behoefte hebben aan een plattegrond van jouw website?

Sitemap YoastDaarnaast ziet de sitemap er ook nog eens uit alsof jouw website van rond het jaar 1900 gebouwd is, je schaamt je eigenlijk een beetje. Heel snel die optie uitvinken dus in de Yoast plugin en weg met de sitemap.

Conclusie

Hopelijk geldt geen enkel van de bovenstaanden punten voor jouw geoptimaliseerde WordPress website. Ik heb de punten erg cynisch opgesomd, maar je mag mij echt geloven dat ik regelmatig deze argumenten te horen krijg in gesprekken met mensen die een website of webshop hebben.

Technisch optimaliseren is één van de manieren om je bedrijf beter vindbaar te maken en meer omzet uit je website te halen.  Natuurlijk had je allang in de gaten dat ik je in de maling neem, maar zeg eens eerlijk? Hoe vaak heb je tijdens het lezen van deze blog gedacht; ‘Ehm, dat doe ik eigenlijk ook!’ Wil jij meer grip op je vindbaarheid en écht weten hoe je daar zelf invloed op uitoefent? Dan is deze workshop iets voor jou:
Workshop vindbaarheid voor je WordPress website
In 1 dag leer je hoe je zowel SEO als content kunt inzetten en met elkaar kunt laten samenwerken voor een WordPress website die goed gevonden wordt. We zien je graag!
6 antwoorden
  1. Robert
    Robert zegt:

    Ik begrijp de (gespeelde) frustratie. Iedereen die eens een blogbericht heeft gelezen over online marketing en weet wat Google Analytics is denkt gelijk een SEO guru te zijn. Dat maakt het moeilijk communiceren. Maar de toon van dit artikel is erg leuk en jullie workshop zou verplichte kost moeten zijn voor elke website-eigenaar.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *