WordPress is een Content Management Systeem dat wereldwijd heel veel gebruikt wordt, zowel door ervaren internetbureaus als door starters. Het systeem is daar ook grotendeels op ingericht. Ben je onervaren en heb je een WordPress vraag; je start google.nl en tikt in wat je probleem met WordPress is. De kans is heel groot dat er iemand ergens op de wereld een soortgelijk probleem heeft gehad en zo vriendelijk is geweest om de oplossing voor jou te noteren in een support forum of blog.

Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd in februari 2016. In oktober 2021 is het herschreven en aangepast van 7 fouten naar 12.

Toch komen wij regelmatig WordPress websites tegen waar ‘foutjes’ in zitten waarvan wij vinden dat die echt niet nodig zijn. In deze blog benoemen we een aantal van deze zaken en krijg je de oplossing er ook meteen bij. Dat is prettig voor jou: zo gaat je website weer meer richting een professionele WordPress website. Lees daarom snel verder over de veel gemaakte WordPress fouten. En heb je een aanvulling? Laat het weten in een reactie.

  1. Standaard tagline ‘En nog een WordPress website’
  2. Standaard WordPress favicon gebruiken
  3. Standaard permalink structuur gebruiken
  4. Geen contactformulier op de contactpagina
  5. Geen backup maken van je WordPress website
  6. Vergeten afbeeldingen te comprimeren
  7. WordPress updates negeren
  8. Geen redirect naar https variant
  9. Geen redirects van verwijderde content
  10. Lezen vinkje uit bij bouwlocatie
  11. Overal een plugin voor gebruiken
  12. SEO plugin vergeten

1. Standaard tagline ‘En nog een WordPress website’

Nog een WordPress websiteJe ziet hier een screenshot uit Google, gemaakt op zaterdag 21 februari 2016. En je ziet ze nog steeds in 2021: WordPress websites met een standaard tagline.

Als je WordPress installeert kun je een titel voor je website opgeven. Die wordt vaak door mensen wel ingevoerd. Maar daarnaast is er nog een tagline, die staat direct onder de titel. Dit is een beschrijving van je WordPress website die vaak ook getoond zal worden in Google zoekresultaten. Een aanvulling op je websitetitel dus.

Een tagline is dus een regel met daarin de beschrijving van je website. Standaard voegt WordPress hier dus ‘En nog een WordPress website’ toe. Maar hoe wijzig je dit?

Subtitle WordPress websiteAls je ingelogd bent op je website ga je naar:

  • Weergave
  • Klik op je op Customizer
  • Onder Site identiteit heb je de mogelijkheid om een Websitetitel in te voeren;
  • Direct daaronder zie je een veld Ondertitel. Dit is je tagline. Maak hier slim gebruik van.

Ons advies is om een unieke tagline te kiezen die in 1 zin beschrijft waar jouw website over gaat. Hiermee communiceer je duidelijk met de doelgroep en is het voor de bezoekers van je website direct duidelijk wat jouw bedrijf doet.

2. Standaard WordPress favicon gebruiken

Favicon WordPressDe favicon is een deel van de identiteit van je website, een verlengstuk van je huisstijl eigenlijk. Het is een klein icoontje dat geassocieerd wordt met je website. Het wordt weergegeven in de paginatitel in het tabblad van je browser. Als iemand jouw website toevoegt aan zijn of haar favorieten wordt daarbij ook je favicon getoond.

Veel mensen laten de standaard favicon staan, of deze wordt overgenomen van een premium thema dat geïnstalleerd wordt. Pas het aan en geef je website een persoonlijke touch.

Je kunt ervoor kiezen zelf een favicon te maken met bijvoorbeeld Adobe Photoshop, of je gebruikt een gratis online favicon creator. Tegenwoordig kun je ook gewoon gebruik maken van een png- of jpg-bestand dat je invoegt in de WordPress customizer, hiervoor zou je bijvoorbeeld een onderdeel uit je logo kunnen gebruiken. Hoe voeg je die favicon dan in?

Favicon invoegen in WordPress website

Als je ingelogd bent in het dashboard van je website ga je naar:

  • Weergave
  • Klik op je op Customizer
  • Onder Site identiteit kun je een afbeelding selecteren. Deze moet vierkant zijn en minimaal 512 pixels breed en hoog zijn.

Deze customizer opties zijn niet altijd nodig voor het instellen van een favicon. Veel premium thema’s hebben de mogelijkheid om via de thema-opties een eigen favicon te kiezen.

Om professioneel over te komen is het echt nodig om je favicon aan te passen als je dit nog niet gedaan hebt. En je weet nu hoe het moet, dus wat houdt je tegen?

3. Standaard permalinkstructuur gebruiken

Een permalink is een permanente statische snelkoppeling naar een specifieke pagina of blog in je WordPress website. De standaard permalink-structuur van WordPress is gelijk aan www.jewebsite.nl/?p=122. Dit ziet er niet alleen erg slecht uit maar het is ook niet goed voor je SEO optimalisatie en je bezoekers.

Een gebruikers- en zoekmachinevriendelijke permalinkstructuur helpt je niet alleen beter te ranken in de zoekmachines, maar het ziet er ook professioneel uit voor de bezoekers van je website. Als je WordPress geïnstalleerd hebt, vergeet dan niet om wijzigingen te maken aan je permalink structuur onder Instellingen > Permalinks.

Permalink Structuur WordPress

Om op het gebied van SEO het meeste resultaat te behalen adviseren wij om zoektermen te gebruiken in de permalinkstructuur, zodat dit ook direct meewerkt aan de vindbaarheid van je WordPress website.

Als je een WooCommerce webshop hebt ben je misschien bekend met de URL-structuur van WooCommerce. Bij een productcategorie staat er standaard /product-categorie/ in de permalink, en bij een product staat hier standaard /product/. Wij maken veelvuldig gebruik van de plugin Permalink Manager Pro waarmee je de standaard structuur van je URL’s in de webshop kunt overschrijven. Bijkomend voordeel als je een bestaande webshop hebt is dat er direct 301-redirects gemaakt worden van de oude URL naar de nieuwe.

4. Geen contactformulier op de contactpagina

Nog steeds komen wij websites waar geen contactformulier gebruikt wordt. We zien dat er dan wel een contactpagina aangemaakt wordt, maar dat hier alleen de contactgegevens op staan. Dit vinden wij een grote misser.

Je maakt het bezoekers van je website onnodig moeilijk om contact met je op te nemen. Dat is de belangrijkste reden. Daarnaast zal je mailbox ook al snel vollopen met ongewenste spamberichten.

Contactforms WordPressDe oplossing voor deze misstap is echt eenvoudig. Maak gebruik van een eenvoudig contactformulier met bijvoorbeeld Contact Form 7 of Ninja Forms.

Wil je meer? En er ook iDEAL of Paypal betaalmogelijkheden aan koppelen zoals op de website van bijvoorbeeld Praktijk Sherpa? Schaf dan de Gravity Forms* plugin aan. Hiermee heb je echt volledige vrijheid om een flexibel en gebruikersvriendelijk contactformulier op je WordPress website te plaatsen.

5. Geen backup maken van je WordPress website

Als je de titel leest zijn er eigenlijk twee reacties mogelijk. Nou vooruit, drie.

  1. Uiteraard hebben wij dit voor onze website goed geregeld;
  2. Oeps… Ik ben even weg;
  3. Dat heeft mijn webdesigner ingeregeld voor mij (denk ik).

cPanel jetbackupDrie totaal verschillende keuzes, maar met een verregaande impact op het moment dat je een backup nodig hebt. Te vaak horen en lezen wij van bedrijven die zelf aan hun website gaan sleutelen zonder een goede backup te hebben. Russisch roulette met je website. Sterker nog: met je bedrijf. Waarom zou je dit willen? En het kan echt eenvoudig opgelost worden, in de meeste gevallen zonder bijkomende kosten.

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe groot het verlies is voor je bedrijf als je website een aantal dagen niet bereikbaar is? Meer dan 150 ondernemers vertrouwen ondertussen op het WordPress onderhoudscontract van Lamper Design en zijn daarmee verzekerd van een goede backup en gegarandeerde hulp om deze backup terug te zetten. Standaard maken wij gebruik van de DirectAdmin of cPanel backup. Daarnaast maken wij ook regelmatig gebruik van de Updraftplus Pro plugin. Als je alleen een backup van de database wilt maken en je hebt geen toegang tot de hosting (wat een no-go zou moeten zijn om grote aanpassingen te maken) dan heb je voldoende aan de eenvoudige plugin van WP Backup of een andere databasebackup-plugin.

Vanaf nu verzekerd zijn van een automatische backup van je complete WordPress website? Stel dit dan in via Direct Admin of het centrale controle paneel van je hostingbedrijf of installeer als extra beveiliging één van de volgende plugins:

6. Vergeten afbeeldingen te comprimeren

Een belangrijk punt dat vaak vergeten wordt bij het optimaliseren van een WordPress website zijn de afbeeldingen. Er zijn twee zaken die je eenvoudig kunt toepassen om direct een goed geoptimaliseerde afbeelding op de website te plaatsen. Wat ons betreft moet een afbeelding die geüpload wordt al volledig geoptimaliseerd zijn. Hoe doe je dit?

  • Comprimeer de afbeelding voordat je deze uploadt. Dit kan bijvoorbeeld met Adobe Photoshop; kies dan voor de optie ‘opslaan voor web’. In het vervolgscherm kun je door middel van een slider de compressie instellen. Dit is vaak per afbeelding verschillend maar meestal geeft een compressie van 50% al een aanzienlijk kleiner bestand. Gebruik indien mogelijk een JPG-extensie, deze heeft standaard de beste compressie.
  • Sla de afbeeldingen op in het formaat waarin ze geladen worden op de website. Als voorbeeld: je afbeelding wordt getoond in 200 x 300 pixels. Sla deze dan ook in dit formaat op voordat je deze uploadt naar de WordPress mediabibliotheek. Dit voorkomt namelijk dat WordPress tijdens het laden van je website de afbeelding moet resizen. Dat kost namelijk kostbare laadtijd en levert je geen snelle WordPress website op. In Adobe Photoshop opslaan voor web kun je ook het formaat van de afbeelding instellen.

ShortpixelAls de afbeeldingen geüpload zijn kun je nog meer doen om de afbeeldingen te verkleinen. Gebruik hiervoor een tool als bijvoorbeeld EWWW Image optimizer of WP Smush.It. Een tool die wij vaak installeren en waar wij een onwikkelaarslicentie voor hebben is de plugin Shortpixel*. Met deze plugin kun je ingeven dat een afbeelding bijvoorbeeld nooit groter kan zijn dan 1024 x 1024px. Mocht de geüploade afbeelding toch groter zijn dan wordt de grootte automatisch aangepast. Hiermee voorkom je dus enorme bestandsgroottes. Ook kun je met Shortpixel direct WebP afbeeldingen maken waarmee je de scores van je website in verschillende online snelheidstesten aanzienlijk kunt verbeteren. Houd voor aanbiedingen de website van Appsumo in de gaten*, regelmatig zijn hier mooie deals te vinden voor Shortpixel.

De compressie is dus voor een belangrijk deel van invloed op de laadsnelheid van je WordPress website. Wil je weten hoe je de snelheid kunt testen? Lees dan dit artikel.

7. WordPress-updates negeren

Wil je een veilige WordPress website en heb je dit artikel over WordPress veiligheid niet gelezen? Dan is het belangrijk dat je deze tip goed doorneemt. Wat ons betreft is dit de belangrijkste van alle veel gemaakte WordPress-fouten. Als je dit niet goed op orde hebt loopt je website namelijk een groot risico.

De tip is kort en krachtig: Update je WordPress Core, plugins en thema regelmatig om de veiligheid op je website op een hoog niveau te houden.

WordPress updatesVaak horen we dat mensen zeggen dat het up-to-date houden van WordPress websites eenvoudig is. Daar zijn we het grotendeels mee eens. Maar wat doe jij als de update mislukt? Of als je website instabiel wordt door het updaten van een bepaalde plugin die niet compatible is met andere plugins? En wil je je daar druk om maken? Vraag gratis een offerte aan voor het onderhoud van je website en focus vooral op je bedrijf.

Heb je één van de onderstaande plugins op je website geïnstalleerd? Laat je dan extra goed adviseren over het updaten van je website.

  • WooCommerce, heeft vaak aangepaste template-bestanden die overschreven worden bij een update;
  • Sensei, is erg gevoelig en geeft regelmatig problemen na een update;
  • Membership plugins, als de update niet goed uitgevoerd wordt, is er kans dat je hele website open staat voor alle bezoekers;
  • Multi-language plugins, wees voorzichtig met updaten en zorg dat je altijd een goede backup van je website hebt. Regelmatig gaan er pagina’s door elkaar of worden ze gekoppeld aan een andere taal. En wie lost dat op? Ik bedruk nogmaals het belang van een webdesigner met kennis van zaken;

Dit is maar een kleine selectie van plugins die regelmatig problemen geven en complex zijn om te updaten. Maar ook de relatief eenvoudig te updaten plugin Yoast SEO (die bijna iedere WordPress website heeft) veroorzaakt regelmatig onverklaarbare problemen. Overweeg daarom  een WordPress onderhoudscontract; neem vrijblijvend contact op om jouw situatie te bespreken.

8. Geen redirect naar HTTPS-variant van de website

Als je een website bezoekt tik je waarschijnlijk geen volledige URL in, net als de meeste internetgebruikers. Als je bijvoorbeeld de website van een webshop in quiltmaterialen wilt bezoeken en je weet dat het adres desampler.nl is, dan typ je in jouw browser niet in https://www.desampler.nl, maar simpelweg desampler.nl.

301 redirectAls de server correct ingesteld staat en WordPress ook, zul je automatisch naar de HTTPS-versie van de website doorgestuurd worden en in je adresbalk van je browser een slotje te zien krijgen.

Wij komen gemiddeld dagelijks WordPress websites tegen waar dit niet of niet correct ingesteld staat. Het is eenvoudig op te lossen door een stukje code in de .htaccess op de server toe te voegen of in je controlepaneel een voorkeursdomein in te stellen.

Wil je weten of jij de redirects correct ingesteld hebt? Test dan of er een 301 redirect uitkomt als je jouw URL intoetst op https://redirect-checker.org. Typ dan bij voorkeur in http://jouwdomein.nl en bekijk of er een redirect getoond wordt.

Deze fout heeft ook gevolgen voor je posities in Google. Waarom? Als je geen juiste 301-redirect voor alle varianten van je domein ingesteld hebt, zal Google meerdere versies van je website los van elkaar indexeren. Een extra reden om te zorgen dat je dit helemaal goed inregelt dus.

9. Geen redirects van verwijderde content

Vervelend als je als bezoeker van een website een 404-pagina te zien krijgt. Natuurlijk kan het voorkomen dat jij zelf een adres gebruikt hebt dat niet bestaat of een typfout gemaakt hebt.

Te vaak krijgen wij van klanten de vraag: wat moet ik doen als ik een bepaalde pagina of een product niet meer in het assortiment heb? Kan ik de pagina dan straffeloos verwijderen? Het antwoord is simpel: nee.

Hoe pak je dit aan? Maak gebruik van bijvoorbeeld de plugin Redirection. Zorg voor een 301-redirect van de oude URL die je gaat verwijderen naar een bestaande URL waar je naartoe wilt linken. De waarde die een pagina of product heeft in Google wordt dan overgedragen naar de nieuwe pagina. Als je dit niet doet heeft het dus een direct negatief effect op je vindbaarheid. Dat wil je toch voorkomen?

10. Het ‘lezen’ vinkje staat nog aan

Herken jij het? Je hebt een nieuwe website en deze is na een maand nog compleet niet te vinden in de zoekresultaten van Google. Zelfs als je site:jouwsite.nl in Google intoetst krijg je geen enkel resultaat. Als wij deze vraag krijgen dan is er eigenlijk maar één pagina in WordPress waar wij direct naartoe gaan: Instellingen en vervolgens Lezen. De kans is namelijk heel erg groot dat het vinkje aan staat bij ‘Zoekmachines ontmoedigen om deze site te indexeren’.

Lezen vinkje WordPress

Nee, het is geen garantie dat je website direct gevonden wordt als dit vinkje uit staat. Maar je vraagt aan alle zoekmachines hiermee om vooral jouw website niet te indexeren. Prima voor een staging-website waar je aan het testen bent of een nieuwe locatie waar je aan het bouwen bent, maar een enorme fout voor een live WordPress website die je het liefst op positie 1 in Google ziet komen.

Als je snel wilt zien of een website dicht staat voor indexatie dan kun je gebruik maken van de Chrome extensie SeeRobots. Kun je direct vanuit de browser door middel van kleuren zien wat de indexeringsstatus is.

11. Overal een plugin voor gebruiken

Eén van de grootste fouten die je kunt maken als je een WordPress website bouwt of beheert is om voor iedere functie een plugin gebruiken. Er zijn op dit moment miljoenen plugins beschikbaar. En voor bijna iedere denkbare optie kun je een plugin downloaden en installeren. Vraag jezelf bij iedere plugin die je wilt installeren af of je die ook nodig hebt. En check ook of je het anders kunt oplossen of dat je meerdere functies uit een plugin kunt combineren.

Om de tekst in je website vet te maken heb je toch geen plugin nodig? Als je gebruik maakt van een goede caching plugin heb je toch niet ook nog een plugin nodig om de lettertypes lokaal in te laden om de snelheid van je website te verbeteren?

Als je een plugin hebt waarmee je de checkout van je WooCommerce webshop kunt uitbreiden, zit hier mogelijk ook al een optie in om een klant in te schrijven op je mailinglijst van bijvoorbeeld Mailchimp.

Een plugin is eigenlijk niet meer of minder dan een stuk PHP-code die mogelijk over meerdere bestanden verdeeld is, eventueel gecombineerd met een stuk CSS. Er zijn genoeg functies te bedenken in een website of webshop die je prima op kunt lossen met een stukje code in de functions.php van je child-theme. Een simpel voorbeeld hiervan: het euroteken verwijderen voor de prijs in je webshop, afgeronde getallen laten zien in plaats van ,00 of in je website de paginering aanpassen van je blogpagina’s.

Doe onderzoek en maak een keuze op basis van wat je gevonden hebt en wat je nodig hebt. Heb je een plugin eigenlijk niet nodig? Installeer deze dan niet. Ook niet als test, er blijft altijd iets achter in de database of bestanden van je website, waardoor er vervuiling ontstaat.

12. Geen SEO-plugin geïnstalleerd

Is het echt een fout als je geen SEO-plugin installeert? Nee. Is het een gemiste kans? Jazeker!

Installeer een plugin als Yoast SEO, Rankmath of SEOpress en zorg dat de basis van je vindbaarheid van je website of webshop in orde is. Met alle genoemde plugins kun je bijvoorbeeld een SEO-titel en meta-omschrijving meegeven bij je pagina’s, producten en blogs. Hiermee voorkom je dat er random teksten in Google verschijnen in de zoekresultaten en heb je zelf controle over wat potentiële klanten van je zien.

Naast het manipuleren van de titels (wat Google ook regelmatig overrulet) kun je met deze SEO-tools bijvoorbeeld ook je website koppelen aan tools als Google Search Console waarmee je inzicht krijgt in de prestaties van je website in de zoekresultaten.

Het gaat te ver om alle mogelijkheden die er zijn te beschrijven. Daar schrijven de plugin-makers zelf al uitgebreid over. Wat nog wel goed is om te vermelden dat is dat je met deze plugins gemakkelijk een pagina kunt uitsluiten van de zoekresultaten. Je zet pagina’s op noindex en nofollow, waarmee je bij de zoekmachines aangeeft dat je deze pagina’s niet in de zoekindex terug wilt zien. Dit is een verzoek, maar dit zal 99% van de tijd effectief genoeg zijn om pagina’s niet terug te vinden in de zoekresultaten.

Conclusie over veel gemaakte WordPress-fouten

Dit is een greep uit veel gemaakte WordPress-fouten. Hoeveel van de bovenstaande punten waren op jouw WordPress website van toepassing? Wij zijn benieuwd! Durf je het te delen in de reacties?

Mocht je vragen hebben naar aanleiding van het artikel neem dan gerust contact op.