Al sinds 2015 schrijf ik in ieder geval tweewekelijks een blog over WordPress, WooCommerce en alles wat daarmee te maken heeft. Dit gaat van hosting tot zoekmachineoptimalisatie en van plugins tot technische optimalisatie. Recent kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk weinig tot geen blogs heb waarin ik de basis van WordPress verder uitleg. Omdat ik denk dat dit zeker een meerwaarde is als je met een website of webshop bezig gaat, ga ik daar verandering in aanbrengen.
Want heb jij wel eens een stevig huis gezien zonder goede fundering? Ik niet. En ik kom te vaak tegen dat een WordPress website geen goede basis heeft. Je kunt een fundering onder een verzakte woning zeker herstellen of alsnog aanleggen. Maar dit is een kostbaar geheel. Beter is om te zorgen dat je dit vooraf goed geregeld hebt. Het scheelt je een hoop ellende en kosten achteraf. Exact hetzelfde geldt voor jouw website. Zorg voor een goede basis en je hebt er jarenlang plezier van. Ik hoop dat je na het lezen van deze blog een idee hebt van een goede basis en hiermee aan de slag kunt.
Ik beschrijf in deze blog de belangrijkste onderdelen van een WordPress website. In een volgend blog ga ik in op de extra’s die je nodig hebt voor een WooCommerce webshop. In principe is een WooCommerce webshop namelijk gewoon een WordPress website met de WooCommerce plugin. Hierover dus meer in de volgende blog.
- Wat is WordPress?
- Wat doet een database bij je WordPress website?
- Hoe maak je pagina’s op je WordPress website?
- Hoe maak je berichten in WordPress?
- Hoe kies je een thema voor je WordPress website?
- Hoe maak je een menu in WordPress?
- Hoe installeer je een plugin in WordPress?
- Hoe pas je de footer aan op je WordPress website?
- Wat is een widget op je website?
- Welke gebruikersrollen heb je in een WordPress website?
- Conclusie
1. Wat is WordPress?
WordPress is een open source (gratis) Content Management Systeem. Wat houdt dat dan in? Het is simpel gezegd het besturingssysteem van je website. Zoals Windows dit van je laptop is en OS X van je MacBook, is WordPress dit voor je website.
Je hebt de installatie nodig vanaf WordPress.org, hosting bij een hostingprovider (de opslagruimte van je website) en een MySQL database bij je hostingprovider. De bestanden in combinatie met de database zorgen ervoor dat jouw website zichtbaar wordt. Dit is dus echt de start van je website.
Diverse providers bieden ook complete kant-en-klare oplossingen voor WordPress. Wanneer je provider het heeft over Softaculous of Installatron, dan zijn dat complete oplossingen die je met een paar klikken een werkende WordPress website opleveren.
Wat is een Content Management Systeem dan? Dit wil eigenlijk zeggen dat je de website redelijk eenvoudig in elkaar kunt zetten zonder programmeerkennis. Dit gaat echt alleen om de basis. Je content kun je zelf beheren via een beheerpaneel van je website.
2. Wat doet een database bij je WordPress website?
In stap 1 hebben we het gehad over de bestanden van je website. Maar aan alleen die bestanden heb je niets. Daar hoort een MYSQL database bij. Hierin staat alles van je website opgeslagen. Van alle teksten tot alle linkjes en van de locatie van je afbeeldingen tot de structuur van je website.
Wat doe jij met de database? In principe helemaal niets. Als je website draait hoef jij niet zelf iets in de database te wijzigen, dit gebeurt vanuit het dashboard van je website geheel automatisch.
Er zijn verschillende redenen denkbaar waarom je -als je iets meer ervaring hebt- in de database zou moeten komen. Je zou bijvoorbeeld geüpgraded kunnen zijn naar een SSL-certificaat en je zult dan in je database alle verwijzingen naar http://jewebsite.nl moeten vervangen naar https://jewebsite.nl. Je kunt hiervoor een tool gebruiken om alles te zoeken en vervangen, dit is eigenlijk een laag tussen je website en de database. Over deze zoek en vervang tool voor je database schreven we al eerder een blog.
3. Hoe maak je pagina’s op je WordPress website?
Ooit is WordPress gestart als een gratis platform voor bloggers. Tegenwoordig is het een robuust platform waar je eigenlijk praktisch alles aan kunt koppelen en dat je voor alle mogelijke toepassingen in kunt zetten.
Eén van de basisonderdelen van WordPress zijn pagina’s. Naast berichten zijn dit de belangrijkste delen van je site. Als je geen pagina’s hebt, heb je namelijk geen website. Simpeler kan het niet uitgelegd worden.
Op de pagina’s kun je zelf bepalen wat je hierop wilt tonen. Dit kan eenvoudige tekst, gecombineerde tekst met een afbeelding of een complete gallery zijn. Ook kun je natuurlijk formulieren zoals bijvoorbeeld Gravity Forms tonen op je pagina.
Hoe maak je een pagina in WordPress? Log in en ga in je dashboard aan de linkerkant naar ‘pagina’s’. Kies daar voor ‘nieuwe pagina’. Vul de velden in als titel en content en als je klaar bent kies je voor publiceren aan de rechterzijde. Dit is je eerste pagina!
4. Hoe maak je berichten in WordPress?
Zoals in het vorige punt aangegeven zijn de twee belangrijkste onderdelen van een WordPress website: je pagina’s en daarnaast de berichten. Je kunt berichten op verschillende manieren inzetten en ook weer onderverdelen in categorieën. Het meest simpele voorbeeld is een blog op je website.
Je logt in op je dashboard, klikt op berichten en kies voor ‘nieuw bericht’. Je vult een titel in, je voert de content in en je klikt op publiceren aan de rechterkant. Dit is je eerste bericht!
5. Hoe kies je een thema voor je WordPress website?
Standaard heeft WordPress een aantal thema’s met namen als Twenty Seventeen. Dit zijn basisthema’s waar wel meer kennis vereist is van HTML en CSS wanneer je verder wilt komen dan de standaard layout die geboden wordt. Vanaf versie 5 van WordPress die waarschijnlijk nog in 2018 uit gaat komen is er een pagebuilder ingebouwd met de naam Gutenberg.
Er zijn verschillende gratis en betaalde thema’s die het jou als eigenaar van de website makkelijker maken om je website naar wens aan te passen. Een grote bron van betaalde thema’s vind je op Themeforest.net*, gratis thema’s vind je onder andere simpel via Google.
Mijn advies is om vooral niet teveel te kijken naar de functionaliteit die een thema biedt, maar vooral naar de mogelijkheden die er zijn om een stabiel thema te vinden dat regelmatig geüpdatet wordt en compatible is met verschillende veelgebruikte plugins als bijvoorbeeld WPML voor meertaligheid en WooCommerce om een webshop in te bouwen. Een goede graadmeter zijn de beoordelingen die gebruikers schrijven bij het item op Themeforest. Bekijk vooral ook het supportgedeelte; hoe snel reageert een maker op problemen of vragen, ook hier kun je een mening op baseren.
Recent bouwden wij een nieuwe website voor Lafeber makelaardij uit Gouda. Hiervoor hebben wij het thema gebruikt wat wij ook voor andere websites gebruiken. Kies voor een makelaardij dus geen zogenaamd Real Estate thema, maar kies een thema waar je deze functionaliteit in kunt bouwen. Hiermee voorkom je namelijk dat op het moment dat er om wat voor reden ook een probleem met het thema is, je helemaal opnieuw moet starten met je website.
Op dit moment maken wij veelvuldig gebruik van het Enfold Theme en het Avada Theme. Maar dit komt omdat wij weten hoe betrouwbaar en flexibel deze thema’s zijn. Als een klant specifieke wensen heeft schakelen wij ook zonder problemen over naar een ander thema.
6. Hoe maak je een menu in WordPress?
Een menu ontbreekt op bijna geen enkele website. Als je in het WordPress dashboard zit heb je onder weergave een optie ‘Menu’s’. Hier maak je jouw eigen menu. Vaak kun je onder het menu aanvinken op welke plaats het getoond zal worden.
Sowieso heb je altijd de optie om een menu als hoofdmenu in te stellen. Daarnaast bieden veel thema’s nog een optie voor een topmenu. Dit staat helemaal bovenaan je header in beeld.
Naast de bovenstaande menu’s maken wij vaak gebruik van een menu in de footer met de belangrijkste links hierin verwerkt. Dit is een aangepast menu dat geladen wordt in een widget in de footer.
Nog een tip voor het hoofdmenu: zorg dat deze niet langer is dan hooguit 6 of 7 items. Zo maak je voor je bezoekers helder wat je aanbiedt. En gebruik duidelijke titels die aangeven wat er onder de link zit. Gebruik bij voorkeur niet een item ‘diensten’ met daaronder je diensten, maar kies je belangrijkste diensten en zet deze direct in het hoofdmenu. De minder belangrijke items kun je dan bijvoorbeeld in het hierboven beschreven topmenu plaatsen. Wel zichtbaar, maar niet als eerste in beeld.
7. Hoe installeer je een plugin in WordPress?
We hebben het in de eerdere punten gehad over de WordPress basis: een thema, een menu, berichten en pagina’s. In principe heb je hiermee de basis gehad. Maar ik ben nog nooit een website tegengekomen waar geen enkele plugin geïnstalleerd was. Basisregel voor plugins is zoals ik altijd aangeef: less is more. Installeer alleen plugins die echt noodzakelijk zijn om functionaliteit toe te voegen aan je website.
Hoe installeer je een nieuwe plugin? Als je een gratis plugin wilt gebruiken, die je via de WordPress repository kunt vinden, ga je in de dashboard naar Plugins en kies je voor ‘Nieuwe plugin’. Rechts bovenin typ je de zoekterm waar je een plugin voor zoekt en in het resultaat verschijnen de plugins die voldoen aan je opgegeven zoekcriteria. Je klikt vervolgens op ‘nu installeren’ en na enige tijd verandert deze knop in ‘Activeren’ waar je ook op klikt. Je hebt nu een nieuwe plugin toegevoegd.
Een andere mogelijkheid zijn premium plugins. Deze vind je op diverse plekken, een goede start is de website van Codecayon.net*. Hier vind je meer dan 20.000 plugins voor WordPress. Als je een plugin koopt en je downloadt, dan is het vaak een ZIP-bestand dat je moet uitpakken op je computer. Vervolgens ga je weer naar plugins en klik je op ‘Nieuwe plugin’. Het enige verschil is dat je nu bovenaan de pagina klikt op Plugin uploaden. Je kiest het zip-bestand dat je lokaal opgeslagen hebt en installeert en activeert vervolgens de plugin.
Eerder schreven wij al diverse blogs over verschillende plugins. Een recente blog over WordPress plugins vind je hier. Een blog over de Paytium plugin voor het maken van iDEAL formulieren op je website vind je hier.
8. Hoe pas je de footer aan op je WordPress website?
Een onderdeel van WordPress zijn de widgets. Het is niet helemaal algemeen uit te leggen hoe je de footerwidgets aan kunt passen, maar alle thema’s werken grotendeels hetzelfde. Onder Weergave > Widgets in je dashboard vind je een aantal widget-secties. Vaak staat hier een Footer tussen. Er zijn ook thema’s die met vier kolommen werken, dan zul je vier footer vakken zien staan. Vanaf de linkerkant van je scherm kun je de gewenste widget verslepen naar het juiste vlak waar je deze wilt tonen aan de rechterkant.
Wat plaats je in je footer? Het is goed om voor je vindbaarheid een aantal interne links naar je belangrijkste diensten of producten te plaatsen. Je kunt hiervoor gebruik maken van een navigatiemenu zoals eerder besproken, of je plaatst een tekstwidget en maakt hierin een opsomming met hyperlinks.
Verder is het aan te raden om je contactgegevens te plaatsen in je footer. Waarom? Als een bezoeker je hele pagina doorgescrold heeft en een vraag heeft dan heeft deze direct een contactmogelijkheid. Of kan zien wat je openingstijden zijn. Zoals altijd geldt: maak het je bezoeker gemakkelijk. Je website moet altijd een escape bieden, geen doodlopend spoor zijn.
9. Wat is een widget op je website?
In het vorige punt vertelden we al over widgets in je footer. Maar widgets kun je op veel meer plekken op je website gebruiken. Bijvoorbeeld in de linker- of rechterzijbalk op een pagina. Er zijn ook thema’s waar je de widgets in de pagina kunt tonen.
Vaak zal een thema onder Weergave > Widgets al een aantal standaard widgetgebieden gedefinieerd hebben. Dit verschilt per thema. Ik ken thema’s die tot aan de header een widget kunnen tonen en thema’s die alleen aan de footer een widget kunnen toekennen. Zonder de juiste toegevoegde plugin of programmeerkennis is het dan lastig om een widgetgebied toe te voegen. Houd hier dus rekening mee bij het begin zodat je niet later in de ontwikkeling verrast wordt.
10. Welke gebruikersrollen heb je in een WordPress website?
Binnen een WordPress website is standaard al een aantal gebruikersrollen aanwezig. Wat is het verschil tussen verschillende rollen? Een beheerder/administrator kan alles. Plugins installeren, thema’s wijzigen, pagina’s en berichten aanmaken.
Daarnaast heb je een redacteur. Wat kan een redacteur? Deze kan een bericht en een pagina maken, schrijven en publiceren. Ook kan een redacteur de media beheren op je website. Wel handig als diegene een afbeelding in een blog moet kunnen plaatsen. Als je ingelogd bent in je dashboard mis je dus een heleboel opties. Maar dit is wel een ideale rol om bijvoorbeeld een gebruiker een gastblog te laten schrijven.
Een auteur kan een bericht voor zichzelf aanmaken. Hij of zij kan ook in de mediabibliotheek afbeeldingen ophalen maar hier geen nieuwe aan toevoegen.
Een schrijver kan een bericht voor zichzelf aanmaken. Hij of zij kan alleen geen media toevoegen aan dit bericht. En het bericht kan alleen ingediend worden voor publicatie, dit moet dus altijd door een hogere rol uitgevoerd worden. Dit is een handige rol als je bijvoorbeeld een artikelsite hebt waar iedereen artikelen mag schrijven.
Een abonnee kan eigenlijk helemaal niets. Dit is de standaardrol die nieuwe gebruikers krijgen als ze toegevoegd worden totdat dat je het wijzigt.
Een belangrijk onderdeel van het onderhoud van je WordPress website is het monitoren van de actieve gebruikers. Is een medewerker weg bij jou of heb je een samenwerking beëindigd, verwijder de gebruiker dan ook of pas de rol aan naar abonnee.
Conclusie
Dit is de basis van WordPress. Aangezien wij hier dagelijks mee werken en veel opties blindelings kunnen vinden is het hopelijk toch gelukt om de basis duidelijk uit te leggen. Zorg dat je weet waar je mee bezig bent. Dat is het belangrijkste advies.
Als je alle kennis over hetgene wat hier geschreven is hebt, ben je dan een volleerd webdesigner of webmaster? Nee zeker niet. Maar het is niet voor niets de basis. Ik kom te vaak mensen tegen die eigenlijk geen idee hebben hoe WordPress nu eigenlijk opgebouwd is. Ik vraag mij dan wel af hoe je een geoliede machine gaat neerzetten. Een automonteur zal ook eerst moeten studeren voordat hij een auto in elkaar zet en dat is voor een webdesigner echt niet anders.
Zorg dat je naast de bovenstaande kennis in ieder geval basiskennis van CSS hebt. Naast het behalen van mijn typediploma (heeeel lang geleden ) ben ik nog steeds iedere dag blij met de kennis die ik heb opgedaan van CSS. En geloof mij, dat heb ik echt niet in een dag gedaan en ook niet in een week. Maar hierdoor ben je wel heel flexibel en kun je eigenlijk praktisch iedere uitdaging aan.
Waar loop jij tegenaan? Herken jij het bovenstaande? Of ben je het er totaal niet mee eens? Ook dat laatste willen wij graag van je horen in een reactie.